آموزه‌های کرونایی

مجید ابهری‪-‬ هر رخداد طبیعی، انسانی یا جغرافیایی در کنار آسیب‌ها و عوارض منفی، دارای آموزه‌های مثبت فرهنگی و رفتاری نیزمی باشد. کشورمان ناگهان مورد هجوم ویروس کرونا قرار گرفت که البته با توجه به اینکه در کشورهای دیگر این قضیه اتفاق افتاده بود ما باید آمادگی مقابله با این ویروس را می‌داشتیم. متاسفانه این چنین نشد و به ناگهان متوجه شدیم که بخش عظیمی از مردم به این ویروس آلوده شدند. اما در کنار نکات منفی و عوارض آسیب ساز این ویروس، نکات مثبتی نیز وجود داشت مثلا کادر درمانی با علم به اینکه کرونا یک بیماری واگیردار و کشنده است آماده خدمت رسانی به هم وطنان بیمار شدند یا هم وطنان دیگر با توجه به شرایط بد مالی شان،هر کجا که دولت دستور داد از خانه بیرون نیایند بر خلاف درصد ناچیزی که هنجارشکن بودند در خانه ماندند و قرنطینه را رعایت کردند حتی در روز سیزده به در که روز طبیعت نام گذاری شده،باز در خانه ماندند وترجیح دادند قانون را رعایت کنند.البته کرونا باعث شد که کمی طبیعت از دست برخی انسان‌ها نفسی راحت بکشد. اما در این میان تنوع حرف‌ها و سخنان از سوی مسئولان باعث آشفتگی و سردرگمی مردم می‌شود. گاهی اعلام می‌شود که کرونا از نقطه پیک عبور کرده و یا فلان روز از نقطه پیک عبور می‌کنیم یا بیان می‌کنند که بعضی از شهرهای ما در وضعیت سفید قرار دارد و ناگهان فلان کارشناس بهداشت آن را تکذیب می‌کند، در صورتی که این اخبارهای متفاوت فقط باعث می‌شود که مردم دچار آشفتگی فکری شوند. جالب اینجاست که یک سازمان بدون مبنای علمی به آمارگری می‌پردازد و می‌گوید فلان درصد از مردم به حرف‌های دولت اعتماد ندارند. در اینکه اعتماد اجتماعی در کشور ما ضعیف است شکی نیست اما بیان درصد در شرایط حاضر کمی بی‌انصافی و بی‌توجهی به تلاش‌های مسئولین می‌باشد. وقتی قرارگاه مبارزه با کرونا تشکیل شده دیگر، افراد دیگر وسازمان‌های مختلف نباید در موضوع کرونا وارد شوند. رئیس ستاد مقابله با کرونا با سوابق دانشگاهی،تجربی و نظری خود می‌گوید باید قرنطینه ادامه یابد اما نمی‌دانم چرا به حرف ایشان گوش نمی‌کنند تا چه زمانی باید خسارت دو دستگی و برخوردهای سلیقه‌ای را بدهیم.
دومین آموزه گسترش کرونایی وحدت مردم بود به طوری که آنچه در توانشان بود به هموطنان خدمت کردند. این بار دیگر بحث سیل و زلزله نبود که افراد علم داشته باشند که چه وسایلی مورد نیاز است بلکه صحبت پزشکی و بهداشت بود و کمک‌هایی که باید می‌شد محدود بود. اما با این وجود برخی‌ها با توجه به شرایط سختی که برای هموطنان پیش آمده، آنها را به حال خودشان رها نکردند و به کمک شان شتافتند. اما کمک هم وطنان دلیل نمی‌شود که دولت به تکالیف قانونی ورسمی خود در این زمینه عمل نکند. در حال حاضر هیچ کس نمی‌داند که تکلیف قرنطینه چه می‌شود و بازگشت پلکانی کسب و کارها چگونه خواهد بود اما نکته اینجاست که مگر می‌توان ارزیابی کرد که کدام مغازه دار نیاز شدید دارد یا خیر. همه ما در یک شرایط هستیم و بسیاری از ماها مستاجر بوده و از این رهگذر دچار مشکل گشته ایم. از همین رو دولت باید بدهی و مالیات افراد را حداقل در شش ماه اول سال ببخشد واجازه ندهد که مردم دچار فشار مضاعف گردند. از سوی دیگر بسیاری از شبکه‌های معاند قصد دارند تعداد از دنیا رفتگان و بیماران را چندین برابر نشان دهند که این مسئله نباید مورد توجه مردم قرار بگیرد چرا که دشمن در هر شکل و قالب دشمن است وهدفی جز تشویش اذهان عمومی ندارد. در تمامی کشورها مسئولان و مردم دست به دعا برداشته و از خداوند خواستار یاری شده‌اند ما که در تمام اوقات در حال دعا هستیم باید این باردر این زمینه، دعای ملی را آغاز کنیم واز خدا بخواهیم که ما را در این شرایط دشوار یاری کند. این نکته ضروری است که بیان آمارهای صادق و درست به مردم ازطریق رسانه‌ها می‌تواند در بازسازی اعتماد ضعیف شده مردم، کمک موثری بکند. آموزه‌ها تنها برای مردم مثبت نیست بلکه دولتی‌ها باید از این آموزه‌ها پند گیرند. یعنی قاطعانه سخن بگویند و از تعدد بیانات خودداری کنند و با مردم برخورد صادقانه داشته باشند چرا که اگرمردم احساس کنند دولتی‌ها با آنها با صداقت برخورد می‌کنند حتی در این راه از جانشان هم مایه می‌گذارند.
سایر اخبار این روزنامه
شهرداری تهران و چالش بدهی‌های قدیمی معمای 50 هزار میلیارد تومان بدهی در پایتخت! هشدار روحانی به صندوق بین‌المللی پول بیکاری ۲۵۰۰ نفر از تورلیدر‌های تهرانی با شیوع کرونا تحولات اخیر وکالت و کارشناسی رسمی به گفته کارشناسان در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج دوم ابتلا به کرونا تعداد مرگ و میرها هم به رقم غیر قابل باوری خواهد رسید ورود به کانال 600 هزار واحد در میان فقرا بیشتر است همه پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی اجرا شود جزئیات پرداخت وام قرض الحسنه یک تا دو میلیونی به ۴ میلیون نفر منتخبان مجلس یازدهم هر روز مصاحبه می‌کنند که مجلس اصولگرای آتی در شکوفایی اقتصاد کاری می‌کند، آنها روی حافظه مردم حساب باز کرده اند؟ در حالیکه برخی سید حمید مولانامشاور سابق احمدی‌نژاد را عامل بسیاری از سخنرانی‌های جنجالی او میدانستند وی سالهاست که نه درمورد رئیس دولت سابق سخن می‌گوید و نه بودجه‌هایی که تحت عنوان بنیاد فرهنگی مولانا به او اختصاص پیدا کرد کانادا بار دیگر به عربستان سلاح می‌فروشد! ذوق زدگی منتخبان مجلس یازدهم آموزه‌های کرونایی آیا پایتخت آینه تمام نمای جامعه بود؟ کاسه آبی در بیابان ریختن کاسه آبی در بیابان ریختن پایتخت؛ ذره‌ای از حقیقت وزارت ارتباطات؛ تکنولوژی در مقابل پاندمى آیا پایتخت آینه تمام نمای جامعه بود؟