تقدیر 200 نماینده مجلس از عملکرد جمعیت هلال‌احمر

 [شهروند] 200 نفر از نمایندگان مجلس از عملکرد هلال‌احمر تقدیر کردند. آنها ضمن ابراز رضایتمندی از خدمات ریاست جمعیت هلال‌احمر، خواستار تقویت زیرساخت‌های این نهادعمومی از رئیس جمهور شدند. این بیانیه در حالی صادر و در صحن علنی مجلس قرائت شد که فعالیت‌ها و خدمات هلال‌احمر همچنان ادامه دارد و رئیس این جمعیت، به رایزنی‌های خود در خصوص ارائه هرچه بهتر خدمات به آوارگان جنگی ادامه می‌دهد. خدماتی که از 20 روز پیش آغاز شد و بدون هیچ وقفه‌ای ادامه دارد. به همین دلیل در راستای قدردانی از فعالیت های این نهاد صبح دیروز عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه حمایت بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان از عملکرد جمعیت هلال‌احمر را  در صحن مجلس قرائت کرد. نمایندگان مجلس نه تنها از حضور به موقع ریاست و کادر درمان در حادثه تروریستی لبنان، بلکه از تمام عملکرد هلال‌احمر در سه سال‌ اخیر تقدیر کردند.
مجتبی بخشی‌پور عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز، بیانیه قدردانی نمایندگان از عملکرد سازمان هلال‌احمر خطاب به رئیس‌جمهور را به شرح زیر قرائت کرد: «احتراما جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در راستای مأموریت‌های داخلی و بین‌المللی به استناد ارزیابی‌های صورت گرفته در بین ۱۹۲ کشور عضو فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر مفتخر به جایزه هانری داوینسون به جهت فعالیت‌های چشمگیر مؤثر و هدفمند شده است. این در حالیست که در عرصه های بین‌المللی از جمله حج ابراهیمی، اربعین حسینی، حضور به موقع ریاست و کادر درمان در حادثه اخیر تروریستی لبنان و با مدیریت صحیح تجمعات انبوه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و جهادی و نیروهای مسلح باعث ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات جمعیت در عملیات‌های میدانی شده است. مراتب فوق در کنار هدایت، راهبری صحیح حوادث و در داخل کشور از جمله سیلاب‌های فصلی و زلزله‌های شهرستان خوی، جذب ۳ میلیون داوطلب، ساماندهی امدادگران و نجاتگران و خدمات رسانی دهه آخر ماه مبارک سفر به زائران امام رئوف علی بن موسی‌الرضا علیه السلام، حضور به موقع و شروع عملیات امدادونجات محبوسان معدن مدنجوی طبس و همچنین تقویت بی‌سابقه ناوگان زمینی جمعیت جمهوری اسلامی ایران را شایسته تقدیر و تشکر کرده است. بنابراین ما امضا کنندگان نمایندگان مردم قدرشناس و نجیب ایران ضمن ابراز رضایت از خدمات ریاست جمعیت و همکاران ایشان در کنار امدادگران، نجاتگران، داوطلبان و گروه‌های مردمی در قالب‌های خدمات‌رسان و نیروهای مقتدر و خدوم مسلح و ارج نهادن و تلاش‌های ایشان از ریاست جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود، ضمن تقدیر از ایشان و همکارانشان کما فی‌السابق به تقویت زیرساخت‌های این نهاد عمومی و غیر دولتی اقدام لازم را مبذول فرمایند.»

آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای ارسال محموله‌های بیشتر
اقدامات رئیس جمعیت هلال‌احمر برای کمک به آوارگان جنگی همچنان ادامه دارد. صبح دیروز بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران با اشتفان پریزنر، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت وگو کرد. این دیدار به منظور ابراز نگرانی از وقوع یک فاجعه انسانی دیگر در لبنان و هماهنگی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام شد. همچنین دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، با محکوم کردن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان، به جنایات این رژیم از جمله هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی، کشتار غیرنظامیان، حمله به آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی و تعطیلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در لبنان و احتمال نسل‌کشی هشدار داده و خواستار مداخله فوری سازمان ملل برای توقف این حملات شد. کولیوند همچنین گزارشی از ارسال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه توسط جمعیت هلال‌احمر ایران به لبنان ارائه کرد و با تأکید بر شرایط بحرانی این کشور، به نیاز مبرم مردم لبنان به دارو، تجهیزات پزشکی، اقلام غذایی و زیستی اشاره کرد. او آمادگی جمعیت هلال‌احمر را برای ارسال محموله‌های بیشتر اعلام کرد و بر ضرورت مشارکت فعال و همکاری سازمان ملل در این زمینه تأکید داشت. در ادامه، اشتفان پریزنر از تلاش‌ها و کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر ایران به مردم لبنان قدردانی کرد و با ابراز تأسف از شرایط ناگوار لبنان، به بی‌خانمان شدن بیش از 600 هزار نفر در نتیجه این حملات اشاره کرد. وی بر اهمیت ارسال سریع کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مردم لبنان تأکید داشت. همچنین، او از جان‌باختن 230 نفر از همکاران سازمان ملل در غزه و 2 نفر از نیروهای کمیساریای عالی پناهندگان در لبنان ابراز تأسف کرد و بر اهمیت حفظ امنیت امدادگران در این مناطق تأکید کرد. در پایان، دو طرف به بررسی راهکارهایی برای تسهیل و تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان پرداختند.
 کمک‌های بی‌دریغ



پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشورهای یمن و لبنان، جمعیت هلال‌احمر از همان ابتدا، برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم و خیرین نوع‌دوست، اعلام آمادگی کرد. از زمانی که این جمعیت اقدامات در راستای جمع‌آوری کمک را انجام داد، مردم نیکوکار در سراسر کشورمان، کمک‌های خود را واریز کردند. علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی، هلال‌احمر برای کمک به مردم لبنان و یمن نیز فراخوان داد. جمعیت هلال‌احمر ایران در راستای کمک به مجروحان و جنگ زدگان لبنانی اعلام آمادگی کرد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به متاثران از جنگ امدادرسانی کند. این جمعیت در حالی در تازه‌ترین اقدام، محموله بشردوستانه ۷۰ تنی شامل اقلام بهداشتی، درمانی و زیستی به مرز سوریه و برای کمک به آوارگان و جنگ‌زدگان لبنان ارسال کرد که هنوز هم در پایگاه‌های هلال‌احمر شهر و استان‌های مختلف کشور، کمک‌های مردمی برای جنگ‌زدگان جمع‌آوری می‌شود. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست اعلام کرد: «این جمعیت در راستای کمک به مجروحان و جنگ زدگان لبنانی و براساس وظیفه ذاتی خود در حوزه کمک های بشردوستانه به مردم آلام دیده، آمادگی دارد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به متاثرین از جنگ امدادرسانی کند. براین اساس آن دسته از نیروهای داوطلب شامل امدادگران، کادر درمانی، پرستاران و نیروهای فعال در حوزه بهداشت و درمان که آمادگی و تمایل دارند تا به مردم جنگ زده لبنان خدمت رسانی کنند، می‌توانند اقدام به نام نویسی در این طرح بشردوستانه کنند.»

اعلام آمادگی 6 هزار داوطلب
طبق توضیحات رئیس جمعیت هلال‌احمر اقدامات دیگری نیز علاوه بر کمک‌های نقدی، از سوی جمعیت هلال‌احمر برای کمک به مردم جنگ‌زده، انجام شد. یکی از این اقدامات، برگزاری کنگره دفاع از مردم غزه توسط جمعیت هلال‌احمر کشورمان همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بود. در این کنگره ۹۰ عنوان نقض حقوق بشر علیه مردم غزه شناسایی شد و ۸۶ کشور نیز پای این نامه را امضا کردند. در این حادثه هلال‌احمر از صلیب‌سرخ خواست هم به آواره‌ها و هم به مصدومان کمک کرده و از همه امکانات خود استفاده کند. همچنین از زمانیکه هلال‌احمر برای کمک به لبنان فراخوان اعلام کرد، حدود ۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص چشم در عرض دو ساعت، به هلال‌احمر اعلام کردند که می‌توانند برای درمان این مصدومان اقدام کنند. همچنین پس از اعلام فراخوان، 6 هزار داوطلب متخصص برای اعزام به لبنان و خدمت به مردم جنگ‌زده اعلام آمادگی کردند.

