بيش از 129 مسموم و جانباخته الكل در گيلان و مازندران

گروه اجتماعي
با گذشت دو روز از رشد مراجعات مسموميت بر اثر مصرف مشروبات الكلي آلوده به متانول در استان‌هاي مازندران و گيلان، مسوولان اين استان‌ها از افزايش آمار فوت و مسمومان خبر دادند .
روز يكشنبه خبرگزاري‌ها در گزارش‌هايي به نقل از مسوولان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مازندران و گيلان اعلام كردند كه فقط در فاصله چند روز، بيش از 40 مراجعه بابت مسموميت ناشي از مصرف مشروبات آلوده به متانول در مراكز درماني آمل، چالوس و رشت ثبت شده است. رسول ظفرمند؛ مدير درمان دانشگاه علوم پزشكي مازندران روز يكشنبه به خبرنگاران گفته بود كه از مجموع 23 بيماري كه بر اثر مسموميت با مشروبات الكلي دست‌ساز به بيمارستاني در چالوس مراجعه كرده‌اند، ۲ نفرشان به دليل شدت مسموميت فوت شده‌اند. به گفته ظفرمند، 13 نفر از مراجعان بعد از دريافت درمان سرپايي، مرخص شده و 8 نفر به دياليز رسيده بودند اما اين مسوول درماني، بر احتمال افزايش تعداد افراد مسموم شده ناشي از مصرف الكل تقلبي در استان تاكيد كرده بود.
روز يكشنبه همچنين رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان در دو خبر جداگانه از مراجعه 20 بيمار به مراكز درماني رازي و پورسيناي رشت خبر داده و گفته بود كه دليل مراجعه اين بيماران، مسموميت ناشي از مصرف مشروبات الكلي آلوده به متانول بوده در حالي كه حال 9 نفر از مراجعان را وخيم ارزيابي كرده بود، اما ساعاتي بعد هم گفت كه 4 نفر از مسموم‌شدگان كه بين 22 تا 40 سال سن داشته‌اند، به دليل شدت علايم مسموميت فوت كرده‌اند و حال ۶ نفر از مسمومان وخيم است و ۱۷ تن از بيماران دياليز شده‌اند تا شدت مسموميت در آنها كاهش پيدا كند.


ديروز اما اخبار غم‌انگيزتري منتشر شد؛ اخباري كه حكايت از افزايش فوتي‌هاي قرباني مسموميت متانول داشت. محمدتقي آشوبي؛ رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان ديروز به خبرنگاران گفت كه از شامگاه يكشنبه و طي مراجعات تدريجي 4 نفر با علايم ضعف، بي‌حالي، تاري ديد، اضطراب و بي‌قراري به مراكز درماني رشت مراجعه كرده‌اند كه يك نفر از مراجعان بعد از دريافت درمان، بهبود يافته و مرخص شده اما به فاصله كمتر از 24 ساعت، تعداد مراجعات مسموميت متانول در اين شهر به 27 نفر و آمار فوتي‌ها هم به 6 نفر افزايش يافته است. آشوبي در توضيحات ديگري ضمن اشاره به حضور تيم ويژه درمان اين بيماران در مراكز درماني شهر رشت افزود: «با تلاش‌هاي صورت گرفته تاكنون از جمع بيماران در قيد حيات، ۶ بيمار با حال عمومي خوب، مرخص شده‌اند، اما دو نفر از مسموم‌شدگان در بخش ICU، ۷ نفر در بخش مسموميت بستري هستند و ۶ نفر به بخش داخلي منتقل شده‌اند و 4 نفر از بيماران هم بدحال و به دستگاه كمك تنفسي متصلند.»
ديروز ظفرمند هم در گفت‌وگوي ديگري از افزايش مراجعات مسموم‌شدگان و فوتي‌هاي مسموميت مشروبات الكلي آلوده به متانول در دو شهر استان مازندران خبر داد و گفت: «روزهاي اخير 102 نفر بر اثر مسموميت الكلي به بيمارستان‌هاي چالوس و آمل مراجعه كردند كه متاسفانه چهار نفر بر اثر عوارض شديد ناشي از مصرف اين ماده جان باختند و تاكنون ۱۸ نفر از اين افراد براي پاكسازي سموم دياليز شدند، اما ۲۶ نفر با دريافت درمان سرپايي از بيمارستان مرخص شدند ولي ۲۷ نفر از اين افراد همچنان جهت ادامه فرآيند درماني بستري هستند كه پنج نفر از اين افراد وضعيت عمومي خوبي ندارند و در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شده‌اند.»
