راز عمر طولانی و ماندگاری با ژئوممبران


چکیده : ژئوخانجانی فعال در زمینه تولید و عرضه ژئوممبران می باشد. این شرکت با استفاده از تکنولوی پیشرفته و مواد با کیفیت بالا، محصولاتی با عمر طولانی، عملکرد برتر و قابلیت اطمینان بالا تولید می کند.

ژئوممبران‌ها را می توان برای انواع مختلف استخر، به ویژه در مواردی که نیاز به مدیریت بدنه‌های آبی، جلوگیری از نشت آب و کاهش اثرات زیست محیطی وجود دارد، اعمال کرد. در حال حاضر با کیفیت‌ترین، ایمن‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و سریع‌ترین راه برای ایجاد استخرهای گوناگون استفاده از ورق‌های پلی اتیلن یا ژئوممبران است. این ورق‌ها جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی ساخت استخرهایی که هم پرهزینه بودند و هم وقت گیر هستند، میباشند. ورق‌های ژئوممبران از نظر شیمیایی خنثی هستند و تحت واکنش‌های شیمیایی قرار نمی گیرند.

تعریف ژئوممبران

ژئوممبران یک ماده ژئوسنتتیک است که معمولاً از منابعی مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا پلی پروپیلن با چگالی بالا (HDPP) ساخته می شود. برای نمونه این نوع ژئوممبران دارای سطحی مناسب از چگالی و پایداری شیمیایی است و اغلب برای عایق کاری، جداسازی و حفاظت در مهندسی عمران، مهندسی هیدرولیک و مهندسی محیط زیست استفاده می شود.

کاربرد ژئوممبران در ساخت استخرهای گوناگون


استخر کشاورزی

حوضچه‌های ذخیره آب کشاورزی، که با ورقه‌های ژئوممبران پوشانده شده اند، نقشی اساسی در کاهش اثرات کمبود آب بر تولید محصول دارند. این مخازن با جمع‌آوری و ذخیره آب باران، رواناب و آب آبیاری در دوره‌های فراوان، تامین آب قابل اعتمادی را برای آبیاری در زمان‌های دیگر تضمین می‌کنند.

این حوضچه‌های ذخیره آب کشاورزی، نقشی اساسی در کاهش اثرات کمبود آب بر تولید محصول دارند. این مخازن با جمع‌آوری و ذخیره آب باران، رواناب و آب آبیاری در دوره‌های فراوان، تامین آب قابل اعتمادی را برای آبیاری در زمان‌های دیگر تضمین می‌کنند. استفاده از ورق‌های ژئوممبران در ساخت استخر کشاورزی، شیوه‌های کارآمد مدیریت آب را تسهیل می کند. ماهیت نفوذناپذیر ژئوممبران‌ها از نشت و از دست دادن آب ذخیره شده جلوگیری می کند و باعث حفظ و استفاده به حداکثر می شود.

استخر پرورش ماهی

در فرآیند پرورش ماهی با توجه به نیازهای واقعی و شرایط محیطی خاص می توان از ژئوممبران، ژئوتکستایل یا ترکیبی از این دو استفاده کرد. اگر خاک نسبتاً پایدار و مقاوم در برابر فرسایش باشد و نیاز اولیه جلوگیری از نفوذ آب باشد، ممکن است یک ژئوممبران کافی باشد. با این حال، اگر نیاز به افزایش پایداری خاک، توانایی مقاومت در برابر فرسایش و محافظت از خاک پایین دارید، می توانید از ژئوتکستایل استفاده کنید.

این ورق‌ها جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی ساخت استخرهای پرورش ماهی و آبزیان که هم پرهزینه بودند و هم وقت گیر هستند. ورق‌های ژئوممبران از نظر شیمیایی خنثی میباشند و تحت تاثیر واکنش‌های شیمیایی قرار نمی گیرند. به طور کلی، ساخت استخر پرورش ماهی با ورق ژئوممبران می تواند مزایای زیست محیطی را تا حد معینی فراهم کند، اما طراحی سیستم، تصفیه فاضلاب و مدیریت پسماند جامد باید به طور جامع در نظر گرفته شود تا تأثیر آن بر محیط زیست به حداقل برسد.

