پایان طلایی «فرزندان ایران» با 25 مدال

[شهروند] رقابت‌های پارالمپیک 2024 پاریس از 7 تا 18 شهریور در رشته‌های ورزشی مختلف برگزار شد و کاروان کشورمان تحت عنوان «فرزندان ایران» با 65 ورزشکار در 10 رشته ورزشی به مصاف رقبای خود رفت. کشورمان موفق شد در 7 رشته تیراندازی، وزنه‌برداری، دوومیدانی، تیراندازی با کمان، جودو و والیبال نشسته مدال‌آوری کند. کاروان ایران نسبت به دوره گذشته 4 مدال طلا کمتر داشت اما در نهایت موفق شد با 8 طلا 10 نقره و 7 برنز و قرارگیری در جایگاه چهاردهم جدول توزیع مدالی به کار خود پایان دهد. این تعداد مدال بیشترین مدالی است که ورزش ایران در ۱۰ دوره حضورش در بازی‌های پارالمپیک به دست آورده است. البته از حیث کیفیت مدال، کاروان ورزش ایران شرکت کننده در بازی‌های پارالمپیک لندن با کسب ۲۴ مدال شامل ۱۰ طلا، ۷ نقره، ۷ برنز و قرار گرفتن در جایگاه یازدهم همچنان عنوان بهترین «پارالمپیک» کشورمان را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور چین با 94 طلا، 76 نقره و 50 برنز قهرمان پارالمپیک شد و کشورهای بریتانیا، آمریکا و هلند در رتبه‌های دوم تا چهارم جدول قرار گرفتند. در این گزارش قرار است به بررسی روند مدال‌آوری رشته‌های پارالمپیکی کاروان کشورمان در این دوره از رقابت‌ها بپردازیم.

پارادوومیدانی
می‌توانیم اولین مدال پارادوومیدانی را، مدال نقره ظفر ذاکری عنوان کنیم؛ مدالی که پس از عنوان چهارمی ذاکر و اعتراض مسئولان ایران به دست آمد. در شرایطی که نتیجه رسمی از سوی مسئولان برگزاری اعلام شده بود، مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران نسبت به عملکرد دو ورزشکار از صربستان و لهستان که نقره و برنز گرفته بودند، اعتراض کردند. این اعتراض مورد قبول قرار گرفت و همه رکورد های ورزشکار صربستانی و همچنین رکورد اصلی نماینده لهستان خطا اعلام شد و ذاکر مدال نقره مسابقات را به دست آورد. در ادامه پرستو حبیبی دیگر مدال‌آور پارادوومیدانی بود و او در بخش پرتاب کلاب با بهترین رکوردش که 26.29 متر بود، به مقام دوم رسید و ضمن شکستن رکورد آسیا که در اختیار خودش بود، صاحب مدال برنز شد. ورزشکاران پارادوومیدانی موفق به کسب 3 مدال طلا شدند که سعید افروز، یاسین خسروی و امیرحسین علیپور بودند. مهدی اولاد، هاجر صفرزاده، حسن باجلوند و علی پیروج دیگر نقره‌ای‌های پارادوومیدانی بودند و علیرضا مختاری، علی‌اصغر جوانمردی و الهام صالحی موفق به کسب مدال برنز در این مسابقات شدند. صادق بیت‌سیاح نیز می‌توانست جزو مدال‌آوران طلای پارادوومیدانی باشد اما در جریان رقابت پرتاب نیزه کلاس F11 بازی‌های پارالمپیک پاریس، صادق بیت‌سیاح، ملی‌پوش ایران، با رکورد ۴۷.۶۴ متر ضمن شکستن رکورد پارالمپیک، به مدال طلا دست یافت اما پس از این مدال‌آوری، مسئولان برگزاری بازی‌ها بیت سیاح را دیسکالیفه کردند و مدال طلا به نماینده هند رسید.

