نزدیک شدن ایران و عربستان برهم‌زننده اهداف صهیونیست‌ها

[فرشته کیانی] «نیویورک‌تایمز» در مطلبی با عنوان «تغییر خاورمیانه بدون اسرائیل در جریان است»، نوشت: «پیش از 7 اکتبر، عربستان سعودی آماده ایجاد روابط قوی‌تر با اسرائیلی‌ها بود، اما اکنون که یک سال از جنگ غزه می‌گذرد، در حال بسط روابط با رقیب سنتی خود، ایران، است.»
«نیویورک‌تایمز» با اشاره به اینکه یک سال پیش، عربستان آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در یک توافق عادی‌سازی بود که می‌توانست خاورمیانه را تغییر دهد و ایران و متحدانش را منزوی کند، ادامه داد: «اکنون، آن توافق پس از ترور یحیی سنوار، رهبر حماس، دورتر از همیشه است. در عوض، عربستان در حال گرم کردن روابط با رقیب سنتی خود، ایران، است و اصرار دارد هرگونه پیمان دیپلماتیک در حال حاضر به پذیرش کشور فلسطین توسط اسرائیل بستگی دارد که چرخشی قابل‌توجه برای این پادشاهی است.»
«نیویورک‌تایمز» با بیان اینکه تنش‌زدایی دیپلماتیک در خاورمیانه در جریان است، اما نه آن چیزی که نتانیاهو مدنظر دارد و همچنان می‌گوید دولتش می‌تواند با ریاض به توافق برسد، نوشت: «وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس در این ماه برای اولین‌بار به صورت گروهی با همتای ایرانی خود دیدار کردند. این مصالحه‌ای در مراحل اولیه است که مخاصمات را از بین خواهد برد، اما نشان‌دهنده یک تغییر شدید در منطقه‌ است. پس از آن، مذاکرات تهران ادامه یافت و عراقچی، وزیر خارجه ایران، پیش از سفر به سایر کشورهای منطقه از جمله عراق و عمان در تلاش برای کاهش تنش‌ها، از عربستان دیدن کرد. او پیش از سفر به مصر و ترکیه به اردن نیز سفر کرد.»
«نیویورک‌تایمز» افزود: «در حالی که نتانیاهو همچنان تشکیل کشور فلسطین را رد می‌کند، مقامات سعودی راه حل دو دولتی را مطرح می‌کنند و می‌گویند این تنها راه اسرائیل برای جلب رضایت عربستان سعودی است. اما چه چیزی تغییر کرد؟ تصاویری از کودکان غزه که زنده زیر آوار دفن شده بودند، مادرانی که عزادار فرزندان خود بودند و گرسنگی فاجعه‌بار فلسطینی‌ها به دلیل ممانعت اسرائیلی‌ها از ورود کمک‌ها به غزه؛ همه اینها باعث ‌تغییر موضع عربستان شده تا نتواند موضوع تشکیل کشور فلسطین را نادیده بگیرد.»



علی شهابی، تاجر سعودی و نزدیک به پادشاهی عربستان به «نیویورک‌تایمز» می‌گوید: «غزه مانع هرگونه همبستگی و ائتلاف با اسرائیل در منطقه شده است. عربستان می‌بیند هرگونه ارتباط با اسرائیل بعد از جنگ غزه سمی‌تر شده است، مگر اینکه اسرائیلی‌ها موضع خود را تغییر و تعهدشان را به تشکیل کشور فلسطینی نشان دهند که از انجام آن خودداری کرده‌اند. تا زمانی که ایرانی‌ها دستی به سوی ریاض دراز می‌کنند، عربستان آن را می‌گیرد و اگر ایران جدی باشد، این یک بازآرایی واقعی در خاورمیانه خواهد بود.»
به‌نوشته «نیویورک‌تایمز»، در حالی که نزدیکان به پادشاهی اذعان دارند که عربستان دموکراسی نیست، شاهزاده بن سلمان نسبت به افکار عمومی حساس است  و در سال گذشته درباره اسرائیل سختگیرتر شده‌اند.
جنگ غزه همچنین کشورهایی که توافقنامه «ابراهیم» را امضا کرده‌اند مجبور کرده از تشکیل کشور فلسطین حمایت کنند، احتمالا به این دلیل که نگران افکار عمومی در داخل هستند. توافقنامه «ابراهیم» که ترامپ میانجی آن بود، به دلیل ناتوانی در ایجاد صلح در منطقه مورد انتقاد است. «نیویورک‌تایمز» در پایان آورده است: «در حالی که نتانیاهو همچنان مدعی است توافقی بزرگ با ریاض در دست اقدام است، مقامات سعودی عقب‌نشینی و شکاف بین دو دولت را برجسته کرده‌اند.»