مراحل طراحی هویت بصری برند

در دنیای پرشتاب امروزی، جایی که کسب‌وکارها با سرعت فراوان به سمت بالا و گاهی پایین حرکت می‌کنند، هر برند و کسب‌وکاری داستان و هویت خود را دارد. این داستان و هویت را در قالب هویت بصری به مشتریان نشان می‌دهد و در واقع هویت بصری همان چیزی است که متمایز بودن شما را نسبت به رقبا نشان داده که تنها در یک نگاه می‌تواند مشتری را جذب کند یا فراری دهد.

طراحی هویت بصری داستان برند شما را بازگو می‌کند و با ترکیب رنگ‌ها، فرم‌ها، تصاویر، فونت‌ها و المان‌های گرافیکی برندتان را در ذهن مخاطب ثبت می‌کند. حال اینکه چگونه این کار انجام می‌شود و در واقع در طی چه پروسه‌ای یک طراحی هویت بصری برند به صورت حرفه‌ای رقم می‌خورد را در ادامه برای شما شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید تا مراحل طراحی هویت بصری را بررسی کنیم.

۶ مرحله کلیدی طراحی هویت بصری

طراحی هویت بصری از طریق ترکیب سه دانش روانشناسی، طراحی و اجرا رقم می‌خورد؛ طراح به خوبی می‌داند که چه رنگی و ترکیبی چه تأثیری روی مخاطب می‌گذارد و می‌داند چطور این مسئله را به بهترین شکل به تصویر بکشد و اجرا کند. این خلاصه‌ای از مراحل طراحی هویت بصری برند است. اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این موضوع که تأثیر فراوانی در رشد و توسعه برند دارد بیاندازیم، باید این ۶ مرحله کلیدی طراحی هویت بصری برند را در نظر بگیریم:

1.     تعیین مخاطبان هدف

در دنیای کسب‌وکارها و برندها تقریباً هر چیزی با تعیین مخاطبان هدف آغاز می‌شود؛ چه بخواهید هویت بصری را طراحی کنید و چه یک رپورتاژ آگهی برای جذب مشتری و مخاطب برای سایت برند بنویسید، در ابتدا باید بدانید که با چه کسانی سروکار دارید.

وابسته به زمینه فعالیت هر برند، مخاطبان آن می‌توانند هر کسی باشند. حال اصلا مخاطب هدف چیست؟ مخاطبان هدف آن کسانی هستند که می‌خواهید تحت تأثیر برند شما قرار بگیرند و به مشتری تبدیل شوند. به عنوان نمونه برای یک برند محصولات آرایشی اغلب مخاطبان هدف خانم‌ها و به ویژه خانم‌های جوان هستند؛ به این ترتیب طراحی هویت بصری هم باید به‌گونه‌ای باشد که این مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد.

در نتیجه یک طراح حرفه‌ای در ابتدا مشخص می‌کند که قرار است چه کسانی را با چه سن و سال، علایق، جنسیت و سلیقه‌ای جذب کند و بر این اساس رنگ، فونت، ترکیبات و فرم‌ها را انتخاب می‌کند. حتی ممکن است بر این اساس به فونت‌های خاص و شلوغ یا ترکیبات رسمی و ساده نیاز باشد.

2.     تحقیق و تحلیل بازار

مرحله بعدی از مراحل طراحی هویت بصری برند این است که ببینید رقبای شما چه کسانی هستند و برای رقابت با چه کسانی سروکار دارید! البته تحلیل بازار تنها برای رقابت کردن نیست؛ این تحقیق و تحلیل راهی عالی برای شناخت اینکه ترندها، وضعیت، سلایق و علایق فعلی بازار در خصوص برند شما به چه شکل است، کاربرد فراوانی دارد.

