وب‌سرور IIS چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

 در اینجا شرح خواهیم داد که IIS چیست. IIS یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) را برای مدیریت وب سایت‌ها و کاربران مرتبط فراهم می‌کند. خدمات اطلاعات اینترنتی یک ابزار بصری برای ایجاد، پیکربندی و انتشار سایت‌ها در وب است. برای این که بهتر متوجه شوید IIS چیست میتوان گفت ابزار IIS Manager به مدیران وب اجازه می‌دهد تا تنظیمات وب سایت مانند صفحات پیش فرض، صفحات خطا، تنظیمات ورود به سیستم، تنظیمات امنیتی و بهینه سازی عملکرد را تغییر دهند. در این مقاله به شما خواهیم گفت آی‌آی‌اس چیست و با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

 تاریخچه وب‌سرور آی‌آی‌اس



در ابتدا، IIS  (خدمات اطلاعات اینترنتی) به عنوان یک جایگزین برای وب سروری بود که به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسعه یافته بود. اولین پروژه وب سرور با امضای مایکروسافت به عنوان نرم‌افزار رایگان توزیع شد و برای EMWAC  (مرکز دانشگاهی Microsoft   Windows NT Academic)  اروپا طراحی شد. سپس با توجه به اینکه سرور EMWAC نمی‌توانست از پس حجم ترافیکی که به وب سایت مایکروسافت وارد می‌شود، برآید، این پروژه کنار گذاشته شد و مایکروسافت وب سرور اختصاصی خود را در قالب خدمات اطلاعات اینترنتی  توسعه داد.

خدمات اطلاعات اینترنتی  ورژن  ۱.۰ در ابتدا به عنوان یک افزونه رایگان برای  ۳.۵۱Windows NT  منتشر شد. خدمات اطلاعات اینترنتی  ورژن ۲.۰ با ویندوز ان‌اتی ۴.۰ همراه بود. نسخه ۳.۰ خدمات اطلاعات اینترنتی که با  Service Pack 2  ویندوز ان‌اتی ۴.۰  همراه بود، محیط اسکریپت نویسی Active Server Pages را معرفی کرد. ورژن ۴.۰ خدمات اطلاعات اینترنتی  به عنوان بخشی از Option Pack  برای ویندوز ان‌اتی ۴.۰ منتشر شد.

به طور خلاصه می‌توان گفت تمام نسخه های خدمات اطلاعات اینترنتی  قبل از ۷.۰ که روی سیستم عامل های مشتری (client) اجرا  می‌شوند، فقط از ۱۰ اتصال همزمان و یک وب سایت پشتیبانی می‌کنند.

در نسخه‌های جدیدتر نظیر خدمات اطلاعات اینترنتی ۱۰ ویژگی و قابلیت جدید اضافه شده است. به عنوان مثال پشتیبانی از پروتکل HTTP / 2 را به منظور استفاده کارآمدتر از منابع و تأخیر کمتر در مقایسه با HTTP 1.1 اضافه شده است. همچنین بر روی حداقل مدل استقرار سرور Nano Server تحت ویندوز سرور ۲۰۱۶ کار می‌کند و می‌تواند بارهای ASP.NET Core، Apache Tomcat و PHP را روی خدمات اطلاعات اینترنتی  در Nano Server اجرا کند.


وب‌سرور آی‌آی‌اس چیست؟

اصطلاح IIS  مخفف Internet Information Services است که یک سرور وب با کاربردهای عمومی ‌است که روی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود. خدمات اطلاعات اینترنتی  درخواست های رایانه مشتری را می‌پذیرد و به آنها پاسخ می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا اطلاعات را از طریق LAN  (یا شبکه محلی) مانند اینترانت شرکتی و WAN  (یا شبکه Wide Area)  در اینترنت به اشتراک بگذارند و تحویل دهند.

این برنامه، وب سایت‌ها و سایر خدمات استاندارد مورد نیاز کاربران را میزبانی می‌کند و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا با خرید vps یا هاست مربوطه، وب سایت‌ها، برنامه‌ها و دایرکتوری های مجازی را برای به اشتراک گذاشتن با کاربران خود ایجاد کنند.

یک وب سرور اطلاعات را به چندین شکل مختلف از جمله تبادل فایل جهت دانلود، بارگذاری پرونده‌های تصاویر، صفحات HTML و اسناد متنی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سرورهای وب معمولاً به عنوان پورتالی برای وب سایت‌های پیچیده و بسیار تعاملی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، AWS خدمات رسانه‌ای مانند Netflix را قادر می‌سازد تا محتوای پخش در زمان واقعی را ارائه دهند. همچنین سرویس‌های وب آمازون مدیریت ابر عمومی‌ را از طریق سرورهای وب فعال می‌کنند.

