روش جدید استخراج طلا از خاک جایگزین سیانور

استخراج طلا از 1820 تا به امروز با معرفی روش سیانور متحول شدو روشهای قدیمی استخراج طلا مانند آمالگام، کلراسیون و ... جای خود را به سیانور دادند. امروزه سیانور در 80 درصد معادن جهان استفاده می شود و این به لطف ارزان بودن، آسان بودن و سریع بودن روش سیانور است. اما مشکلات زیست محیطی و مصرف بالا یا کارایی پایین آن در استخراج طلا از خاکهای سولفیدی پا برجاست.

در این مقاله به معرفی روش جدید استخراج طلا از خاک می پردازیم که علاوه بر داشتن ویژگی ها سیانور، دوستدار محیط زیست است و برای خاکهای سولفیدی نیز کارآیی بالایی دارد.

استخراج طلا به روش سیانور

فرآیند استخراج طلا با سیانیداسیون روش اصلی استخراج طلا از سنگ معدن یا کنسانتره است که عمدتاً به دو فرآیند به نام‌های روش سیانیداسیون با تانک (تانک لیچینگ) و روش سیانیداسیون لیچینگ هیپ یا توده ای تقسیم می‌شود. روش لیچینگ توده ای عمدتاً برای استخراج طلا از سنگ معدن طلای با عیار پایین استفاده می شود. روش سیانیداسیون لیچینگ مخزن یک روش سنتی طلای غوطه‌وری است که عمدتاً برای استخراج طلا از سنگ های پر عیار استفاده میشود.

در مقایسه با لیچینگ توده ای، فرآیند لیچینگ مخزن به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استخراج طلا از سنگ معدن طلا با خواص پیچیده‌تر مناسب است.

در ادامه هر یک از این روشها را توضیح می دهیم.

استخراج طلا به روش هیپ لیچینگ با سیانور

هیپ لیچینگ روشی است که در آن یک محلول لیچینگ با سیستم لیچینگ اسپری بر روی توده ای از سنگ معدنی طلا پاشیده می شود تا به طور انتخابی طلای موجود در سنگ معدن را شسته و در مرحله بعد طلا را از محلول سیانیدی حاوی طلا از توده در طی فرآیند نفوذ بازیابی شود.

روش استخراج لیچینگ توده ای سنگ معدن طلا با عیار پایین یک فرآیند استخراج طلای نسبتا جدیدی است که در دهه 1980 توسعه یافت. فرآیند ساده، عملیات آسان، فرآیند کوتاه، فضای کوچک ، مقیاس بزرگ یا کوچک و با سرمایه گذاری کم قابل اجراست و هزینه تولید پایین است. عیب این روش این است که میزان انحلال طلا کمتر است. به طور کلی فقط 60-80٪ قابل بازیابی است.

مراحل استخراج طلا از خاک به روش هیپ

عملیات ساده هیپ لیچینگ معدن طلا به شرح زیر است:

1. خرد کردن سنگ طلای با عیار پایین به اندازه معین (یا دانه بندی).

2. خرده سنگ را روی یک صفحه ضد نشتی که با آسفالت، بتن یا مواد پلاستیکی و غیره هموار شده است، انباشته می کنند.

3. سیانید با غلظت کم را روی این توده اسپری می کنند

4. محلول حاوی طلا از توده از توده سنگ ها جدا می شود.

5. بازیابی طلا با جذب کربن فعال یا با پودر روی انجام می شود.

 

 

ویژگی های روش هیپ لیچینگ

روش استخراج هیپ لیچینگ اغلب برای توسعه ذخایر طلای کوچک یا سنگ معدنی با عیار پایین (1-3 گرم در تن) یا آن دسته از معادن کوچک طلای کم عیار که با روش‌های مرسوم قابل توسعه و استفاده نیستند، استفاده می‌شود.

