آیا حقوق ماهانه هر پزشک2 میلیون تومان است؟!

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در سال اخیر مسئولان مالیاتی مصاحبه‌هایی داشتند و اعلام کردند که مالیات پزشکان را ۷۰۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنیم و بعد اعلام کردند که از این تعداد جامعه پزشکی فقط ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند. بر اساس اظهارات آن‌ها از جمله رئیس سازمان امور مالیاتی تهران از میان حدود ۳۰ هزار پرونده پزشکان در تهران تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است که درآمد آن‌ها به شمار می‌رود.
به گزارش عصر ایران، فراهانی در یک برنامه تلویزیونی افزود: اگر مقدار مالیات سالیانه پزشکان طبق اظهارنظر سازمان امور مالیاتی ۷۰۰ میلیارد تومان باشد با فرض اینکه ۲۰درصد برای مالیات کسر شود عدد نهایی ۳۵۰۰ میلیارد تومان درآمد پزشکان در سال ۹۶ می‌شود که این عدد اگر بین ۱۳۰ هزار پزشک تقسیم کنیم میانگین درآمد هر پزشک سالیانه ۲۷ میلیون تومان می‌شود که به صورت ماهیانه هر پزشک ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد هر پزشک می‌شود که آیا واقعا هر پزشک به صورت ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد؟
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی هم تصریح کرد: اگر یک پزشک سالیانه ۱۰۰میلیون درآمد داشته باشد با توجه به هزینه‌های موجود که مقداری از این درآمد مشمول مالیات می‌شود مثل یک پزشک عمومی با درآمد سالانه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد از این مبلغ شامل مالیات می‌شود از سوی دیگر با توجه به اینکه امسال هم مقرر شد کارمندان زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معاف از مالیات شوند که این پزشک عمومی ذکر شده جزو افراد معاف از مالیات محسوب می‌شود.
فراهانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه درآمد پزشکان متخصص در ماه حدود ۴۰ میلیون، پزشکان عمومی ۵میلیون و دندانــپزشـکان ۲۰میلیون تومان است، ادامه داد: مجموع درآمد پزشکان متخصص در سال ۱۷هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، پزشک عمومی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و دندانپزشکان ۸هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان است، جمع مالیات آن‌ها ۷ هزار و دویست میلیارد تومان است. البته این ارقام حدودی و حداقل نرخ است.


عرفان قمی کارشناس امور مالیاتی نیز با اشاره به اینکه عمده مالیات برای پزشکان متخصص و دندانپزشکان است، گفت: سال ۹۴ اصلاحاتی در قانون مالیات مستقیم صورت گرفت و تبصره ماده ۱۰۰ اعلام کرد سازمان امور مالیاتی برای برخی از اصناف می‌تواند بدون اظهار نامه و بدون دریافت رسید‌های درآمدی مالیات تعیین کند، شرطی که در تبصره ماده ۱۰۰ است شامل قشر پزشک نمی‌شود، زیرا میانگین درآمد‌ها ۳۰میلیون به بالا است.