فیلم‌های منتشر شده علیه پلیس تقطیع شده است

فرمانده انتظامی کشور با تأکید بر عملیاتی شدن ۳۰ هزار مأموریت روزانه پلیس از انتشار کلیپ‌های تقطیع شده که امنیت روانی جامعه را برهم می‌زنند، انتقاد کرد و گفت پلیس بر اساس قانون به وظیفه خود عمل می‌کند و هیچ زمان تحت تأثیر جو تبلیغاتی معاندان قرار نمی‌گیرد. سردار حسین اشتری همچنین عنوان کرد به مأموران تحت امرش فرمان داده مخلان امنیتی را که در محل جولان می‌دهند و خود را تسلیم نمی‌کنند، هدف قرار دهند.
سردار حسین اشتری روز گذشته در نشست خبری از انتشار کلیپ‌های تقطیع شده در خصوص مأموریت‌های پلیس انتقاد کرد و گفت: «پلیس همیشه براساس قانون به وظیفه خود عمل می‌کند و هیچ زمانی تحت تأثیر جو تبلیغاتی که از سوی معاندان علیه پلیس صورت می‌گیرد قرار نمی‌گیرد.»
وی ادامه داد: «پلیس بیش از ۳۰ هزار مأموریت را در روز انجام می‌دهد و این آمار بالا تلاش روزانه همکاران من در تمام نقاط کشور و تمام حوزه‌هاست، اما متأسفانه نه‌تن‌ها این تلاش‌ها کمتر دیده می‌شود که گاهی با انتشار کلیپی تقطیع شده از یک مأموریت پلیس سعی می‌شود زحمت‌های همکارانم زیر سؤال برود و به امنیت کشور خدشه وارد شود. مثلاً کلیپی منتشر می‌شود که پس از بررسی مشخص شده مأموران پلیس به درستی وظیفه شان را انجام داده‌اند و کلیپ پخش شده تقطیع و به عمد منتشر شده است و حتی از ما می‌خواهند با مأمورمان برخورد کنیم، اما پس از بررسی متوجه می‌شویم او بر اساس قانون عمل کرده است که ما مأمورمان را تشویق هم می‌کنیم.»
عفاف و حجاب مطالبه مردم است


سردار اشتری با اشاره به اینکه موضوع عفاف و حجاب مطالبه مردم است، ادامه داد: «شش ماه قبل کلیپی پخش شد که مأموران پلیس با دستور قضایی، خانمی را که مرتکب جرائم زیادی شده بود سوار خودرو کردند، اما در آن کلیپ برای وارد کردن هجمه به پلیس مدعی شدند که موضوع حجاب بوده است در صورتی که وی جرم دیگری مرتکب شده بود. در ویدئویی دیگر یک خانم در برابر خودروی پلیس ایستاده و مانع حرکت آن می‌شود. این کلیپ احساساتی را هم برانگیخت و ما هم از آن خانم دلجویی کردیم، اما آیا این درست است اگر کسی جرمی را مرتکب شده مادرش بیاید و مقابل پلیس بایستد و از فرمان پلیس تمرد کند. اگر قرار باشد با التماس ما متهمی را رها کنیم که در انجام وظیفه‌مان با مشکل روبه‌رو می‌شویم. در صورتی که همان خانم به ما گفت به دخترش تذکر داده است حجابش را رعایت کند. آیا بهتر نبود همان خانم به جای ایستادن جلوی خودروی پلیس به اداره پلیس و پیش دخترش می‌رفت. در همان حادثه دختر آن خانم بعد از گرفتن تعهد آزاد و مادرش هم متوجه اشتباهش شد و ما رازداری کردیم و چیزی درباره این موضوع منتشر نکردیم و از حقمان گذشتیم.»
برخورد شدید با مجرمان خطرناک
جولان مجرمان خطرناک و سارقان خشن که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در کوچه و خیابان و بزرگراه و بوستان امنیت جامعه را به سخره می‌گیرند و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان می‌شوند موضوعی بود که سردار اشتری به آن واکنش نشان داد و گفت که به مأموران پلیس دستور داده است در همان محل حادثه با مجرمان خطرناک و سارقان خشن سخت برخورد کنند تا درس عبرتی برای مجرمان دیگر شود.
فرمانده کل انتظامی با اشاره به کلیپ پخش شده از سارق زورگیر در بزرگراه نیایش گفت: «کسی که در مسیر جاده جلوی خودرویی را بگیرد این کار قطاع‌الطریق است و مرتکبان آن باید در همان محل اعدام شوند. من بار‌ها گفته‌ام اگر کسی با قمه و قداره در محلی عربده‌کشی کرد، اگر در برابر پلیس تسلیم شد او را بازداشت کنیم تا به جرمش رسیدگی شود، اما اگر همچنان به رفتارش ادامه داد او را بزنند. پلیس در برابر مجرم و کسی که امنیت و احساس امنیت را در جامعه به خطر بیندازد با اقتدار برخورد می‌کند. اراذل و اوباش اجازه ندارند جایی را ناامن کنند و ما حتماً با این افراد برخورد می‌کنیم.»
مجازات بازدارنده نیست
موضوع دیگری که فرمانده کل انتظامی نقش آن را در بروز جرائم و افزایش آن مؤثر دانست عدم بازدارندگی مجازات در برابر جرم انجام شده است. وی معتقد است تا زمانی که مجازات‌های سختی برای مجرمان در نظر گرفته نشود. باید همچنان منتظر ارتکاب جرم از سوی خلافکاران باشیم.
سردار اشتری افزود: «برابر قانون مجازات، فردی اگر جرمی مرتکب شود که ارزش آن کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد بازداشت ندارد و همین موضوع باعث شده سارقان هم اموالی را سرقت کنند که مثلاً ۵/۱۹ میلیون تومان ارزش دارد. البته قرار است در قانون جدید سقف ۲۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان برسد که مشکلات ما را بیشتر خواهد کرد. مثلا ً همین فردی که در بزرگراه نیایش زورگیری کرد اگر ارزش مال مسروقه زیر ۲۰ میلیون باشد باید او را آزاد کنیم در صورتی که به نظر من باید این مجرم را در همان محل اعدام کرد.»
افزایش سرقت پس از افزایش قیمت‌ها
فرمانده کل انتظامی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و بعد از افزایش قیمت‌ها، ما شاهد افزایش جرائم بودیم، به‌طوری‌که حدود یک ماه تا یک ماه و نیم بعد از آن جرم سرقت افزایش پیدا کرد، ادامه داد: با وجود افزایش سرقت‌ها و افزایش پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌ها، خوشبختانه قدرت کشف پلیس همچنان بالاست، به‌طوری‌که در برخی از موارد بالای ۹۵ درصد جرائم کشف می‌شود.
به عنوان مثال در مورد سرقت خودرو، ۹۵ درصد سرقت‌های خودرو کشف می‌شود. در برخی از موارد هم مشکلاتی وجود دارد که ما به دنبال حل آن‌ها هستیم.