 

 

استخراج طلا به روش تانک لیچینگ یا همزن با سیانور

با توسعه مستمر تولید طلا و توسعه سریع منابع طلا، فرآیند تانک لیچینگ یا هم زدن نیز روز به روز در حال بهبود است و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

روش همزدن لیچینگ به این صورت است که دوغاب به دست آمده پس از آسیاب و طبقه بندی سنگ معدنی حاوی طلا را به غلظت مناسب، در یک مخزن لیچینگ قرار داده، محلول سیانید را اضافه کرده و برای انجام لیچینگ هوادهی می کنیم. تجهیزات اصلی مورد استفاده در فرآیند لیچینگ همزن، مخزن لیچینگ سیانید است. با توجه به روش های مختلف اختلاط، مخازن لیچینگ سیانید به سه نوع تقسیم می شوند:

1.         مخزن با همزن مکانیکی

2.         مخازن با همزن هوادهی

3.         مخزن با ترکیب هوا و مکانیکی

 

عملیات و فرآیند روش تانک لیچینگ یا هم زدن سیانیداسیون لیچینگ

فرآیند لیچینگ تانک شامل مراحل زیر است:

1. آسیاب کردن و دوغاب کردن

2. لیچینگ با خاک با سیانور

3. جداسازی جامد و مایع انحلال

4. رسوب کردن طلا با پودر روی و یا کربن فعال

5. ذوب شمش

 

کاربرد و ویژگی های شستشوی سیانیداسیون همزن یا تانک لیچینگ

 

لیچینگ همزن برای مواد فرآیندی مناسب است که اندازه ذرات ریزتری دارند، یعنی کمتر از 0.3 میلی متر. از مزایای این روش می توان به سرعت بالا شسته شدن، ظرفیت فرآوری زیاد، عملیات مکانیزه و سرعت بالای استخراج طلا اشاره کرد. این روش متداول سیانیداسیون یکی از روش های پرکاربرد در فرآیند سیانیداسیون طلا می باشد. با توجه به سنگ معدن های مختلف فرآوری شده، می توان آن را به: روش سیانیداسیون برای استخراج مستقیم سنگ معدن طلا، و روش سیانیداسیون کنسانتره برای کنسانتره طلای فرآوری شده تقسیم کرد.

 

معرفی روش جدید استخراج طلا از سنگ

حال که با فرآیند استخراج طلا با سیانور آشنا شدید در این مرحله به معرفی روش جدید استخراج طلا از خاک می پردازیم. همانگونه که متوجه شدید روش سیانور روشی است آسان، قابل توسعه و همه گیر که حدود 80 درصد معادن جهان از آن استفاده می کنند. روش سیانور دارای محدودیت هایی از جمله سمی بودن و مصرف بالا و کارآیی پایین در برابر خاکهای سولفیدی است.

بنابراین لزوم استفاده از ماده ای که بتواند جایگزین سیانور بوده در عین حال که سمی نیست ارزان بوده و برای خاکهای سولفیدی هم مورد استفاده قرار گیرد احساس می شود. که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

اکو گرین Eco Green جایگزین سیانور برای استخراج طلا

اکو گرین محصولی جدید برای استخراج طلا از خاک است که بدون تغییر در فرآیند سیانور جایگزین آن می شود.

اکو گرین ویژگی های زیر را دارد:

سرعت بالای انحلال نسبت به سیانور

قیمت مناسب

دوستدار محیط زیست

عدم تغییر در فرآیند و تجهیزات روش سیانور

مناسب برای خاکهای سولفیدی، آرسنیکی و اکسیدی

 

مراحل استخراج طلا از خاک با استفاده از اکو گرین

1.         آسیاب سنگ با مش 200

2.         تنظیم پی اچ محلول در محدوده ی 11.5

3.         درصد پالپ به آب 40 درصد

4.         افزودن اکو گرین به میزان 0.1 تا 0.8 درصد

 

منبع : goldrecovery.ir