بیایید قبل از لمس دکمه ارسال بیندیشیم!

فضای مجازی عرصه‌ای فراخ و مناسب برای آگاهی، اطلاع رسانی و پیوند انسان‌ها با یکدیگر است.
انتشار عکس و فیلم کودکان در فضای مجازی توسط والدین دلایل زیادی دارد و طیفی وسیع ازافتخار والدین به کودک خود،میل به تقسیم لحظه‌های خوش زندگی با دیگران تا استفاده‌های تبلیغاتی را دربرمی‌گیرد.
اما گاهی این انتشار به ظاهر ساده عواقب و عوارضی هم دارد:
آ: ممکن است افرادی در نزدیکی شما یا آن سوی جهان با برداشتن و در واقع سرقت عکس منتشر شده آن را با اطلاعات هویتی جدیدی بازآفرینی و از آن سوءاستفاده کنند که گاه باعث مشکلات حقوقی و جنایی پیچیده می‌شود.


ب: ممکن است اطلاعات به اشتراک گذاشته‌شده، دستاویزی برای تحقیر، توهین و مسخره‌کردن کودک در آینده شود.
پ:ممکن است کودک در زمانی که به مرحله بلوغ احساسی و شناخت خود و دنیای اطراف می‌رسد در مورد نشر این عکس و فیلم‌ها خصوصا موارد به اصطلاح بامزه!و خنده‌دار احساس نامطلوب یا خجالت پیدا کند.
ت: استفاده تبلیغاتی از تصویر کودک برای شخص، گروه، کالا و...تهاجم مستقیم به حریم شخصی او بوده و می‌تواند در آینده قابل پیگیری قانونی باشد.
ث:پست‌های تصویر یا فیلم کودکان ممکن است توجه افراد خطرناک و بیمار را به خود جلب کرده و مورد سوء استفاده شخصی یا سایت‌ها‌ی پورنوگرافی قرار گیرد. طبق یک تحقیق غیررسمی دولتی در استرالیا، منبع نیمی از عکس‌های استفاده شده کودکان در سایت‌های پورن از همین عکس‌های بی‌گناه بود که از سر تفریح و تفنن در شبکه‌های اجتماعی پست شده بود.
ج: درج اطلاعات هویتی کودک در تصاویر می‌تواند دستاویزی برای کودک ربایی یا سوءاستفاده از کودک شود .
از شما درخواست می‌شود این شش سرفصل حیاتی را قبل از ارسال هر عکس یا فیلم از فرزندتان مرور کنید.
البته قابل درک است که والدین بخواهند در مورد خانواده و فرزندشان مطالبی را به اشتراک بگذارند اما باید موارد مهمی را در نظر داشت:
۱-به میزان دسترسی محتوای منتشر شده توسط افراد و گروه‌های مختلف و حریم خصوصی آنها بسیار دقت شود.
۲- هرگز اطلاعات هویتی کودک در عکس یا فیلم درج نگردد.
۳-عکس های بسیار شخصی کودک مثل پوشک کردن ،تعویض لباس،حمام کردن و... هرگز منتشر نشود.
۴-دوستان و افراد فامیل را از ارسال عکس کودک خود بدون هماهنگی و اجازه شما اکیدا منع کنید.
۵-از وقتی که امکانش وجود دارد کودکان دلبند خود را در مورد به اشتراک گذاشتن عکس درگیر و دخیل کنید و با آنان گفتگو و از آنان نظرخواهی کنید. این گفتگوها هم از ایجاد احساسات ناخوشایند در کودکان در آینده جلوگیری می‌کند و هم کودک را برای زندگی در دنیای دیجیتال آماده می‌کند.
یادمان باشد بعد از ارسال عکس، فیلم یا هر نوع اطلاعات در فضای مجازی،کنترل آن بسیار دشوار و گاه ناممکن است.حتی در مورد تصاویر و
فیلم های حذف شده هم امکان ذخیره و بازیابی آن در پستوی سرورها و آرشیو سایت ها وجود دارد.
پس والدین محترم!
قبل از کلیک کردن دکمه ارسال عکس یا فیلم فرزندتان دوباره فکر کنید.