استخر پرورش جلبک

جلبک‌ها در محیط‌های سطحی که نور خورشید وجود دارد رشد می کنند. جلبک‌ها در محیط طبیعی مانند دریا و مزارع برنج که مکان‌های بسیار مناسبی برای رشد جلبک هستند و همچنین در محیط‌های طبیعی می توان جلبک‌ها را در استخرهای ژئوممبران پرورش داد.

استخر پرورش میگو

لاینر استخر یک ساختار ژئوممبران است که حفاظت قاطعی را از مزارع پرورش میگو و محیط آبی اطراف آنها ارائه می دهد. تجمع سولفید، واکنش‌های نامناسب و فرسایش کف حوضچه را می‌توان با استفاده از روکش‌های حوضچه ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا بتن مهار کرد و سیستم کنترل‌شده‌ای را برای مدیریت استخر و نظارت بر کیفیت آب تسهیل می‌کند. ثابت شده است که بتن در مورد آسترهای حوضچه انعطاف پذیرترین گزینه است زیرا مواد سنگین آن امکان اندازه گیری ثابت عمق و عرض حوض را بدون تسلیم شدن به تغییرات شدید در طول زمان می دهد. فن آوری مدرن به لطف آسترهای حوضچه‌ای که برای مبارزه با سموم محیطی به اندازه کافی قوی هستند، امکان کشت محیط‌های آبی سالم تری را برای پرورش میگو فراهم کرده است.

استخر ذخیره آب

استخر ذخیره آب یک استخر بزرگ است. ساخت آن با توجه به جمع آوری آب فصلی ضروری است تا از این آب ذخیره شده در فصول پرباران و خشک برای کشاورزی و دامداری استفاده شود. این استخرها دارای ورودی‌هایی برای تنظیم جریان ورودی و خروجی برای تخلیه آب اضافی هستند. یکی از کاربردهای مهم استخرهای کشاورزی آبیاری زمین های کشاورزی، دام و ... است. از این استخرها می توان برای آبیاری محصولات کشاورزی، ایجاد محیطی برای آبزی پروری یا دامپروری استفاده کرد. این استخرها پس از حفاری با نوعی پوشش پلیمری به نام ورق ژئوممبران پوشانده می شوند.

استخر پلمیری

استخر پلیمری از مواد پلیمری مثل  پلی اتیلن یا پلی پروپیلن تولید می شود. باید بگوییم که این استخرها در مقایسه با دیگر استخرها از مزایای بیشتری برخوردار است. استخر پلیمری می تواند مقدار  معینی  از آب را در خود جمع کند.

ژئوممبران HDPE ماده جدیدی است که می تواند ضد آب و ضد مانع باشد. به طور عمده از رزین پلی اتیلن با چگالی بالا استفاده می کند و کربن سیاه، آنتی اکسیدان، ضد پیری و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را به آن اضافه می کند تا دارای مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی، استرس محیطی، مقاومت در برابر دمای پایین، مقاومت در برابر پیری، مقاومت در برابر خوردگی و دمای سرویس بالا و عمر طولانی باشد. این به طور گسترده‌ای در محل‌های دفن زباله خانگی، دفن زباله جامد، تصفیه خانه فاضلاب، دریاچه مصنوعی و برنامه های کاربردی مهار آب و ساخت انواع استخر استفاده می شود.

ورق ژئوممبران پی وی سی (PVC Geomembrane) یک نوع ماده‌ی آببندی و عایقی است که برای مهندسی ژئوتکنیکال و کاربردهای محیطی استفاده می‌شود. این ممبران‌ها از پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شوند و به منظور جلوگیری از نفوذ آب، مواد شیمیایی و آلودگی به سازه‌ها و خاک‌ها استفاده می‌شوند.

ژئوخانجانی فعال در زمینه تولید و عرضه ژئوممبران می باشد. این شرکت با استفاده از تکنولوی پیشرفته و مواد با کیفیت بالا، محصولاتی با عمر طولانی، عملکرد برتر و قابلیت اطمینان بالا تولید می کند. ژئوخانجانی تمرکز خود را بر روی ارائه راه حل های موثر و اقتصادی برای پروژه های ساختمانی، زمین شناسی، کشاورزی و حفاظت از محیط زیست قرار داده است. محصولات این شرکت با استانداردهای بین المللی کیفیت مطابقت دارند و در بازارهای مختلف جهانی بازاریابی و فروخته می شوند.

برچسب ها : ژئوممبران,ساخت استخر کشاورزی,ژئوتکستایل,استخر ذخیره آب,ژئوممبران pvc