به طور کلی، خدمات اطلاعات اینترنتی  با آپاچی مقایسه می‌شود که نوعی وب سرور است که به صورت رایگان برای همه در دسترس است. به سادگی می‌توان گفت که هر دو وب سرور به طور یکسان عمل می‌کنند با این تفاوت که وب سرور آپاچی تقریباً در هر سیستم عاملی مانند ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده است، در حالی که خدمات اطلاعات اینترنتی  فقط برای ویندوز موجود است.

با این حال، خدمات اطلاعات اینترنتی  با سایر محصولات مایکروسافت، مانند فریمورک ASP.NET ادغام می‌شود. همچنین خدمات اطلاعات اینترنتی  مرکز پشتیبانی ویژه خود را برای مدیریت و حل مشکلات دارد. علاوه بر این، خدمات اطلاعات اینترنتی دارای ویژگی‌های امنیتی است که آن را به گزینه‌ای امن‌تر و کارآمد تبدیل می‌کند.

 مزایایIIS

نمایش صفحات سایت برای شرکت‌های کوچک و متوسط و ایجاد وب‌سایت، از متداول‌ترین اقدامات شرکت‌ها در فضای مجازی است. محبوب‌ترین ابزارهای مدیریتی وب سرور‌ها آپاچی و خدمات اطلاعات اینترنتی  می‌باشند. در ادامه در رابطه با مزایای خدمات اطلاعات اینترنتی  و مقایسه آن با آپاچی بحث خواهیم کرد.

۱. تهیه لایسنس

بسیاری از کاربران از خدمات اطلاعات اینترنتی برای ساختن وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند، و از اجزایی که در سیستم عامل ویندوز ادغام شده‌اند، استفاده می‌کنند. با این حال، اگر می‌خواهید به طور قانونی از خدمات اطلاعات اینترنتی  استفاده کنید، باید یک سیستم عامل اصلی ویندوز خریداری کنید. اما از طرفی آپاچی رایگان است.

۲. امنیت

با استفاده از خدمات اطلاعات اینترنتی می‌توانید میزان حملات هکرها را کاهش داده و سرور را ایمن کنید. کاهش مساحت ناحیه بالایی (surface area) یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای ایمن‌سازی سیستم سرور است. با استفاده از خدمات اطلاعات اینترنتی  می‌توانید تمام ویژگی های سرور را که استفاده نشده‌اند، حذف کرده و با حفظ عملکرد برنامه، حداقل سطح ممکن را بدست آورید.

۳. بهبود عملکرد

با استفاده از خدمات اطلاعات اینترنتی  می‌توانید عملکرد را بهبود بخشید و میزان استفاده از حافظه را کاهش دهید. با حذف ویژگی‌های استفاده نشده از سرور، می‌توانید میزان حافظه مورد استفاده سرور را نیز کاهش دهید و با کاهش تعداد کد‌ها در هر درخواست برنامه، عملکرد را بهبود ببخشید.

۴. ایجاد سرور سفارشی

با استفاده از خدمات اطلاعات اینترنتی می‌توانید سرورهای سفارشی / تخصصی بسازید. در صورت خرید سرور،  با انتخاب مجموعه خاصی از ویژگی های سرور، می‌توانید سرورهای سفارشی را که برای انجام یک کار خاص  در توپولوژی برنامه مانند ذخیره edge caching) ) یا تعادل بار (load balancing)  بهینه شده‌اند، ایجاد نمایید. همچنین معماری خدمات اطلاعات اینترنتی توسعه ویژگی‌های جدید سرور را تسهیل می‌کند.

۵. سهولت استفاده و دسترسی

سهولت استفاده از یک ابزار به طور مستقیم بر تعداد کاربران، به ویژه ابزار انتشار وب تأثیر می‌گذارد. از این گذشته، بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر آن که می‌خواهند وب سایت خود را داشته باشند، اما نمی‌خواهند یک مدیر شبکه با درآمد بالا استخدام کنند. بنابراین، یافتن ابزاری نسبتاً آسان برای ساخت سایت ضروری است.

خدمات اطلاعات اینترنتی به راحتی نصب می‌شود و نحوه کار با آن بسیار آسان است لذا به راحتی با مراجعه به مستندات می‌توانید سرور خود را پیکربندی نمایید. 

کلام آخر

خدمات اطلاعات اینترنتی ویندوز سرور، یک وب سرور انعطاف‌پذیر، امن و قابل مدیریت برای میزبانی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در وب است. از جریان رسانه‌ای گرفته تا برنامه‌های وب، معماری مقیاس‌پذیر و باز خدمات اطلاعات اینترنتی آماده است تا سخت‌ترین وظایف را انجام دهد.  در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر متخصصین وب‌رمز آماده هستند تا به شما در انتخاب وب سرور مناسب مشاوره داده و به شما کمک می‌کنند تا سایت خود را با مناسب‌ترین قیمت دامنه و هاست و بهترین پیشنهاد راه‌اندازی نمایید.