موج تازه دستگیری‌ها در ترکیه


گروه جهان/ نیروی امنیتی ترکیه با وجود گذشت 9 ماه از کودتای این کشور همچنان با قدرت و قوت تمام به دستگیری مخالفان و وابستگان به جنبش فتح‌الله گولن ادامه می‌دهد. در جدیدترین موج دستگیری‌ها پلیس این کشور حکم بازداشت
3 هزار و 224 نفر را از دادستانی ترکیه تحویل گرفت که طی روز گذشته هزار و 9 نفر از آنان در 81 استان این کشور دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، عملیات روز گذشته پلیس ترکیه بزرگترین عملیات امنیتی ترکیه در 9 ماه اخیر و مبارزه دولت این کشور با حامیان گولن که اردوغان آنها را متهم به کوتای 15 جولای سال گذشته می‌کند، است. در کودتای سال گذشته ترکیه 249 نفرکشته شده‌بودند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه روز گذشته با اعلام خبر دستگیری هزار و 9 نفر، این اقدام را گامی مهم در جهت برآورده شدن هدف دولت در مبارزه با جنبش گولن دانست و تأکید کرد: ما مبارزه را تا زمانی که ساختار نظامی و قضایی ترکیه را از اعضای فتو (جنبش گولن) پاک نکنیم، ادامه می‌دهیم.
بر اساس آمارهایی که دولت ترکیه منتشر کرده‌است، پلیس ترکیه از زمان کودتا تا هفته پیش 47 هزار نفر از مخالفان دولت را بازداشت کرده‌است که


10 هزار و 700 نفر از آنان افسر پلیس و 7 هزار و 400 نفر از پرسنل ارتش ترکیه بوده‌اند. در این مدت همچنین 120 هزار نفر از مشاغل خود اخراج شده‌اند. اغلب این افراد معلمان، استادان دانشگاه‌ها، وکلا و نظامیان بوده‌اند.
گروه‌‌های حقوق بشری می‌گویند، اغلب کسانی که در این مدت دستگیر شده‌‌اند، به طور عملی کاری علیه دولت و حکومت اردوغان انجام نداده‌اند و تنها اتهام آنان ارتباط داشتن با جنبش گولن یا گولنیست‌ها است. نوع این ارتباط نیز گاهی بسیار ساده است. برای مثال شماری از بازداشت شدگان متهم هستند که فرزند خود را به مدارس گولن فرستاده یا در یکی از بانک‌های وابسته به گولن، حساب داشته‌اند. به اعتقاد این گروه‌ها اردوغان از مسأله کودتا سوءاستفاده می‌کند تا بتواند از این طریق مخالفان خود را قلع و قمع کند. اردوغان، فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای را که در تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کند، به تشکیل دولت موازی و راه‌اندازی کودتا علیه دولت ترکیه متهم می‌کند. اما گولن این اتهامات را رد می‌کند. بااین حال دولت آنکارا سخت در تلاش است تا با دولت امریکا به توافق رسیده و فتح‌الله گولن را به ترکیه بازگردانده و محاکمه کند. این در حالی است که اردوغان نزدیک به یک و نیم دهه پیش موفقیت خود در شهرداری استانبول و پس از آن پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات سراسری ترکیه در سال 2003 را مدیون گولن بود. او در آن زمان فتح‌الله گولن را مرشد خود می‌دانست.