از «هفته خشم» تا سرکوب دانشگاه

 [فرشته کیانی] با فرارسیدن سالگرد حملات 7 اکتبر و جنگ در غزه، تظاهرات‌هایی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود و شهرها و دانشگاه‌ها در آماده‌باش برای هرگونه ناآرامی قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود ده‌ها مراسم در دانشگاه‌ها برگزار شود، نقاطی که سال گذشته بر سر برپایی اردوهای طرفدار فلسطین، اتهامات یهودی‌ستیزی و استعفای روسای دانشگاه‌ها بر سر نحوه مدیریت بحران، به‌شدت متاثر شدند. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌سان» نوشت: «این هشدار وجود دارد که تظاهرات ضد اسرائیلی فقط چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر، دانشگاه‌ها را در سراسر آمریکا تکان دهد. در پایتخت آمریکا، دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن در حال برنامه‌ریزی «هفته خشم» از دوشنبه تا چهارشنبه برای تظاهرات علیه اسرائیل و دولت بایدن هستند.» اینها در حالی است که به نوشته «نیویورک‌تایمز»، فضای دانشگاه‌های آمریکا بعد از 7 اکتبر تغییر کرده است.

درهای بسته دانشگاه مدعی آزاد اندیشی
«نیویورک‌تایمز» در مطلبی با عنوان «دانشجویان و استادان می‌گویند وضعیت دانشگاه‌ها عادی نیست»، درباره وضعیت دانشگاه‌های آمریکا که ترم گذشته محل برگزاری اعتراضات شدید علیه جنگ اسرائیل در غزه بود، نوشت: ظاهر، به نظر می‌رسد که محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک پس از یک دوره برپایی اردوگاه‌های طرفدار فلسطین و سرکوب پلیس آمریکا، به حالت عادی بازگشته، اما «راینهولد مارتین»، مورخ معماری در کلمبیا، می‌گوید: «مثل فیلمی ترسناک است؛ این تصویر مشکلی دارد.» به دلیل ترس از تشدید مجدد اعتراضات علیه جنگ اسرائیل، درهای دانشگاه کلمبیا از آغاز ترم پاییز بسته شده است و فقط افرادی که شناسه کلمبیا دارند می‌توانند وارد شوند. این وضعیتی بسیار غیرعادی برای موسسه‌ای است که مدت‌ها به آزاداندیشی خود افتخار کرده است. دانشجویان و اعضای هیأت علمی گفتند که درون دانشگاه، جو پرتنش‌تر و قطبی‌تر است.

تصمیم مدیران دانشگاه برای جلوگیری از اعتراض‌ها در درازمدت موثر نخواهد بود
در دیگر دانشگاه‌ها در سراسر کشور، دانشجویان و اعضای هیأت علمی گفتند فضای دانشگاه‌هایی که فعالیت طرفدار فلسطین داشتند، تغییر کرده است. قوانین سختگیرانه‌تر در مورد اعتراضات تاکنون در این ترم به سرکوب تظاهرات کمک کرده است. اما در زیر آرامش نسبی، دانشجویان و اعضای هیأت علمی می‌گویند که احساس خشم و ناامیدی همچنان باقی است. کنشگری طرفدار فلسطین هنوز وجود دارد، حتی اگر در حال حاضر، اعتراضات پراکنده‌تر باشد و دانشجویان یهودی که خود را صهیونیست می‌دانند، می‌گویند که احساس انزوا و طردشدگی می‌کنند. در حالی که قوانین سختگیرانه‌تر برای اطمینان از احساس امنیت دانشجویان یهودی وضع می‌شود، حامیان آزادی بیان معتقدند تصمیم مدیران دانشگاه در سراسر کشور برای جلوگیری از اعتراض‌ها به بهانه نظم و انضباط و با قوانین محدودکننده‌تر، در درازمدت موثر نخواهد بود.

تحریم گسترده سخنرانی استادان و افرایش پلیس‌های مسلح در محوطه دانشگاه
تاد ولفسون، رئیس ملی انجمن استادان دانشگاه آمریکا، که از آزادی آکادمیک حمایت می‌کند، گفت: «تحریم گسترده‌ای بر سخنرانی استادان، کارکنان و دانشجویان صورت گرفته و این غم‌انگیز است. این سرکوب ارزش‌های اصلی آموزش عالی حول تفکر انتقادی و زیربنای دموکراسی را تضعیف می‌کند. در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، مدیران قوانین جدیدی برای تظاهرات وضع و برپایی اردوگاه‌های اعتراضی را ممنوع کرده‌اند. همچنین حضور پلیس مسلح در محوطه دانشگاه افزایش یافته است.



دانشجوی هاروارد: بزرگ‌ترین تغییر این است که دانشگاه‌ها واقعا سرکوب شده‌اند
دانشجویان نه تنها به دلیل حضور در اردوگاه‌های اعتراضی، بلکه برای اعتراض‌های ملایم‌تر، مانند اقدامی که اخیراً در کتابخانه «Widener» دانشگاه هاروارد در اعتراض به حملات اسرائیل در لبنان انجام شد، مجازات می‌شوند. در آن مراسم، گروهی از دانشجویان چفیه پوشیدند و پوسترهایی را روی لپ‌تاپ‌های خود چسباندند که روی آن نوشته شده بود: «تصور کن اینجا اتفاق بیفتد». ده‌ها دانشجوی شرکت‌کننده در این اعتراض، به مدت دو هفته از کتابخانه محروم شدند. جک فلانیگان، دانشجوی سال دوم، گفت: «بزرگ‌ترین تغییر این است که دانشگاه واقعا سرکوب شده‌اند.» کالج‌ها و دانشگاه‌ها از داخل و خارج تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند تا اعتراض‌های ضد اسرائیلی را که بسیاری از دانشجویان یهودی و دیگران مدعی‌اند به یهودستیزی گرایش پیدا کرده‌، مهار کنند و بسیاری از دانشگاه‌ها با تحقیقات فدرال روبه‌رو هستند.