آیا دندانپزشک عمومی می‌تواند ایمپلنت کند


بسیاری از کسانی که می‌خواهند کاشت دندان انجام دهند، به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردند که برای ایمپلنت به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دندانپزشک خودمان یا یک متخصص؟ برای اینکه پاسخ این پرسش را پیدا کنیم، باید نگاهی به تفاوت این دو نوع دندانپزشک بیندازیم.

تفاوت اصلی میان دندانپزشک متخصص ایمپلنت و دندانپزشک عمومی به سطح تخصص و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، برمی‌گردد. دندانپزشک عمومی مسئول اصلی مراقبت‌های پایه‌ای دندان و آغازکننده فرایند پیشگیری از مشکلات دندانی است. او می‌تواند درمان‌های استاندارد ترمیمی و زیبایی مانند درمان پوسیدگی، عصب‌کشی، بیماری‌های لثه، جرم‌گیری و غیره را انجام دهد. از نظر تحصیلی هم دندان‌پزشکان عمومی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی و گذراندن طرح، شروع به کار می‌کنند.

درمقابل، دندانپزشک متخصص ایمپلنت که به او «ایمپلنتولوژیست» هم گفته می‌شود، مدرک آموزشی تخصصی در زمینه ایمپلنت‌های دندانی دارد. به همین دلیل، می‌تواند عمل‌های تخصصی را در حوزه کاشت دندان انجام دهد. اگر در ارومیه هستید، می‌توانید با دریافت نوبت از یک متخصص ایمپلنت مقیم در شهر ارومیه، برای کاشت پایه ایمپلنت و جراحی‌های پیچیده‌ای مانند پیوند استخوان نوبت بگیرید.

چه تخصص‌هایی می‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟

به‌جز متخصص ایمپلنتولوژیست، چند تخصص دیگر در حوزه دندان وجود دارند که می‌توانند ایمپلنت دندان را انجام دهند. از این ‌دست متخصص‌ها می‌توانیم به دندانپزشک‌های عمومی که دوره‌های تخصصی را در زمینه ایمپلنت دندانی گذرانده باشند، جراح فک و صورت ایمپلنت که در زمینه جراحی‌های پیچیده دهان و فک تخصص دارد، پریودنتیست‌ها یا متخصصان لثه که در درمان بیماری‌های لثه و قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی باتجربه هستند و پروتزدنتیست‌ها یا متخصصان پروتز دندانی که در بازسازی و جایگزینی دندان‌ها با استفاده از ایمپلنت‌ها، دندان‌های مصنوعی و سایر وسایل تخصص دارند، اشاره کنیم.

بهترین دکتر ایمپلنت در ارومیه به دلیل آموزش‌های تخصصی و تجربه‌ای که در زمینه ایمپلنت دندانی دارد، می‌تواند این روش درمانی را انجام دهد. گفتنی است که انتخاب متخصص مناسب برای ایمپلنت دندانی به نیازهای فردی و شرایط خاص دندانی شما بستگی دارد. در این زمینه، مشورت با دندانپزشک عمومی می‌تواند بهترین مسیر درمانی را برای شما روشن کند.

نگاهی به اجزای ایمپلنت و روند انجام کار

برای اینکه بتوانیم درک بهتری از تخصص کاشت دندان داشته باشیم و ببینیم که آیا می‌توانیم انجام این کار را به دندانپزشک عمومی بسپاریم یا نه، باید نگاهی کوتاه به مراحل انجام ایمپلنت بیندازیم. در گام اول، بهترین دکتر ایمپلنت در ارومیه با استفاده از عکس‌برداری دندانی، سطح سلامت استخوان فک و امکان‌پذیر بودن انجام ایمپلنت را برای شما می‌سنجد. بعد از اینکه شما به‌عنوان فرد مناسب برای انجام ایمپلنت شناخته شدید، میزان تراکم استخوان فکتان با کمک رادیوگرافی یا سی‌تی‌اسکن، سنجیده می‌شود. در این گام است که دندانپزشک، نیاز شما به پیوند استخوان را تشخیص می‌دهد.

در گام بعدی، ایمپلنت با استفاده از جراحی کوچکی در استخوان فک قرار می‌گیرد. در طول این جراحی، شما دردی را احساس نمی‌کنید؛ چون دندانپزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی، دهان را بی‌حس کرده‌است. بین این گام و گام بعدی چند ماه زمان وجود دارد؛ چون باید به استخوان و ایمپلنت اجازه دهید که به یکدیگر جوش بخورند. پس‌ازآنکه دندانپزشک تشخیص داد که جوش خوردن ایمپلنت و استخوان با موفقیت انجام شده‌است، روکش دندان که معمولا از جنس سرامیک یا کامپوزیت است، به ایمپلنت متصل می‌شود. بعد از این گام، شما صاحب دندانی زیبا می‌شوید.

