به گفته کارشناسان در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج دوم ابتلا به کرونا تعداد مرگ و میرها هم به رقم غیر قابل باوری خواهد رسید

آژیر قرمز کرونا ویروس در پی آغاز به کار اصناف
آفتاب یزد-گروه اجتماعی: مهمان ناخوانده کرونا حالا بیش از دو ماه است که حضور پر رنگی در کشورمان پیدا کرده و هر روز بر شمار قربانیان آن افزوده می‌شود؛ حالا دیگر مشخص است که قرنطینه خانگی در حال حاضر تنها راه مبارزه با کرونا ویروس است اما اقتصاد کشور ما مثل خیلی از دیگر کشور‌ها این اجازه را نمی‌دهد که مشاغل را تعطیل کنیم و خانه نشین شویم. از روز گذشته برخی از مشاغل، فعالیت خودشان را از سر گرفته‌اند و باز هم خیابان‌ها پر از تردد است و مترو‌ها و اتوبوس‌ها پر از جمعیتی که فاصله گذاری اجتماعی نمی‌تواند دردی از آن‌ها درمان کند. از هفته آینده نیز بناست که اصناف کم خطر فعالیت خودشان را دوبار از سر بگیرند و این موضوع افزایش ترددها در سطح شهر را در پی خواهد داشت. مسئولین وزارت بهداشت و کمیته مقابله با کرونا نگران از این هستند که رفت و آمد‌ها و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به شیوع مجدد ویروس کووید 19 دامن بزند اما رئیس جمهور بر این اعتقاد است که نمی‌توان شهر را تعطیل کرد. کارشناسان بر این باورند که موج دوم شیوع کرونا در راه است و این موضوع بر نگرانی‌های گذشته می‌افزاید؛ با این حال اینطور که پیداست اقتصاد بیمار کشور ما بیش از این اجازه قرنطینه خانگی نمی‌دهد، البته این مسئله تنها مربوط به کشور ما نیست و امروز شاهدیم خیلی از کشور‌های دیگر درگیر با کرونا نیز از لغو محدودیت‌ها خبر می‌دهند. همین موضوع سبب شده تا سازمان بهداشت جهانی ابراز نگرانی کند، این سازمان اعلام کرده است:« برداشتن سریع قرنطینه مرگبار خواهد بود» با این حال باید دید پیش بینی کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌ها در رابطه با این موضوع و تاثیر از سرگیری مجدد برخی کسب و کار‌ها بر شیوع دوباره کروناویروس در کشور چگونه خواهد بود؟
> هشدار سازمان بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی در هشداری خطاب به دولت‌ها گفته در برداشتن محدودیت‌های کرونا نباید عجله کرد وگرنه موج مرگبار دیگری به سرعت باز خواهد گشت. این در حالی است که کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و اتریش از آغاز لغو محدودیت‌ها سخن گفته‌اند و در آمریکا هم برخی کلیساها به مناسبت عیدپاک دوباره درهای خود را باز کرده‌اند.


تدروس گیبریسیوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در هرگونه تعجیل در برداشتن محدویت‌های کرونا را «بازگشتی مرگ‌بار» خوانده و گفته است:« سازمان جهانی بهداشت در حال همکاری با دولت‌ها است تا به آنها برای اتخاذ بهترین استراتژی تسهیل محدودیت‌ها کمک کند اما برداشتن سریع این محدودیت‌ها بسیار خطرناک خواهد بود و اگر راهکار خروج از بحران با مدیریت صحیحی همراه نباشد، مسیر رو به پایین نمودار کرونا هم می‌تواند به اندازه مسیر صعودی این بحران خطرناک باشد.»
> در کشور‌های دیگر چه خبر است؟
با این حال دولت اسپانیا که بیشترین تعداد مبتلا به کرونا را در اروپا دارد و پس از ایتالیا بیشترین جان باخته را هم داشته گفته است که بنا دارد به برخی از مشاغل غیرضروری مانند ساخت و سازها و کارخانه‌ها اجازه دهد به سر کار بازگردند. با وجود این، دولت از مردم خواسته که همچنان به فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی توجه کنند.
جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا نیز قرنطینه سراسری را تا سوم ماه می، یعنی سه هفته دیگر، تمدید کرده و گفته است:« ایتالیا نباید دستاوردهایی که از طریق محدودیت‌ و قرنطینه کسب کرده را به راحتی از دست دهد.» با این وجود، دولت ایتالیا به بخش کوچکی از کسب و کارها که از ۱۲ ماه مارس تعطیل شده بودند اجازه داده که از روز سه شنبه باز شوند این در حالی است که از زمان قرنطینه سراسری در ایتالیا فقط خوار و بار فروشی‌ها و داروخانه‌ها اجازه فعالیت داشتند. حالا اما نخست وزیر این کشور گفته کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های لباس و پوشاک کودکان از سه شنبه اجازه بازگشایی دارند اما رسانه‌های این کشور می‌گویند رخت‌شویی‌ها و چند کسب و کار دیگر هم در فهرست دولت دیده می‌شود.
