ایران خواستارافزایش مبادلات با پول ملی شد

گروه سياسي
سخنراني در شانزدهمين اجلاس بريكس و ديدار با روساي جمهور روسيه، چين و مصر مهم‌ترين بخش از برنامه‌هاي ديروز رييس‌جمهور در جريان سفر به روسيه بود. رييس‌جمهور در برنامه‌هاي ديروز خود ضمن درخواست از بريكس براي توقف جنگ در غزه اعلام كرد: «تداوم اين وضعيت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامني و جنگ قرار خواهد داد.» روساي ايران و روسيه نيز در ديدار با يكديگر ضمن تاكيد بر استمرار مواضع مشترك دو كشور در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، آخرين تحولات روابط دوجانبه تهران - مسكو را مرور كردند. پزشكيان در ادامه برنامه‌هاي سفر به روسيه، عصر ديروز در ديدار با «ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه با اشاره به ديدار و گفت‌وگوي اخير خود با وي در عشق‌آباد تصريح كرد: پس از بازگشت از سفر به تركمنستان و پيرو ديدار و مذاكراتي كه داشتيم، تفاهمات و توافقات ميان دو كشور را پيگيري كردم تا در جريان اين سفر و ديدار با جنابعالي بتوانيم اجراي آنها را يك گام ديگر به پيش ببريم. رييس‌جمهور با بيان اينكه پيشبرد تفاهمات و اجراي توافقات با روسيه را شخصا پيگيري مي‌كنم، افزود: معتقدم روابط ايران و روسيه راهبردي و براي هر دو كشور بسيار مفيد است. همچنين چارچوب بريكس را همچون اتحاديه اقتصادي اوراسيا و سازمان شانگهاي كه در هر سه با پشتيباني روسيه عضو شده‌ايم، بستر مناسبي براي تعامل سازنده با شما مي‌دانم. پزشكيان با مفيد و سازنده توصيف كردن مطالب و ديدگاه‌هايي كه در نشست‌هاي امروز بريكس مطرح شد، بر اهميت تداوم قدرتمندانه اين رويكردها تاكيد كرد و اظهار داشت: اميدوارم بتوانيم اين سياست‌ها و نگاه‌هاي سازنده‌اي را كه در جلسات و رايزني‌هاي امروز مطرح شد، در عمل نيز در عرصه‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي دنبال كنيم تا به شكلي موثرتر مقابل سياست‌هاي تماميت‌خواهانه و يكجانبه‌گرايانه امريكا در دنيا بايستيم و تاثيرگذاري تحريم‌ها عليه ايران و روسيه را كاهش دهيم. رييس‌جمهور با ابراز اميدواري نسبت به اينكه روابط اقتصادي، سياسي، علمي، فرهنگي و تجاري دو كشور بيش از پيش گسترش يابد، گفت: اميدوارم به زودي در جريان سفري رسمي كه توافق شده به روسيه داشته باشيم، بتوانيم توافقنامه جامع ميان دو كشور را امضا و وارد فاز عملياتي كنيم.
ايران و روسيه در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي همكاري سازنده‌اي داشته‌اند
رييس‌جمهور روسيه نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه اولين سفر دكتر پزشكيان به عنوان رييس‌جمهوري اسلامي ايران به اين كشور، براي روسيه از اهميت نمادين بالايي برخوردار است، خاطرنشان كرد: دو كشور همواره در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي همكاري سازنده‌اي با يكديگر داشته‌اند و روسيه از درخواست‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي عضويت در اتحاديه اقتصادي اوراسيا، سازمان شانگهاي و بريكس حمايت فعال كرده است.


