ورزش همگانی یا بازی با کلمات

رهبر معظم انقلاب در دیدار‌هایی که با ورزشکاران و مسئولان ورزش کشور داشته اند، همواره به لزوم گسترش و فرهنگ‌سازی برای توسعه ورزش همگانی در بین مردم تأکید داشته‌اند. جای تأسف است که این توصیه رهبر انقلاب از سوی مسئولان ورزش کشور هیچگاه جدی گرفته نشده، به گونه‌ای که با پیشرفت زندگی ماشینی این روز‌ها شاهد آن هستیم که تحرک در جامعه به پایین‌تر سطح خود رسیده است و این نیست مگر اینکه مسئولان ورزش کشور حتی در فدراسیون همگانی تنها به بعد قهرمانی ورزش اهمیت می‌دهند و تمام هوش و حواس‌شان را متوجه این مقوله ورزش کرده‌اند. 
در این میان نباید از قصور فدراسیون‌های ورزش همگانی و آمادگی جسمانی هم به‌سادگی گذشت. فدراسیون‌هایی که به جای فرهنگ‌سازی درست مشغول بازی با اسامی و دادن آمار‌های ریز و درشت هستند به‌عنوان مثال دیروز احمد گواری، رئیس فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی در نشست خبری خود با اشاره به برگزاری دومین دوره المپیاد ورزش‌های همگانی گفت: «برای آقایان در پنج رشته (آمادگی جسمانی، ایروبیک، کلیستنیکس و ورزش‌های خیابانی، کتل بل، فانکشنال فیتنس) و خانم‌ها در هفت رشته (آمادگی جسمانی، فانکشنال فیتنس، ایروبیک، کلیستنیکس و ورزش‌های خیابانی، دوچرخه ثابت و چرخ‌های سالنی (اسپینینگ)، کتل‌بل، فیوژن فیتنس) حضور خواهند داشت.»
حتی خواندن این اسامی هم سخت و مشکل است، جدای از اینکه بسیاری از مردم کوچه و بازار و حتی به جرئت می‌توان گفت اهالی رسانه هم هیچ تصوری از این ورزش‌ها ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند آن‌ها را انجام دهند. جدای از این مطابق آماری که رئیس فدراسیون می‌دهد از میان جمعیت ۳۷۱ هزار و ۶۰۰ نفری که مدعی سازمان‌یافتگی آن‌ها هستند در المپیاد سال گذشته فقط ۷۰۰ نفر شرکت کرده‌اند که البته با توجه به پیش بینی ۵۰۰ نفری آن‌ها یک موفقیت به حساب می‌آید!
بدون تردید نگاهی که مقام معظم رهبری به ورزش همگانی و توسعه آن در سطح جامعه دارند با نگاهی که آقایان فدراسیون‌نشین دارند، فرسنگ‌ها فاصله دارد. اینکه اسامی قلمبه و سلمبه را به اسم رشته‌های ورزشی پشت سر هم ردیف کنیم و بعد آمار بدهیم که چنین و چنان تنها باعث فاصله گرفتن بیشتر مردم از ورزش‌های ساده همگانی می‌شود. فدراسیون‌های ورزش همگانی و آمادگی جسمانی بهتر است به جای بازی با کلمات و اصطلاحات عجیب و غریب بیشتر به این فکر باشند تا با فرهنگ‌سازی درست مردمی را که در سختی‌های زندگی روزمره و مشکلات اقتصادی از تحرک عادی هم فاصله گرفته‌اند با ورزش آشتی دهند، نه اینکه دلخوش به این باشند که ۷۰۰ نفر را دور هم جمع کرده‌اند که ورزش‌هایی را انجام دهند که حتی بردن نام‌شان هم سخت است. واقعیت این است که با این آمار و ارقام و این اسامی دهان پرکن ورزش همگانی توسعه پیدا نخواهد کرد، ضمن اینکه به‌طور حتم منظور مقام معظم رهبری از توسعه ورزش همگانی امثال فانکشنال فیتنس، کلیستنیکس، فیوژن فیتنس، کتل بل و ایروبیک نبوده و نخواهد بود پس آدرس اشتباه ندهید.