روزنامه آرمان امروز
1397/06/27
منبرها محل جناح بازی نیستند
یک منبری میتواند سیاسی، جناحی و منتقد دولت باشد که هیچ کدام از این موارد اشکالی ندارد، اما مشکل اینجاست که منبریها گاهی در انتقاد از دولت، منافع ملی کشور را نمیشناسند و موضوعاتی را زیر سوال میبرند که روی آن تحقیق نکردهاند و در واقع با منافع ملت بازی و مبارزه میکنند. به طور مثال برخی از منبریها موضوع FATF را مطرح و به دولت حمله میکنند یا در ایام انتخابات موضوع 2030 یا حتی در حال حاضر مساله برجام را مطرح میکنند. عدهای هم مسائلی را بیان میکنند که هیچ سر رشتهای از آن ندارند و نه تنها به دولت آقای روحانی که به همه کشور ضربه میزنند. در سخنرانی و گفتوگو کردن نباید غوغا کنیم، زیرا غوغاسالاری کار بدی است. اینکه بخواهیم در سخن گفتن افراد را لعن و نفرین کنیم و یا دشنام بدهیم و به آنها حمله کنیم و در سخنرانی اهل بیت(ع) از آن استفاده کنیم کار بسیار زشتی است و پسندیده نیست. اگر بحثها، سخنرانیها و نقدها به صورت علمی، تخصصی و تحلیلی باشد کار بسیار خوبی است و همین امر باعث تقویت دولت میشود. متاسفانه برخی از منبریها بعضی از مسائل تاریخی مربوط به امام حسین(ع) را با مسائل سیاسی گره میزنند؛ البته همه منبریها چنین کاری نمیکنند و بدون دخالت در امور دیگر کار خود را میکنند. متاسفانه آنچه در برخی از منبرها مطرح نیست اخلاقاسلامی، معنویتاسلامی، عقلانیتاسلامی و تاریخ درست اسلام است. در برخی از خطبههای نمازجمعه نیز گاه این موارد رعایت نمیشود. معتقدم امام حسین(ع) مربوط به همه بشریت و تاریخ اسلام است و هیچ وقت متعلق به یک جناح خاص نیست. اینکه امام حسین(ع) در جریان کربلا و شب عاشورا مذاکره نکرده است، پس ما نباید مذاکره کنیم. یا مذاکره کرده است پس ما باید با آمریکا مذاکره کنیم؛ اینها بحثهایی است که اصلا صحیح نیست. بالاخره مذاکره یا مذاکره نکردن با آمریکا از نظر سیاسی بحثی عقلی است که مربوط به زمان حال است و نباید آن را به مساله شب عاشورا گره بزنیم. شب عاشورا مسائل مربوط به خود را دارد و ارتباط با دنیا در حال حاضر موضوعات خاص خود را دارد؛ اینکه هرکسی بخواهد هر مساله امروزی را به تاریخ امام حسین(ع) متصل کند به عقیده بنده کار صحیحی نیست. ما اکنون خودمان به خودمان ستم میکنیم و خودمان به هم دروغ میگوییم و کلاه سر یکدیگر میگذاریم و در خیابان که رانندگی میکنیم فرهنگ رانندگی را رعایت نمیکنیم. محیط زیستمان را خراب و اموال مردم را اختلاس میکنیم یا اجناس مورد نیاز مردم را احتکار میکنیم، اجناس و اقلام مورد نیاز مردم را گران میفروشیم و رعایت حال مردم را در هیچ مسالهای نمیکنیم. بنابراین باید ابتدا مشکلاتی را که در جامعه داریم، با فرهنگ امامحسین(ع) حل کنیم و بعد در مقابل ظلم دیگران بایستیم. ظلمی که اکنون در کشور ما انجام میشود ظلمی نیست که کشورهای دنیا به ما تحمیل کرده باشند. یعنی جاهلیتی که توسط برخی از افراد در برخی از دستگاهها ایجاد شده است. این بدترین ظلم است. امام حسین(ع) نیز در مقابل همین امور ایستادگی کردند، یعنی در برابر جاهلیت دینی و ظلمی که از سوی حکومت یزید به مردم روا داشته میشد ایستادند؛ بنابراین باید در کشورمان مسائل اخلاقی و اجتماعی را درست کنیم.* عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه
سایر اخبار این روزنامه
دستها به لوازم التحرير نميرسد
شاهکار قرمزها درآزادی
دولت نه«اختيار لازم» دارد؛ نه «تغيير» ميدهد
اصلاحطلبان زودتر تكليف را روشن كنند
چراغ سبز واشنگتن به تهران
دور زدن قانون بازنشستگان ممكن نيست
«نه» به سیاست در تریبون عزاداری!
روحانی به نیویورک میرود
پدرم حتي براي ساخت مترو هم، مخالف داشت
آنچه امام حسین(ع) به بشر آموخت
یاد د اشـتهـای اخـتصـاصـی
هزینه اربعین عین سود است
جزئیات شکایت دولت از عاملان ماجرای فیضیه
منبرها محل جناح بازی نیستند
صید بزرگ پرسپولیس در اقیانوس فوتبال آسیا
دور زدن قانون؛ فعلی مجرمانه
قیمت بلیت هواپیما برای نجف ۲/۲ میلیون تومان