لئو وردکر نخست وزیر ایرلند هم گفته است: «محدودیت‌های آمد وشد تا پنجم ماه مه یعنی چهار هفته دیگر، تمدید می‌شود.»
در ترکیه اما اوضاع جور دیگری است؛ از نیمه شب جمعه دولت این کشور برای ۴۸ ساعت قرنطینه سراسری در ۳۱ شهر از جمله آنکارا و استانبول اعلام کرده است. اعلام ناگهانی این قرنطینه که خیلی دیر به اطلاع عموم رسیده، موجب هجوم مردم به فروشگاه‌های خوار و بار و تشکیل صف‌های طولانی و در مواردی نیز به زد و خورد میان مشتریان منجر شده است.
در پرتغال، مارسلو روبلو د سوسا، ریاست جمهوری این کشورها محدودیت‌ها را تا ۲۰ روز دیگر، تمدید کرده است. در آفریقای جنوبی هم سیریل رامافوزا از روز پنجشنبه به مدت سه هفته قرنطینه اعلام کرده است. اقدامی که مخالفان دولت گفته‌اند به فاجعه اقتصادی در این کشور منجر خواهد شد.
> در ایران چه تدابیری اندیشیده شده است؟
شواهد نشان می‌دهد برخی از صنوف فعالیت خود را از روز گذشته آغاز کرده‌اند و گفته می‌شود برخی دیگر هم که اصناف کم خطر محسوب می‌شوند قرار است فعالیت خود را از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز کنند. این در حالی است که پیش از این سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به آغاز فعالیت کسب و کارها انتقاد کرده بود اما روحانی همچنان بر این اعتقاد است که مشاغل کم‌خطر از سی‌ام فروردین در استان تهران و از ٢٣ فروردین در شهرستانها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. این در حالی است که این اقدام پیش تر مایه اختلاف وزارت بهداشت و وزارت صمت شده بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای بر «عدم وقفه در کار و تولید کشور» تاکید داشت و وزارت بهداشت هم این دستورالعمل را مغایر با مسئولیت ستاد ملی مقابله با کرونا دانسته بود. با این حال تردد در سطح شهر و مترو‌ها و اتوبوس‌های مملو از جمعیت نشان می‌دهد خیلی از مشاغل کم خطر و پر خطر منتظر اول اردیبهشت نشده‌اند و از همین حالا فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و همین موضوع بر نگرانی‌ها برای شیوع موج دوم ابتلا به بیماری کرونا در کشور می‌افزاید.
> تعداد مرگ و میرها
به رقم غیر قابل باوری خواهد رسید
محبوب فر، متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی و واگیر در رابطه با فراگیری مجدد این بیماری پس از شروع به کار اصناف به آفتاب یزد گفت:«من فکر می‌کنم در شرایطی که کشور‌های دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که نباید نجات اقتصادی کشور را فدای نجات جان انسان‌ها کنند و برای اینکه از تعداد ابتلا‌ها کاسته شود و از فراگیری این ابر بحران اجتماعی جلوگیری شود،تعطیلی و قرنطینه کشور را انتخاب کرده اند؛ ما نیز باید همین روال را از سر بگیریم. این روال معمول دنیا است و چنین موضوعی برای کشور ما هم مصداق دارد. کشور ما باید پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و استاندارد‌هایی که سایر کشورهای دنیا برای کاهش میزان ابتلا و فوت ناشی از این بیماری اجرا کرده‌اند را از سر بگیرد و دولت باید در خصوص رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به ویروس کرونا، از جمله تعطیلی کشور و پرداخت مایحتاج ضروری به مردم، اقدام کند. چنین رویه‌ای که امروز در کشور شاهد آن هستیم و ازدحام جمعیتی که من در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس دیدم که البته اصل فاصله گذاری هوشمندی که دولت تبلیغ آن را می‌کرد هم به هیچ عنوان رعایت نمی‌شد، از طرفی با عنایت به هجم تردد‌ها در شهر‌های کشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز، یزد، سیستان وبلوچستان و بسیاری دیگر از شهر‌های بزرگ کشور، پیش بینی می‌شود طی روز‌های آینده تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت و تعداد مرگ و میر‌ها هم به رقم غیر قابل باوری خواهد رسید.»