به عبارتی طراحی هویت بصری برند شما باید به‌گونه‌ای باشد که نسبت به این بازار و کسب‌وکارهای متعدد متفاوت جلوه کنید؛ در نتیجه ضروری است که طراح با آن‌ها آشنا شده و از این طریق ترکیبات، انتخاب‌ها و اقدامات را به‌گونه‌ای انجام دهد که کاملاً متمایز شوید. برای مثال چنین مواردی در این زمینه اهمیت دارند:

·         پالت رنگی مورد استفاده آن‌ها

·         استفاده از تصاویر استوک یا عکاسی حرفه‌ای

·         استفاده از عکس و تصویر یا نماد و نشانه

·         نوع لحن و ساختار

·         نحوه استفاده از فونت، نوع و اندازه آن

3.     شخصیت و هویت برند

شخصیت برند شما تأثیر چشمگیری در جذب مشتری و ارتباط گرفتن با آن‌ها دارد. در واقع همان‌طور که شخصیت برخی از انسان‌ها افراد مختلف را جذب می‌کند، شخصیت برندتان هم می‌تواند مشتریان را جذب کند! البته شاید شخصیت داشتن برند برای شما عجیب به نظر برسد و ندانید که این مسئله چطور در مراحل طراحی هویت بصری برند وجود دارد. به عنوان یک مثال می‌توانیم به برند رولکس اشاره کنیم که شخصیتی پیچیده دارد و یا به برند نایکی اشاره کنیم که دارای یک شخصیت هیجان‌انگیز است.

حال با توجه به محصولات، خدمات و زمینه برند شما، ممکن است به یک طراحی فان و جالب، طراحی رسمی و دقیق و یا طراحی پیچیده و پررمز و رازی نیاز باشد. این مسئله باید پیش از انتخاب المان‌های گرافیکی طراحی مشخص شود.

4.     لحن برند

شاید لحن برند بیشتر برای طراحی شعار، تبلیغات و موارد این چنینی تأثیر داشته باشد، اما می‌توانیم آن را هم به عنوان یکی از مراحل مهم در هویت بصری در نظر بگیریم چراکه بر آن تأثیر می‌گذارد. اگر به لوگوهای برندهای مختلف دقت کنید، می‌بینید که برخی از آن‌ها بامزه و جالب هستند، در حالی که برخی دیگر رسمی و دقیق طراحی شده‌اند. این مسئله را باید با توجه به مخاطبان هدف انتخاب کنید.

به عنوان نمونه یک طراحی رسمی و ساده برای جذب نگاه مشتریان جوان و مدرن امروزی کافی نیست. در نتیجه باید لحن برند را انتخاب کنید تا بر این اساس در خصوص نوع فرم‌ها، تصاویر، الگوها و فونت لوگو یا سایر موارد هویت بصری هم بهتر تصمیم‌گیری کنید. تعدادی از لحن‌ها به این ترتیب هستند:

·         رسمی یا غیررسمی

·         صمیمانه یا شخصی و دقیق

·         شوخ‌طبع و فان یا جدی

·         پراشتیاق و الهام‌بخش یا عملی

5.     طراحی المان‌ها

پس از آنکه تمامی موارد و اطلاعات لازم را در خصوص طراحی هویت بصری برند در مراحل قبلی به دست آوردید، باید المان‌ها را طراحی کنید. به عنوان نمونه باید بر اساس موارد مذکور مشخص شود که به یک لوگو با تنها نام برند و فونت خاص نیاز دارید، مانند لوگوی برند کوکاکولا؟ یا به یک لوگو با تصویر، آیکون و نماد خاصی نیاز دارید، مانند لوگوی برند اپل؟ در صورت نیاز به فونت، این فونت چه شکلی باشد و از چه ترکیباتی استفاده شود؟ در این مرحله آزمون و خطا و طراحی‌های متنوع انجام می‌شوند.

6.     اعمال و استفاده

در نهایت و در مرحله آخر از مراحل طراحی هویت بصری برند نوبت به تکمیل و استفاده کردن می‌رسد. این طراحی در بخش‌های گوناگونی از کسب‌وکارها به کار می‌آید که برخی از آن‌ها به این ترتیب هستند:

·         وب سایت

·         شبکه‌های اجتماعی

·         تبلیغات

·         امضا

·         بیزینس کارت

·         بسته‌بندی

·         ایمیل