ولاديمير پوتين با بيان اينكه حضور دو كشور در سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي فرصت‌هاي جديد و مفيدي براي همكاري در اختيار دو طرف قرار مي‌دهد، به گفت‌وگوهاي سازنده خود با دكتر پزشكيان در عشق‌آباد نيز اشاره كرد و گفت: در آن ديدار نيز در مورد جنبه‌هاي اصلي همكاري‌هاي دوجانبه و مهم‌ترين مسائل منطقه گفت‌وگو و توافق كرديم كه به تقويت روابط فيمابين ادامه دهيم؛ روابط ما در حال پيشرفت است و ماهيت واقعا دوستانه و سازنده‌اي دارد. رييس‌جمهور روسيه با اشاره به اينكه نتايج رايزني‌هاي مقامات دو كشور به زودي با امضاي توافق جامع راهبردي ميان دو كشور رسميت خواهد يافت، افزود: در گفت‌وگوهاي عشق‌آباد نيز گفتم كه يكي از وظايف اصلي ما در روابط اين است كه روند مثبت همكاري‌هاي اقتصادي را تقويت كنيم. بر اين اساس جنابعالي پذيرفتيد كه به زودي سفري رسمي به مسكو داشته باشيد تا سند جامع همكاري و اسناد مهم ديگري را در همين راستا امضا كنيم.
پوتين با تاكيد بر اهميت فعاليت كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور به رياست وزراي انرژي روسيه و نفت ايران اظهار داشت: يكي از اولويت‌هاي ما اجراي پروژه‌هاي مشترك بزرگ مانند توسعه زيرساخت‌هاي ريلي ايران در چارچوب پروژه عظيم كريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال-جنوب و ساخت واحدهاي دوم و سوم نيروگاه بوشهر است. البته توسعه روابط اقتصادي ميان ما و ديگر كشورهاي منطقه نيز با توافقنامه تجارت آزاد بين ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا كه در پايان سال ۲۰۲۳ به امضا رسيد، بهبود خواهد يافت. رييس‌جمهور روسيه با ابراز خشنودي از روند رو به رشد همكاري‌هاي فرهنگي ميان دو كشور و از جمله توافقنامه تاسيس و فعاليت مراكز فرهنگي متقابل تصريح كرد: لغو ويزاي گروه‌هاي گردشگري در سال گذشته باعث رشد ۵۲ درصدي تبادل گردشگر ميان دو كشور شده است.
راهكارهاي توقف جنگ در غزه و لبنان
روساي جمهور ايران و مصر در ديدار با يكديگر مهم‌ترين مسائل منطقه و راهكارهاي توقف جنگ در غزه و لبنان و جلوگيري از سرايت درگيري‌ها به ديگر نقاط منطقه را مورد بررسي قرار دادند. به گزارش پاد، مسعود پزشكيان ديروز و در ادامه برنامه‌هاي سفر به كازان روسيه، در ديدار «عبدالفتاح السيسي»، رييس‌جمهور مصر با بيان اينكه بنده با شعار و رويكرد ايجاد وفاق و همدلي در داخل كشور و تقويت روابط دوستانه با ديگر كشورها موفق به جلب اعتماد مردم كشورم شدم، تصريح كرد: ايران به هيچ‌وجه به دنبال جنگ و درگيري نيست. رييس‌جمهور همچنين با انتقاد از اعمال استانداردهاي دوگانه و حمايت كشورهاي غربي از جنايات رژيم صهيونيستي اظهار داشت: اگر رژيم صهيونيستي مرتكب خطايي شود، يقين بدانيد كه ايران پاسخ دردناكي به او خواهد داد. به‌طور طبيعي رژيم ممكن است به ايران آسيبي وارد كند، اما آسيبي كه در پاسخ دريافت خواهد كرد، فراتر از تصور است. رييس‌جمهور مصر نيز در اين ديدار با بيان اينكه عامل اصلي قدرت ما مسلمانان، اتحاد با يكديگر است، افزود: مولفه‌هاي قدرت متعدد و متنوع هستند، اما مهم‌ترين آنها اتحاد و انسجام ما با يكديگر است. ما بايد با همكاري يكديگر كمك كنيم تا جنگ در غزه و لبنان پايان يابد و همچنين درگيري‌ها به ديگر نقاط منطقه سرايت نكند. عبدالفتاح السيسي گفت: نه به عنوان يك عالم سياسي، بلكه در وهله اول به عنوان يك مسلمان باور دارم كه بايد با تفاهم و گسترش دوستي امور خود را به پيش ببريم و از همين رو در تمام سال‌هايي كه روابط ما دچار مشكل است، حتي يك‌بار عليه جمهوري اسلامي ايران موضعي اتخاذ نكرده‌ام. به نظرم شما بايد تلاش كنيد تصوير نادرستي را كه در ۴۰ سال گذشته از ايران در منطقه و جهان ارايه شده است، اصلاح كنيد.