آخرين خبر درباره وضعيت مسموم‌شدگان مشروبات الكلي دست‌ساز در استان مازندران را ديروز مديركل پزشكي قانوني اين استان اعلام كرد وقتي از افزايش تعداد فوتي‌هاي مسموميت با مشروبات الكلي دست‌ساز به 8 نفر خبر داد و گفت كه ۶ نفر از فوتي‌ها در غرب استان و دو نفر در آمل بودند و با توجه به بستري بودن تعداد بيماران بدحال، احتمال افزايش فوتي‌ها هم وجود دارد.
طبق بررسي‌هاي «اعتماد» طي يك‌سال اخير و از مهر پارسال تاكنون، 160 نفر از هموطنان در استان‌هاي فارس، آذربايجان غربي، خوزستان، قزوين، هرمزگان، مازندران و گيلان به دليل مصرف مشروبات آلوده به متانول مسموم شده و از اين تعداد 25 نفر به دليل شدت مسموميت فوت كرده‌اند. شاهين شادنيا؛ رييس بخش مسمومين بيمارستان لقمان تهران در گفت‌وگوي اخير خود با خبرگزاري ايرنا اين هشدار را مطرح كرده بود كه بروز علايم مسموميت با الكل‌هاي حاوي متانول زمانبر است و گفته بود: «مصرف بيشتر از حد مشروبات الكلي حاوي اتانول (الكل اتيليك) هم با نشانه‌هايي همراه است و اختلال تعادل، ناهماهنگي بين فعاليت‌هاي عضلاني و مغزي، پرخاشگري، خواب آلودگي يا افت قندخون از نشانه‌هاي مصرف اين مشروبات الكلي است. به دنبال مصرف مشروبات الكلي حاوي اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علايم مسموميت سريع ايجاد مي‌شود، اما در مورد الكل‌هاي سمي و غيراستاندارد (حاوي متانول) مشكل اينجاست كه اين مواد سمي در مرحله اوليه بعد از مصرف نشانه يا علامت خاصي ندارند و وقتي اين مواد سمي وارد بدن مي‌شوند، شروع به متابوليزه شدن مي‌كنند و سپس باعث بروز علايم مسموميت مي‌شوند. اغلب بيماران بين ۱۲ ساعت يا حتي در مواردي تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف اين الكل‌هاي سمي دچار نشانه‌هاي مسموميت مي‌شوند. مصرف مشروبات الكلي سمي با درجاتي از اختلال بينايي همراه است و افراد به دنبال مصرف اين‌گونه از مشروبات، معمولا بعد از چند ساعت به يك‌باره دچار تاري يا سياهي ديد مي‌شوند. نشانه‌هايي مثل برفكي شدن ديد يا مگس‌پران و متاسفانه در شرايط وخيم‌تر شدن مسموميت، كوري مطلق از مهم‌ترين عارضه‌هاي مصرف مشروبات الكلي سمي و دست‌ساز حاوي متانول است.»
شادنيا با تاكيد بر ضرورت جدي مراجعه سريع به مراكز درماني به دنبال مسموميت با مشروبات الكلي گفته بود: «نكته مهم درباره الكل‌هاي سمي اين است كه هر فردي كه از اين مشروبات استفاده كند، دچار مسموميت مي‌شود. بنابراين ميزان مصرف عامل تعيين‌كننده در بروز نشانه‌ها و آسيب نيست، مصرف اين الكل‌هاي سمي در هر اندازه‌اي خطرناك است.بسياري از افراد با فرض اينكه با گذشت زمان نشانه‌هاي مسموميت كمتر مي‌شود در همان ساعات اوليه به مراكز پزشكي مراجعه نمي‌كنند كه اين كار مي‌تواند با خطرات جدي از جمله آسيب‌هاي چشمي، كوري، كاهش سطح هوشياري و حتي مرگ همراه باشد.»
