اعتراف روحانی در باره مسکن و خبر خوش از سهام عدالت

رئیس جمهور با اعتراف به عقب ماندگی بخش مسکن در دولت یازدهم، از تصمیمات جدید دولت در این حوزه و همچنین خبرهای خوش برای مستاجران تا دو هفته دیگر خبر داد. روحانی در خصوص معاملاتی سازی سهام عدالت متقاضیان روش مستقیم گفت: 30 درصد این اقدام در عید غدیر و 30 درصد دیگر در 22 بهمن انجام می شود. وی همچنین به صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به کشور برنگردانده اند، هشدار داد پس از مهلت سه ماهه، بانک مرکزی به نرخ آخرین مهلت، ارزها را خریداری خواهد کرد و این افراد حق فروش ارز خود در سامانه نیما را نخواهند داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: درباره مسکن به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم که یک عقب ماندگی را در دولت یازدهم داشتیم. به دلیل این که برخی از طرح‌های مسکن ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
روحانی درباره تمهیدات و برنامه‌های دولت درخصوص مسئله مسکن تصریح کرد: اولین اقدام ما این بود که 250 هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها به وزارت مسکن تخصیص یافت. این رقم اولیه است و این میزان به‌زودی به یک میلیون هکتار می‌رسد.
وی اضافه کرد: اولویت نخست دولت که در این هفته تصویب شد، تامین مسکن افرادی است که به عنوان مسکن یکم پول در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند که تعداد آن ها بیش از حدود ۳۰۰ هزار نفر است. اولویت دوم مستاجران هستند که شرایط اقتصادی سختی را می‌گذرانند و متقاضی مسکن هستند.


رئیس جمهور بیان کرد: وزارت مسکن برای مردم سامانه را باز کرده  است، آن هایی که اعلام نیاز کردند ثبت نام شده اند و غربالگری اولیه انجام شده است.
خبرهای خوب برای مستاجران
روحانی مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا برای سقف اجاره بها را در این بازار موثر دانست و از نهایی شدن و اعلام برخی تصمیمات مثبت دیگر برای مستاجران تا دو هفته دیگر خبر داد. وی وعده داد مردم در طول امسال و ماه‌های اولیه سال آینده و تا پایان دولت شاهد تحول خوب و مثبتی در زمینه مسکن خواهند بود.
مراحل آزادسازی سهام عدالت
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به مسئله سهام عدالت پرداخت و با بیان این که سهام عدالت در شرایط فعلی برای مردم خوب و نشاط‌آور بود، تصریح کرد: 30 درصد از سهام عدالت  قبلاً آزاد شده بود و 30 درصد دیگر آن برای عید غدیر و 30 درصد نیز برای 22 بهمن آزاد خواهد شد. وی در خصوص متقاضیان روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت اظهارکرد: ما برای شرکت‌های استانی نیز مقررات لازم را تدوین کردیم و کار خود را به زودی انجام می‌دهند و شاهد مسیر مثبتی در این زمینه خواهیم بود.
هشدار به متخلفان ارزی
موضوع بازگشت ارز صادرکنندگان، محور مهم دیگر سخنان روحانی در جلسه هیئت دولت بود. رئیس‌جمهور در این باره گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ام کسی که صادرکننده کالا یا خدماتی به خارج است، نباید فکر کند این (ارز حاصل از صادرات) مال اوست و می‌تواند آن را به هر شکل (به داخل کشور) بیاورد.
 هر کس کالایی را به خارج صادر می‌کند، باید تا سه ماه پولش را برگرداند و اگر این کار را انجام داد، به سامانه نیما می‌رود و ارز خود را می‌فروشد. اما اگر در سامانه نیما عرضه نکرد و به تأخیر افتاد، بانک مرکزی ارز او را به ‌قیمت پایان مهلت خریداری می کند و حق ندارد (ارز خود را) به بازار نیما بیاورد. متأسفانه برخی صادرکنندگان «این پا و آن پا» می‌کنند و ارز خود را نمی‌آورند، به‌ تصور این که نرخ ارز باید بالا برود و خودشان هم در جامعه می‌دمند تا قیمت ارز بالا برود و با قیمت بالا بفروشند. این کار خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است. (صادرکننده) باید کالایی را که در این کشور به‌صورت یارانه‌ای در اختیارش قرار می‌گیرد، صادر کند و سود خود را هم ببرد ولی تا سه ماه باید ارز آن را بیاورد و در سامانه نیما عرضه کند. لذا اگر خواست تخلف کند و به مردم فشار بیاورد و از لحاظ اقتصادی به ملت ایران فشار وارد کند، این برای ما قابل تحمل نیست.
روحانی با تشکر از روسای قوای قضاییه و مقننه که در این مسیر از دولت حمایت کردند، گفت: کسی که ارز خود را برنگرداند با او برخورد قضایی می‌شود. این یکی از نمودهای هماهنگی سه قوه بود که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم و این ارزشمند است.