پاراتیراندازی
از میان 4 نماینده تیراندازی، ساره جوانمردی موفق به کسب مدال طلای مسابقات شد. او اولین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد و در بخش تپانچه بادی 10 متر زنان رقابتی نزدیک و نفس‌گیر با آیسل اوزجان؛ پاراتیرانداز ترکیه‌ای داشت و در اغلب راندهای مسابقه حریف ترکیه‌ای در صدر جدول ایستاده بود اما درنهایت جوانمردی در راندهای پایانی از حریف پیشی گرفت و توانست با 236.8 امتیاز قهرمان شده و مدال طلا را بر گردن بیاویزد. او همچنین پس از این رقابت‌ها از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

پاراتکواندو
در این رشته ورزشی، ورزشکاران کشورمان موفق به کسب 3 مدال شدند. زهرا رحیمی اولین مدال‌آور کاروان کشورمان در این دوره از رقابت‌ها بود. رحیمی پس از پیروزی در برابر حریفانی از چین، برزیل و گرجستان در مسابقه فینال به مصاف سورن‌جاو اولامبایر از مغولستان رفت و در یک مبارزه سخت و دشوار با نتیجه 5 بر 2 برابر پاراتکواندوکار مغولی شکست خورد تا به مدال نقره بازی‌ها قناعت کند. همچنین علیرضا بخت و حامد حق‌شناس نیز دیگر مدال‌آوران رشته پاراتکواندو بودند که در این دوره از رقابت‌ها موفق شدند مدال برنز بازی‌ها را به دست بیاورند.

پاراوزنه‌برداری



این رشته ورزشی در این دوره از رقابت‌ها عملکرد خوبی داشت و موفق شد 3 طلا و یک برنز برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد. روح‌الله رستمی در دسته 80 کیلوگرم موفق به یک رکوردشکنی شیرین شد و پس از مهار وزنه 230 و 234 کیلوگرم، وزنه ۲۴۲ کیلویی را درخواست داد که به درستی بالای سر برد و در نهایت با شکستن رکورد جهان به مقام قهرمانی رسید تا با عملکردی شگفت‌انگیز چهارمین طلای کاروان ایران را به نام‌ خود ثبت کند. علی‌اکبرغریب‌شاهی و احمد امین‌زاده نیز آخرین مدال‌آوران طلای ایران در رقابت‌های پارالمپیک بودند و محسن بختیار هم در این دوره از مسابقات موفق به کسب مدال برنز شد.

تیراندازی با کمان
این رشته ورزشی می‌توانست مدال‌های نقره خود را به طلا تبدیل کند اما در نهایت پرونده تیراندازی با کمان ایران در این دوره با 2 نقره و یک برنز پایان یافت. فاطمه همتی بی‌شک ستاره تیراندازی با کمان ایران در پارالمپیک بود و در بخش انفرادی کامپوند زنان موفق شد مدال نقره بازی‌ها را کسب کند و همچنین در میکس تیمی کامپوند به همراه هادی نوری یک مدال نقره دیگر را به دست آورد. در پایان نیز محمدرضا عرب‌عامری موفق به کسب مدال برنز بازی‌ها شد.

والیبال نشسته
تیم ملی والیبال نشسته ایران در دیدار فینال این رشته در هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک برابر بوسنی به پیروزی رسید و عنوان قهرمانی و مدال طلا را از آن خود کرد. ملی پوشان والیبال نشسته ایران در حالی موفق به شکست بوسنی شدند که آخرین‌بار دو سال پیش در فینال مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی بوسنی برابر این تیم صف آرایی کرده و موفق به کسب پیروزی شده بودند. تیم ملی کشورمان اما در این دیدار پیروزی سختی را برابر این تیم به دست آورد. ملی پوشان ایران در آغاز گیم اول از بوسنی پیش بودند اما در نهایت نتیجه را واگذار کردند، آنها در گیم دوم‌ صاحب برتری شدند اما در یک رقابت سخت و سنگین که بارها به تساوی رسید. با این حال در گیم سوم و چهارم شرایط کاملا به سود شاگردان هادی رضایی بود طوری که به راحتی نتیجه این دو گیم را از آن خود کردند.