تخصص ایمپلنت در دندانپزشکی چه ‌کارهای دیگری انجام می‌دهد؟

بهترین دکتر ایمپلنت در ارومیه در کنار کاشت دندان می‌تواند خدمات تخصصی دیگری را هم به شما ارائه دهد. از این‌ دست می‌توانیم به درمان دردهایی که در مفصل گیجگاهی به وجود می‌آیند و حتی باعث ایجاد صدا می‌شوند، انجام انواع اوردنچرها (دست دندان) با پایه قرار دادن دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های قبلی، ترمیم دندان‌های آسیب‌‌دیده یا کشیدن دندان‌هایی که موقعیت حساسی دارند، اجرای انواع پروتزهای پیچیده و تخصصی برای فک و صورت، لمینت دندان و اجرای لمینت‌های بدون نیاز به تراش، اشاره کنیم.

آیا دندان‌پزشک‌های عمومی می‌توانند کاشت دندان را با موفقیت انجام دهند؟

شاید شما هم تبلیغات زیادی را درمورد کاشت دندان با قیمت پایین یا تخفیف‌های عجیب‌وغریب دیده باشید که توسط دندان‌پزشک‌های عمومی انجام می‌شوند. حالا سوال اصلی این است که آیا دندان‌پزشک‌های عمومی می‌توانند کاشت دندان را بدون مشکل انجام دهند؟ اگر این‌طور است، چرا به خودمان زحمت بدهیم و برای کاشت دندان نزد بهترین دکتر ایمپلنت در ارومیه برویم؟ برای این کار بیایید این موضوع را از سه جهت قانونی، کیفیت انجام کار و بررسی‌های علمی معتبر زیر ذره‌بین ببریم.

بررسی قانونی انجام ایمپلنت توسط دندان‌پزشک عمومی

دکتر ابوالحسن مسگرزاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران بر این باور است که از نظر قانونی، هیچ مانعی برای انجام جراحی ایمپلنت توسط دندانپزشکان عمومی وجود ندارد؛ البته به این شرط اینکه در دوره‌های تخصصی ایمپلنتولوژی شرکت کنند.

بررسی کیفیت انجام ایمپلنت توسط متخصص و دندان‌پزشک عمومی

در این زمینه، از دو فرد صاحب‌نظر در حوزه کاشت دندان کمک می‌گیریم که تجربه‌ای طولانی و مهارت بالایی در زمینه ایمپلنتولوژی دارند. پروفسور اصغر میرعمادی، رئیس گروه آموزشی بین‌المللی ایمپلنتولوژی در ایران، با اشاره به این موضوع که میزان آموزش تخصصی برای دندانپزشکان عمومی قابل‌توجه نیست، وجود همین پیشرفت فعلی را هم امیدوارکننده خواند.

تاکید پروفسور میرعمادی بر این است که دندانپزشکان عمومی باید بیشتر از یادگیری روش‌های نوین کاشت دندان به پیشگیری و تلاش برای حفظ دندان‌های افراد کمک کنند؛ چون این موضوع به‌طور مستقیم روی سلامت کلی جامعه تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، دکتر حسین بهنیا، رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران به دندانپزشکانی که تجربه و مهارت کافی در زمینه ایمپلنت ندارند، هشدار داد که از تلاش برای آزمون‌و‌خطا در منطقه زیبایی (طرح لبخند) دست بردارند و انجام این کار حساس را به دندانپزشکان متخصص بسپارند.

نگاهی به بررسی‌های علمی درمورد عوارض کاشت دندان توسط افراد کم‌تجربه

دردسرهای کاشت دندان توسط افراد کم‌تجربه، راه خود را به منابع علمی هم باز کرده‌است؛ مثلا مقاله علمی «درد مداوم و اختلال حسی عصبی بعد از جراحی ایمپلنت دندانی: پاتوفیزیولوژی، سبب‌شناسی و تشخیص» (Persistent Pain and Neurosensory Disturbance After Dental Implant Surgery: Pathophysiology, Etiology, and Diagnosis) که در سال 2014 در نشریه «الزویر» (Elsevier) منتشر شد، بیان کرد که استفاده از روش‌های نادرست دندانپزشکی می‌تواند به عصب سه‌قلوی ساختار دندانی، آسیب جدی وارد کند.

این آسیب و اختلال می‌تواند بعد از قرار دادن ایمپلنت هم رخ دهد. در یک مطالعه علمی، 73 درصد از دندانپزشکانی که تخصص اصلی آن‌ها «ایمپلنتولوژیست» نبود، وجود این آسیب به عصب دندانی را بعد از انجام جراحی ایمپلنت گزارش کرده‌اند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای تفکر دوباره درمورد سپردن مسئولیت جراحی و کاشت ایمپلنت به دندانپزشکان عمومی باشد.

برای ایمپلنت به چه دکتری مراجعه کنیم؟

باتوجه‌به مواردی که در این مقاله بررسی شد، در حالت کلی، مانعی برای انجام ایمپلنت توسط دندان‌پزشک‌های عمومی آموزش‌دیده وجود ندارد؛ ولی اگر می‌خواهید کاشت دندان بی‌عیب‌و‌نقصی را تجربه کنید و در درازمدت با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو نشوید، بهتر است که کار کاشت دندان خود را به یک متخصص مانند ایمپلنتولوژیست یا جراح فک و صورت ایمپلنت بسپارید. در این صورت، با استفاده از خدمات بهترین دکتر ایمپلنت در ارومیه می‌توانید دندان‌های ازدست‌رفته را جایگزین کنید و دوباره لبخند زیبای خود را به‌دست بیاورید.