چندي قبل، كامران باقري‌لنكراني در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا از افزايش سهم مصرف مشروبات الكلي در بروز بيماري‌هاي كبدي در كشور خبر داد و گفت: «۲۰ سال قبل مهم‌ترين علت بيماري‌هاي كبدي، هپاتيت‌هاي ويروسي بودند، اما اكنون مهم‌ترين علت بيماري‌هاي كبدي، كبد چرب است و سهم الكل هم در ايجاد بيماري‌هاي كبدي رو به افزايش گذاشته هر چند كه هنوز عامل اول بروز اين بيماري‌ها الكل نيست، ولي افزايش سهم الكل در بروز بيماري‌هاي كبدي به ويژه در افرادي كه چاق هستند يا ديابت دارند، نگران‌كننده است.كماكان سرطان معده هم اولين عامل مرگ ناشي از سرطان در كشور است و نوعي از سرطان معده كه بيشتر با سبك زندگي غربي مانند مصرف فست‌فود، سيگار، الكل و افزايش چاقي مرتبط است، افزايش يافته است و متاسفانه اين نوع از سرطان هم سنين جوان‌تري را درگير مي‌كند.»
اخيرا يكي از پزشكان شاغل در يكي از بيمارستان‌هاي شرق كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» از مراجعات رو به افزايش قربانيان مصرف الكل و مسموم شده‌هاي متانول خبر داد و گفت: «من در اين بيمارستان با موارد بسيار زيادي از قربانيان تصادفات رانندگي بر اثر مستي ناشي از مصرف الكل مواجه بوده و هستم. الكل، يك ماده سوزاننده و مدل ضعيف شده اسيد و باز است كه ارگان‌هاي بدن را مي‌خورد و به دستگاه گوارش آسيب مي‌زند. به دنبال افت شديد فشار خون بر اثر مصرف الكل، خون‌رساني به رگ‌هاي بدن و از جمله رگ‌هاي مغز تا چند ثانيه يا حتي چند دقيقه مختل مي‌شود و يكي از دلايل سقوط و ضربه مغزي براي بيماران وابسته به الكل، افت فشار خون است. بسياري از بيماران وابسته به الكل، ممكن است در زمان راه رفتن در خيابان بر اثر از دست دادن تعادل جسمي زمين بخورند و دچار تروماي مغزي شوند. اتروفي سلول‌هاي مغزي، دمانس، پاركينسون، سرطان دهان، سرطان حنجره و مري و گلو از ديگر عوارض جسمي مصرف الكل است. مصرف الكل، به كبد آسيب مي‌زند؛ آسيبي كه مي‌تواند به سيروز كبدي هم منجر شود كه در چنين شرايطي، پيوند كبد هم بي‌فايده است. اين خطرات البته در مورد مصرف اتانول است، اما مشروبات آلوده به الكل صنعتي، عوارض بدتري براي مصرف‌كنندگان دارند. متانول در بدن، متابوليزه و به يك اسيد بسيار سمي و خطرناك تبديل مي‌شود كه اولين ارگان‌هاي هدف اين اسيد، مركز بينايي است. متاسفانه علايم مسموميت متانول، برعكس اتانول، بسيار دير بروز مي‌كند و فردي كه مشروب آلوده به متانول نوشيده، تا ساعت‌ها بعد از مصرف و تا زماني كه متانول به اسيد سمي تبديل شود و مركز بينايي و ساير ارگان‌هاي بدن را تخريب كند، هيچ علايمي ندارد و دليل مرگ اغلب مصرف‌كنندگان مشروب آلوده به متانول، همين تاخير در مراجعه است، چون با اين مراجعه ديرهنگام، حتي پادزهر متانول هم كمكي به نجات‌شان نمي‌كند البته به شرط آنكه تمام مراكز درماني، پادزهر مسموميت متانول را در اختيار داشته باشند كه متاسفانه طي سال‌هاي اخير، توزيع پادزهر مسموميت متانول كاهش شديد داشته و مسوولان دانشگاه، در واكنش به اعتراض ما بابت كاهش توزيع پادزهر و تلف شدن بيماران به دليل در دسترس نبودن پادزهر، فقط سكوت كرده‌اند.»