سیف الرضا شهابی روابط ایران و مصر ضرورت منطقه

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به شبکه العربیه اعلام کرد: گفت‌وگوهای اطلاعاتی ایران با مصر و اردن در بغداد شروع شد. این خبر با صراحت مورد تایید وزارت ‌امور خارجه ایران قرار نگرفت‌‌‌‌‌. روابط ایران و مصر به عمر سال‌های جمهوری اسلامی می‌‌رسد.
در ماه‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به خاطر ورود مصر به معاهده کمپ دیوید در دوران ریاست جمهوری انور سادات و در کنارش پذیرایی سادات از شاه ایران، بر اساس دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی روابط تهران-قاهره قطع شد و از آن زمان همچنان قطع است‌‌‌‌‌.
در سال‌های اخیر هرازگاهی اظهاراتی از سوی مقامات دو کشور و یا دیدارهایی غیر رسمی بین مقامات ایران با مصر در حاشیه برخی از اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام گرفته یا آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش اعلام آمادگی کرد سفارت ایران در قاهره بازگشایی کند ولی متاسفانه برقراری رابطه به طور جدی وارد فاز عملیاتی نشد.
سادات که در دوره او روابط قطع بود، ترور شد. جانشینش حسنی مبارک بر اثر اعتراضات مردم سرنگون شد، نفر بعدی آقای محمد مرسی از جمعیت اخوان المسلمین هم بر اساس کودتای نظامیان برکنار شد. اکنون که الفتاح السیسی قدرت را در دست گرفته، بهترین فرصت برای دو طرف است بعد از تغییرات ذکر شده در چهار دهه گذشته‌‌، یخ روابط ایران و مصر را ذوب کنند و درصدد برقراری روابط باشند‌‌‌‌‌. قطع رابطه بین دو کشور قدرتمند در منطقه و جهان اسلام به هیچ‌وجه به نفع دو کشور و حتی دیگر کشورهای منطقه نیست.


مصر در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارد. از یک طرف چشم به کمک‌های مالی آمریکا به خاطر امضای کمپ دیوید دوخته و از طرف دیگر به کمک‌های اقتصادی کشورهای خلیج فارس ‌که بعضی از آنها با ایران چالش دارند نیاز دارد. مصر برای اینکه از این کمک‌‌ها محروم نشود، در رابطه با ایران با معذوریت روبه‌رو است. از طرف دیگر اسرائیل هم با نفوذی که در نظام سیاسی مصر دارد به انحای مختلف کارشکنی می‌‌کند‌‌‌‌‌.
اکنون بیش از هر زمانی دولت آقای السیسی نیاز به اراده قوی دارد تا عزم را جزم کند و برای برقراری رابطه گام‌های محکم بر دارد تا سفارتخانه‌ها در دو کشور بازگشایی شود.
بخشی از این اراده منوط به این است ایران و مصر به کشورهای منطقه اطمینان بدهند بر‌قراری رابطه تهران-قاهره علیه هیچ کشوری نیست. همچنین برقراری رابطه تهران-ریاض می‌‌تواند جاده را برای ارتباط دیپلماتیک ایران و مصر هموار کند و بخشی از موانع را برطرف کند‌‌‌‌‌.
کلام آخر‌‌، ‌ سابقه دوستی و ارتباط ایران و مصر تاریخی است. نباید تاریخ طولانی رابطه بین دو این کشور دچار گسل بشود. روابط ایران و مصر ضرورت منطقه است‌.