اخبار کوتاه


تسلیت رهبر انقلاب
در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ی دوستان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم جلیل از شاگردان و یاران دیرین امام راحل رضوان‌الله‌علیه و از وفاداران به آن بزرگمرد تا آخر عمر با برکت خود بودند. رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند مسألت میکنم.



سیدعلی خامنه‌ای
۲۴ شهریور ۱۴۰۳

باقری دبیر شورای راهبردی روابط خارجی شد
«علی باقری» به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد. صبح دیروز (شنبه) در مراسم تودیع «سید عباس عراقچی»، دبیر سابق شورا، «علی باقری کنی» به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد و از تلاش‌های عراقچی در دوران تصدی دبیری شورا تقدیر به عمل آمد. در حکم صادره توسط «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی برای علی باقری آمده است: با توجه به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر عضویت جناب‌عالی در شورای راهبردی روابط خارجی، بدینوسیله مسئولیت دبیرخانه شورا نیز به جنابعالی سپرده می‌شود. در این حکم همچنین آمده است: طبعأ حکم مشاورت جناب دکتر عراقچی وزیر امور خارجه به جناب‌عالی نیز به انجام وظایف دبیرخانه شورا کمک خواهد کرد. توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد. پیش از باقری، «سید عباس عراقچی» دبیر شورای راهبردی روابط خارجی بود.

راه حل محوری باید
جایگزین مسئله محور ی شود
معاون راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: باتوجه به تجربیاتم در حوزه سیاست خارجی، همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام بر مسائل راهبردی و توسعه انسانی خواهد بود. محمدجواد ظریف در جریان بازدید از خانه اندیشه‌ورزان و برگزاری مرحله نهایی جایزه ملی سیاست‌گذاری، اظهار کرد: من از همان ابتدا انتخاب کردم که در معاونت راهبردی فعالیت کنم و از معاونت سیاسی فاصله بگیرم تا نقش وزیر خارجه تحت الشعاع قرار نگیرد؛ اکنون نیز با توجه به تجربیاتم در حوزه سیاست خارجی، همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام بر مسائل راهبردی و توسعه انسانی خواهد بود. وی افزود: سیاست خارجی یکی از مسائل اصلی کشور است که باید به آن توجه جدی شود. ما در روابط با همسایگان با مشکلاتی مواجه هستیم که وزارت خارجه به‌تنهایی نمی‌تواند آنها را حل کند. نیاز به همکاری و هماهنگی بین‌بخشی داریم تا بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم. همچنین، وزارتخانه‌های ما باید بجای راه‌حل‌محوری، مسئله‌محور باشند و از تحلیل دقیق مشکلات به راه‌حل برسند.

به وجد آمدن اربیل
و سلیمانیه از سفر پزشکیان
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره سفر رئیس جمهور به اقلیم کردستان نوشت که اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. مهدی سنایی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏سفر ‎پزشکیان به ‎اقلیم کردستان ‌تاریخچه‌ بی سابقه‌ای از حضور رئیس جمهور ایران را به ثبت رساند. اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. رئیس اقلیم کردستان شخصیتی ممتاز دارد و جز از دوستی سخن نگفت.»

نشست مشترک سخنگویان سه‌قوه برگزار شد
نشست مشترک سخنگویان قوای سه‌گانه به میزبانی دولت برگزار شد. در این دیدار که دیروز - شنبه ۲۴ شهریور - برگزار شد، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه و علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره مسائل مختلف، گفت‌وگو و رایزنی کردند.
این نشست به میزبانی سخنگوی دولت برگزار شد. در این نشست سخنگویان سه قوه بر ضرورت هماهنگی و ارتباط سخنگویان با یکدیگر و تلاش برای احیا و انعکاس مفهوم «وفاق ملی» تأکید کردند.

آمریکا تحریم‌هایی را علیه
شبکه «راشا تودی» اعمال کرد
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه (۲۳ شهریور) از اعمال تحریم علیه ۳ شخص و ۲ نهاد در ارتبابط با شبکه روسی «راشا تودی» خبر داد.
بلینکن به خبرنگاران گفت: «با توجه به اطلاعات جدید، که بیشتر آن‌ها از کارمندان «آر تی» (راشا تودی) به دست آمده است، ما اکنون می‌دانیم که «آر تی» دارای قابلیت‌های سایبری است و در عملیات‌های اطلاعاتی و نفوذ مخفیانه و تهیه تجهیزات نظامی مشارکت داشته است.» وی ادامه داد: «در نتیجه‌ی این یافته‌ها، امروز تحریم‌هایی علیه سه نهاد و دو فرد به دلیل عملیات‌های نفوذ جهانی مخفیانه روسیه از جمله دخالت در دموکراسی مولداوی و انتخابات آینده آن اعمال می‌کنیم.»