دو ناکامی بزرگ ترامپ در یک روز

دو ناکامی بزرگ ترامپ در یک روز
ساخت دیوار مکزیک به تعویق افتاد، قاضی فدرال علیه حکم «مناطق امن» رأی داد

گروه جهان/   25 ژانویه در حالی که تنها 5 روز از ورود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به کاخ سفید می‌گذشت، او فرمان ساخت دیوار بین مرز مکزیک و امریکا را صادر کرد که نشان دهد راه حل زودبازده و سریعی برای مقابله با مشکل مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کرده و به وعده انتخاباتی خود نیز عمل کرده است اما در شرایطی که فقط 4 روز به‌صد روزگی دولت جدید امریکا باقی مانده بود، ترامپ با عقب‌نشینی از این وعده انتخاباتی، از منتفی شدن ساخت دیوار مرزی مکزیک – امریکا خبر داد. همزمان با این عقب نشینی، یک قاضی فدرال در ایالت کالیفرنیا فرمان ترامپ مبنی بر محدود کردن منابع مالی «شهرهای امن» (شهرها و مناطقی که از دستورهای مهاجرتی کاخ سفید «سرپیچی» کرده‌اند) را مخالف قانون اساسی امریکا دانست و به حالت تعلیق درآورد تا سومین شکست رئیس جمهوری امریکا مقابل قضات فدرال رقم بخورد. پیش از این نیز دو فرمان مهاجرتی ترامپ توسط قضات فدرال لغو شده بود.