تیم‌های حمایت روانی هلال‌احمر
کمک‌ها به لبنان به اینجا ختم نشد. تیم‌های حمایت روانی هلال‌احمر نیز از سراسر کشور آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی به مردم لبنان اعلام کردند. تیم‌های سحر اعلام کردند که این آمادگی را دارند تا در چارچوب وظایف بین‌المللی هلال‌احمر در مسیر کاهش آلام مردم جنگ‌زده لبنان، فعال شوند. تیم‌های سحر جمعیت هلال‌احمر آموزش دیده هستند و از دانش علمی و کاربردی لازم برای عمل در مواقع بحران برخوردارند. بنابراین با توجه به ظرفیت‌های موجود، سازمان جوانان آمادگی خود را به منظور خدمت‌رسانی و کمک به مردم لبنان با توجه به شرایط به وجود آمده، اعلام کرد.

آمادگی برای احداث بیمارستان صحرایی در لبنان
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران همچنین در دیدار با رهبران صلیب سرخ و مسئولان لبنانی بر لزوم امدادرسانی به جنگ‌زدگان به عنوان اصل اساسی از اصول نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر تاکید کرد. کولیوند در جلسه با رئیس صلیب سرخ لبنان در خصوص نحوه امدادرسانی و کمک به مجروحان و آوارگان رایزنی کرد. در این دیدار او از آمادگی هلا‌ل‌احمر ایران برای احداث بیمارستان صحرایی در کشور لبنان برای درمان مصدومان جنگی خبر داد.

ضرورت ایجاد کریدورهای امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه

رایزنی‌های پیرحسین کولیوند ادامه یافت و او صبح دیروز در دیدار و گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت ایجاد کریدورهای امن زمینی، هوایی و دریایی برای امدادرسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم جنگ‌زده لبنان تاکید کرد. در دیدار رئیس جمعیت‌ هلال‌احمر و فرزانه صادق، وزیر راه‌وشهرسازی، درباره همکاری‌های متقابل و همچنین نحوه امدادرسانی به مردم مظلوم سوریه و لبنان بحث و تبادل نظر شد.
کولیوند در این دیدار گفت: «جمعیت‌ هلال‌احمر جمهوری‌ اسلامی ایران به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه با استفاده از توان داوطلبان و مشارکت‌های مردمی در عموم موضوعات امدادی، خیریه و کمک‌رسانی به مصدومین و مجروحان، به ویژه در سوانح ‌و بلایای طبیعی و با بهره‌گیری از توان کارکنان خدوم خود در راستای همراهی و همیاری دولت، به یاری مردم می‌شتابد. در حوزه امدادرسانی، بیش از 50 درصد خدمات ارائه‌شده به حوادث جاده‌ای اختصاص دارد. بر همین اساس در تمامی جاده‌های اصلی کشور این خدمات‌ امداد جاده‌ای توسط کارکنان، نیروهای پشتیبانی‌کننده و امدادگران و نجاتگران در حال انجام است که این همکاران عموماً از اقشار با درآمد متوسط و فاقد مسکن هستند.» کولیوند از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا با توجه به سیاست‌های دولت به ویژه در عرصه تأمین مسکن در خصوص تأمین زمین مناسب جهت واگذاری به همکاران موجود در بدنه جمعیت هلال‌احمر در همه استان‌ها دستور همکاری لازم را صادر کند. در ادامه این دیدار، کولیوند گزارشی از نحوه امدادرسانی و ارسال محموله‌های بشردوستانه جمهوری‌اسلامی‌ایران برای مردم لبنان که در حمله رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته‌اند ارائه و درخواست کرد تا ضمن بررسی کریدورهای امن زمینی، هوایی و دریایی از طریق وزارت راه‌وشهرسازی این امکان میسر شود تا امدادرسانی و ارسال کمک‌های بیشتری به مصدومان و آوارگان لبنانی که در سوریه به سر می‌برند یا هنوز در لبنان هستند صورت پذیرد.
در ادامه فرزانه صادق، رئیس وزیر راه و شهرسازی از امدادرسانی به موقع هلال‌احمر به مردم مظلوم لبنان تقدیر و بیان کرد: «بررسی‌های لازم درخصوص نحوه ارسال کمک‌های جمهوری‌اسلامی ایران به سوریه و لبنان انجام و در این راستا همکاری لازم صورت می‌گیرد و در خصوص تسهیلات مسکن کارکنان، امدادگران و نجاتگران هلال احمر از طریق وزارت مسکن ‌و شهرسازی قول مساعد داد.»