آیا نشست ورشو لغو می‌شود؟

خبری آمده مبنی براین که ممکن است با توجه به انتقادات علیه نشست ضد ایرانی ورشو، برخی از کشورهای مهم از حضور دراین نشست صرف نظر کنند. دیپلمات‌های اروپایی تصور می‌کنند که به دلیل مشارکت اندک کشورها یا حضور آن‌ها با مقام‌های رده پایین، پامپئو این نشست را لغو کند. اما پرسش اینجاست که مگر آمریکاپیش بینی چنین چیزی را نکرده بود که ابتدا با اعلام یک نشست و تلاش‌ها‌ی بسیار برای تشکیل آن، در نهایت آن را لغو کند؟
در پاسخ به این سوال ذکر این نکته مهم است که بگوییم کشورهای مختلفی که به دستور آمریکا ارتباطات تجاریشان را با ایران قطع کرده اند از اجرای دستور آمریکا اصلا راضی نیستند، اما مجبورند که ازاو اطاعت کنند چون عدم تبعیت برایشان پیامدهای سیاسی و تجاری بدی دارد، ولی نرفتن همین کشورها به یک کنفرانس، دیگر نمی‌تواند بهانه‌ای برای آمریکا باشد تا بخواهد این کشورها را به دلیل آنکه به این کنفرانس نیامدند تحت فشار بگذارد یا روابطش را با آن‌ها‌ قطع کند. نهایت کار آمریکا در این شرایط این است تا اعلام کند که آمریکا هم به کنفرانس‌ها‌یی که این کشورها برگزار می‌کنند، نمی‌رود. بنابراین احتمال نرفتن کشورها به کنفرانس لهستان
وجود دارد.
اما آمریکا تاکنون پیش بینی لغو این کنفرانس را نکرده است. تصور این کشور این است که ممکن نیست اکثر کشورها به این کنفرانس نیایند بلکه ممکن است صرفا تعداد کمی از کشورها حضور نیابند و تعدادی از کشورها نیز در سطوح پایین حضور پیدا کنند. از سویی اینکه نماینده‌ای از لهستان به ایران بگوید این کنفرانس ضدایرانی نیست به این معناست که ممکن است برنامه کنفرانس قدری عوض شود.


اما هیچ یک از این‌ها‌ دلیل نمی‌شود تا صورت مسئله را پاک کنیم. فراموش نکنیم مثلا در همین فاصله آلمان ورود هواپیمایی ماهان را به این کشور منع کرده است این یک اقدام حاد و معنادار است. قبلا هم این کشور از ارسال سوخت هواپیما به وزیر خارجه ایران خودداری کرده بود.
ما در هر صورت در شرایط حساسی به سر می‌بریم چه نشست لهستان برگزار شود
چه نشود.