اگرچه عقب نشینی ترامپ از مواضع انتخاباتی‌اش مسبوق به سابقه است اما ساخت دیوار در مرز مکزیک یکی از شعارهای انتخاباتی جنجال برانگیز رئیس جمهوری امریکا بود که در نخستین روزهای ریاست جمهوری‌اش نیز بارها و بارها بر آن تأکید کرد و حتی برخی منابع از آغاز ساخت این دیوار در آینده نزدیک خبر دادند اما روز سه‌شنبه 25 آوریل ترامپ به بهانه سنگینی بودجه این طرح و امکان تعطیل شدن دولت در صورت اجرایی شدن این طرح اعلام کرد، تا اطلاع ثانوی درخواست منابع مالی برای ساخت دیوار مرزی مکزیک را از لایحه بودجه خارج می‌کند. او در عین حال در توئیتی جدید تأکید کرد، در روزهای آینده برای تأمین منابع نقدی ساخت این دیوار تلاش می‌کند و این دیوار را خواهد ساخت. ترامپ دوشنبه شب گذشته نیز در جلسه خصوصی که با اصحاب رسانه‌های محافظه‌کار داشت، گفته بود شاید تلاش‌ها برای تأمین منابع مالی ساخت دیوار مرزی مکزیک را به ماه‌های آتی موکول کند.
به عقیده برخی تحلیلگران امریکایی، ترامپ تهدید نمایندگان دموکرات‌ در کنگره امریکا را که گفته بودند اگر در لایحه بودجه هزینه‌های جاری دولت، ماده تأمین منابع ساخت دیوار مرزی مکزیک گنجانده شده باشد آن را بلوکه می‌کنند، جدی گرفته است و همین مسأله باعث شده از موضع انتخاباتی خود در قبال مهاجران مکزیکی عقب نشینی کند. از آنجایی که ساخت دیوار مرزی مکزیک برای برخی از رأی دهندگان امریکایی بسیار حائز اهمیت بود و شاید یکی از دلایل رأی دادن آنها به ترامپ همین وعده انتخاباتی بود، به نظر می‌رسد، در روزها و ماه‌های آینده نارضایتی داخلی از رئیس جمهوری امریکا افزایش یابد. گواه این ادعا هم نظرسنجی «تایم-سِروی‌مانکی» است که نتایج آن روز سه‌شنبه منتشر شد و حاکی از آن بود که فقط 25 درصد مردم امریکا معتقدند، ترامپ به وعده‌های خود پایبند است؛ این رقم در اوایل ماه فوریه 31 درصد بود. برخی از نمایندگان جمهوریخواه بودجه ساخت دیوار مرزی مکزیک را حدود ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند؛ رقمی که بسیار بیشتر از برآورد اولیه ترامپ است. او بودجه ساخت این دیوار را ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده بود.
روز سه‌شنبه یکی دیگر از اخباری که توجه رسانه‌های امریکا و جهان را به خود جلب کرد، رویارویی مجدد یک قاضی فدرال با رئیس جمهوری امریکا و تکرار کابوس لغو فرمان‌های ترامپ بود. پیش از این، دو قاضی فدرال فرمان مهاجرتی اولیه و فرمان مهاجرتی اصلاح شده ترامپ را مغایر با قانون اساسی کشورشان دانسته و لغو کرده بودند و این بار قاضی ویلیام اوریک از ایالت کالیفرنیا فرمان محدود کردن منابع مالی «شهرهای امن» امریکا را مغایر با قانون اساسی دانست و آن را در سراسر امریکا به حالت تعلیق در آورد. اصطلاح «شهرهای امن» پس از آن وارد ادبیات سیاسی امریکا شد که برخی شهرها و ایالت‌های امریکا اعلام کردند حاضر به تبعیت از فرمان ترامپ برای مقابله با «مهاجران بدون مدارک قانونی» نیستند. کاخ‌سفید نیز تهدید کرد، دسترسی نهادهای محلی در این شهرهای امن را به منابع فدرال محدود خواهد کرد.
بنا بر اظهارات قاضی اوریک، این فرمان به دولت فراتر از اختیاراتی که قانون در اختیارش گذاشته قدرت می‌دهد. او با اشاره به اظهارات ترامپ و جف سشنز، وزیر دادگستری درباره این فرمان که گفته شده هدفش مواجهه اثربخش با مهاجران غیرقانونی است، گفت: اگر اندک شبهه‌ای هم در مورد نیت این فرمان وجود داشت، اظهارات ترامپ و سشنز آن را برطرف کرد. این فرمان حکومتی به مثابه «سلاحی» در دست رئیس جمهوری شده که می‌تواند با آن، نهادهای اجرایی محلی را که با سیاست‌های مهاجرتی او همراه نشده‌اند، تنبیه کند. در حکم قاضی اوریک آمده است: «منابع و کمک‌های فدرال را نمی‌توان به علت آنکه یک ناحیه سیاست‌های مهاجرتی مغایر با نظر رئیس جمهوری در پیش گرفته، متوقف کرد.»
دادستان کل نیویورک نیز از رأی دادگاه فدرال کالیفرنیا استقبال کرده و گفته است: «ترامپ قانوناً اجازه ندارد منابع مالی فدرال را از شهرها و مناطقی که می‌خواهند از ساکنان مهاجر خود حمایت کنند، دریغ کند.»
وکلای وزارت دادگستری امریکا اما رأی این قاضی فدرال را نادرست خوانده و گفته‌اند، به آن اعتراض خواهند کرد.
عدم تمکین کاخ سفید از درخواست کنگره
این رویارویی‌ها و چالش‌ها برای دولتی در آستانه صد روزگی، در حالی است که اعضای کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا نیز می‌گویند، مایکل فلین، مشاور مستعفی امنیت ملی کاخ سفید به دلیل اینکه در سال 2015 دریافت مبالغی از روسیه برای سفر به مسکو را اطلاع نداده، احتمالاً قانون را نقض کرده است. فلین در این سفر میهمان ویژۀ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بود و شام را با وی صرف کرد.جیسون چافتز، رئیس جمهوریخواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا در این باره به خبرنگاران گفت: «ژنرال فلین وظیفه و تعهد داشته برای دریافت پول از دولت‌های خارجی اجازه بگیرد اما نه اجازه گرفته و نه قصد گرفتن اجازه داشته است. فلین به‌عنوان یک افسر سابق ارتش نمی‌تواند براحتی از روسیه، ترکیه یا هر کس دیگری پول بگیرد. این اتهام‌های جدی علیه فلین در حالی مطرح است که کاخ سفید نیز با بیان این مطلب که به درخواست کمیته کنگره برای آزاد کردن فایل‌های مرتبط با مایکل فلین عمل نخواهد کرد، به شک و تردیدها درباره غیرقانونی بودن اقدامات فلین و حتی دریافت پول از روسیه و جاسوسی احتمالی دامن می‌زند.
فلین که پیش از این رئیس آژانس اطلاعاتی ارشد ارتش امریکا بود و در ماه فوریه مشاور امنیت ملی ترامپ شد اما به دلیل رسوایی‌هایش مجبور به استعفا شد، در سال 2015 بیش از ۳۳ هزار دلار از شبکه تلویزیونی راشاتودی دریافت کرده است در حالی که مقام‌های اطلاعاتی امریکا این شبکه را جبهه اطلاعاتی دولت روسیه توصیف می‌کنند.