> زمان مناسبی برای بازگشایی
اصنافِ حتی کم خطر در کشور نیست
او در ادامه تصریح کرد: « این روزها می‌بینیم که در برخی دیگر از کشور‌ها نیز برخی اصناف با دستور دولت شروع به فعالیت کرده اند؛ در این خصوص باید به نکته‌ای اشاره کنم، در کشور‌هایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آلمان و تعدادی دیگر از کشور‌های دنیا که رقم ابتلا به این بیماری در آن‌ها بالا است یک شفافیت در خصوص اطلاع رسانی تعداد مبتلایان و تعداد فوتی‌ها وجود دارد که در کشور ما کمتر دیده می‌شود. این موضوع از جایی آغاز شد که آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا را به تفکیک استانها قطع کردند و به نوعی اطلاع رسانی سانسور شد؛ به همین دلیل هم نمی‌توان کشور ما را با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد. با توجه به اطلاعات دریافتی اعلام می‌کنم تا کنون از تعداد مبتلایان به کرونا در کشور ما کاسته نشده است. نکته حائز اهمیت این است که تنها 6 درصد و یا در بهترین حالت 10 در صد از مبتلایان شناسایی شده‌اند و سایر مبتلایان در خانه خود را قرنطینه کرده‌اند و ترجیح می‌دهند کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند. اگر شفافیت در آمار وجود داشته باشد و اعتماد اجتماعی نسبت به آن هم به وجود بیاید مثل سایر کشورهای دنیا می‌توان گام به گام برای فعالیت برخی از اصناف کم خطر اقدام کرد تا کشور به روال عادی و معمول خودش باز گردد اما تا این لحظه هیچ مدرک و شواهدی در رابطه با کنترل و کاهش بیماری در کشور ما وجود ندارد ضمن اینکه پیک بیماری هنوز در کشور آغاز نشده است و پیش بینی می‌شود که این پیک را همزمان با آغاز موج دوم بیماری که از روز گذشته در کشور آغاز شد، شاهد باشیم به همین دلیل هم به نظر من در حال حاضر اصلا زمان مناسبی برای باز گشایی اصنافِ حتی کم خطر در کشور نیست.»
> تنها راه حل برون رفت از ابر بحران کرونا
این کارشناس در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی و تاثیر آن بر شیوع بیماری گفت: «فاصله گذاری اجتماعی اگر به این صورت باشد که در دنیا در حال اجرا است، یعنی قرنطینه و تعطیلی کامل کشور صورت بگیرد تا حد زیادی می‌تواند از شیوع و سرایت بیمای جلوگیری کند، در خیلی از کشور‌ها هم این موضوع موفقیت آمیز بود اما این قرنطینگی کافی نیست بلکه همزمان با قرنطینه و محدودیت کامل در کشور که حداقل باید به صورت تعطیلی 2 ماهه باشد، روند شناسایی بیماران و مبتلایان نیز باید آغاز شود و شدت بگیرد و کل جمعیت کشور به حالتی قرار بگیرند که بخش‌هایی از سمن‌ها و بخش‌های دولتی برای انجام تست‌های غربالگری گسترده به درب منازل آن‌ها مراجعه کنند. من فکر می‌کنم انجام قرنطینه در کنار انجام تست‌های گسترده غربالگری از جمعیت 85 میلیون نفری کشورمان تنها راه حل برون رفت از ابر بحران کرونا است که متاسفانه امروز دنیا و کشور ما را
فرا گرفته است.»
با این حال به نظر می‌رسد کشور ما به هیچ عنوان شرایط مناسبی برای از سر گیری فعالیت‌های مشاغل ندارد و در چنین شرایطی با موج دیگری از بیماری رو به رو خواهیم شد؛ آیا دولت حل این موضوع چاره‌ای اندیشیده است؟
سایر اخبار این روزنامه
شهرداری تهران و چالش بدهی‌های قدیمی معمای 50 هزار میلیارد تومان بدهی در پایتخت! هشدار روحانی به صندوق بین‌المللی پول بیکاری ۲۵۰۰ نفر از تورلیدر‌های تهرانی با شیوع کرونا تحولات اخیر وکالت و کارشناسی رسمی به گفته کارشناسان در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج دوم ابتلا به کرونا تعداد مرگ و میرها هم به رقم غیر قابل باوری خواهد رسید ورود به کانال 600 هزار واحد در میان فقرا بیشتر است همه پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی اجرا شود جزئیات پرداخت وام قرض الحسنه یک تا دو میلیونی به ۴ میلیون نفر منتخبان مجلس یازدهم هر روز مصاحبه می‌کنند که مجلس اصولگرای آتی در شکوفایی اقتصاد کاری می‌کند، آنها روی حافظه مردم حساب باز کرده اند؟ در حالیکه برخی سید حمید مولانامشاور سابق احمدی‌نژاد را عامل بسیاری از سخنرانی‌های جنجالی او میدانستند وی سالهاست که نه درمورد رئیس دولت سابق سخن می‌گوید و نه بودجه‌هایی که تحت عنوان بنیاد فرهنگی مولانا به او اختصاص پیدا کرد کانادا بار دیگر به عربستان سلاح می‌فروشد! ذوق زدگی منتخبان مجلس یازدهم آموزه‌های کرونایی آیا پایتخت آینه تمام نمای جامعه بود؟ کاسه آبی در بیابان ریختن کاسه آبی در بیابان ریختن پایتخت؛ ذره‌ای از حقیقت وزارت ارتباطات؛ تکنولوژی در مقابل پاندمى آیا پایتخت آینه تمام نمای جامعه بود؟