صف گوشت وارداتی همچنان طویل است!

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با وجود اینکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نهاده‌های دامی و برخی محصولات کشاورزی همچون گوشت وارد می‌شود که معادل یک چهارم بودجه کشور است، مردم از وضعیت قیمت و بازار این محصولات ناراضی‌اند.
به گزارش ایسنا، یوسف داوودی دیروز (چهارشنبه) در پنجمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ در سالن همایش‌های رازی اظهار کرد: سالانه ۱۰۰هزار میلیارد تومان نهاده دامی و محصولات کشاورزی همچون گوشت قرمز وارد می‌شوند که این رقم معادل یک چهارم کل بودجه کشور است اما مردم از قیمت گوشت و تولیدکنندگان از قیمت نهاده‌های دامی راضی نیستند.
وی افزود: اگر کل بودجه سال ۱۳۹۸ را با احتساب ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت به قیمت ۵۴ دلار در نظر بگیریم می‌بینیم که این بودجه با رقمی معادل ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است که تقریبا ۲۵درصد آن صرف واردات نهاده‌های دامی و برخی محصولات کشاورزی همچون گوشت می‌شود.
وی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد دلار صرف واردات این کالاها می‌شود، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی باید نگاه‌ها تغییر پیدا کند تا بتوانیم محصولاتی همچون ذرت، کنجاله سویا و جو را که به ترتیب ۹۵درصد، ۹۰ درصد و ۵۰ درصد آنها وارداتی هستند در داخل تولید کنیم و بتوانیم ثبات و تعادل بیشتری در بازار آنها ایجاد کنیم.


در همین حال مدیرعامل یک فروشگاه دولتی در خصوص ساعات توزیع گوشت تنظیم بازاری در ۳۸ فروشگاه زنجیره‌ای شهروند، گفت: در نوبت صبح ساعت ۸:۳۰ و ظهر ساعت ۱۵ این گوشت توزیع می‌شود.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد هموطنان عنوان کردند«حدود ده روز است که خبری از گوشت گرم گوسفندی که به قیمت کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید نیست و به هر فروشگاهی در تهران مراجعه شده گفتند که چند روز است گوشت گرم گوسفندی به آن فروشگاه تحویل نشده است. قیمت گوشت در بیرون هم که حدود ۹۰ هزار تومان است.
با این حال اعلام شد در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند سه نوع گوشت توزیع می‌شود و تماماً تنظیم بازاری است.
قیمت پایه گوشت قرمز گوسفندی ۴۱ هزار تومان است،‌ همچنین گوشت تنظیم بازاری گوساله هم با قیمت ۳۷ هزار تومان عرضه می‌شود.
اسماً روزانه براساس مصوبه سازمان پشتیبانی امور دام، باید ۲۰ تن گوشت منجمد و ۱۲ تن گوشت گرم استرالیایی توزیع شود، اما رسماً روزانه به فروشگاه‌های شهروند ۵ تن گوشت منجمد و ۵ تن گوشت گرم تنظیم بازاری داده می‌شود.
یک مقام مسئول فروشگاهی با بیان اینکه شهروندان برای دریافت این گوشت صف می‌کشند، گفت: به هر شهروند در سقف ۳کیلو گوشت داده می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با کد ملی این گوشت توزیع می‌شود، گفت: خیر. چون سیستم فروشگاهی داریم و شهروندان را عضو باشگاه مشتریان می‌کنیم؛ معمولا تمامی خریدها ثبت می‌شود و تلاش می‌کنیم به دست مصرف کننده واقعی برسد.