عدم همکاری بانک ها در اجرای نهضت ملی مسکن


گروه راه و مسکن: مسئولان دولت سیزدهم همچنان بر اجرایی کردن وعده تولید چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت پافشاری می کنند. این در حالی است که طی ماه های گذشته بارها خبرهایی درباره ایجاد مشکل از سوی بخش هایی از دولت و البته شبکه بانکی منتشر شده است. در آخرین نمونه از صحبت های دولتمردان، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در شورای عالی مسکن کشور اعلام کرد که حتماً وعده رئیس‌جمهور برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم محقق خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ساخت واحدهای مسکونی، روش‌های مختلف تأمین مالی مطابق با دهک‌های درآمدی پیش‌بینی شده است. این در حالی است که براساس برخی گزارش ها از ۲۶ بانک و موسسه اعتباری عملکرد چندانی در پرداخت وام به طرح نهضت ملی مسکن ارایه نکرده اند که طبق اعلام مسئولان سهمیه ۶۳ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن رو به اتمام است.
پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مکلف به پرداخت تسهیلات این طرح شدند. برای هر بانک نیز سهمیه‌ای جداگانه تعیین شد. بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، دو بانک دولتی دیگر هرکدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند. اعداد و ارقام متفاوتی نیز برای دیگر بانک‌ها تعیین شد که از ۳۰ میلیارد تومان تا ۳۹ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود. طی حدود یک سال اخیر و آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان شنیده می‌شود بانکها عملکرد چندانی درخصوص پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید مسکن ارایه نکرده‌اند. البته حدود یک ماه قبل سهمیه وام دو بانک به بانک مسکن سپرده شده که آن هم رقم چندانی نیست؛ تکلیف یکی از آنها ۷۲ میلیارد و دیگری موظف به پرداخت ۷۵ میلیارد تومان است.
حالا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که سهم بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی رو به اتمام است و ما برای تسریع در تکمیل پروژه‌ها به کمک سایر بانک‌ها نیاز داریم. اما سوال این است که با وضعیت بی‌میلی بانک‌ها در پرداخت وام‌های بلندمدت به بخش مسکن، آیا می‌توان انتظار داشت فرآیند پرداخت وام به بزرگ‌ترین پروژه دولت سیزدهم تسریع شود؟ گفته می‌شود اخیرا بانک ملت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته و شرکت ساختمانی زیرمجموعه این بانک وارد حوزه ساخت شده است. البته بنا به گفته علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، بانک ملت در حال حاضر به عنوان یکی از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود. آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن نیز حاکی از آن است که برای ۱.۷ میلیون واحد زمین اختصاص یافته است. برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه صادر شده، ۶۲۲ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و بیش از ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است. با این وجود علاوه بر انتظار پرداخت آورده به‌موقع از سوی متقاضیان، انتظار می‌رود بانک‌ها در پرداخت وام‌های این پروژه همکاری بیشتری داشته باشند؛ بخصوص آن‌که طبق وعده وزیر راه و شهرسازی، پروژه‌ها در شروع کار با استفاده از وام بانکی پیش برود تا متقاضیان نسبت به این طرح خوشبین شوند. در جدول زیر سهمیه هر بانک در طرح نهضت ملی مسکن مشخص شده است.

ضرورت ایجاد قرارگاه ملی مسکن
در همین ارتباط عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه رفع مشکل مسکن، ایجاد قرارگاه ملی مسکن که شبانه روز مشکلات ساخت مسکن را بررسی و برای این مهم تصمیم گیری کند، ضروری است.



احسان ارکانی در گفتگو با خانه ملت گفت: معضل گرانی مسکن بیش از هر زمان دیگری در جامعه بروز و ظهور پیدا کرده است چراکه اکنون مردم در روستاها نیز مشکل تهیه مسکن و پرداخت اجاره بها را دارند. این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس نیز طی 2 سال گذشته تلاش کرده قوانینی در راستای ارتقاء وضعیت مسکن مانند قانون "مالیات بر خانه‌های خالی"، "مالیات بر خانه‌های لوکس" و "جهش تولید مسکن" را وضع کند این در حالی است که تمامی این قوانین می‌توانند ریل‌گذار و بسترسازهای مناسبی برای هر دولتی باشند که با تکیه بر آن‌ها مشکلات حوزه مسکن را کاهش دهند. ارکانی افزود: به‌یقین ساخت مسکن پارامترهای متعددی همچون تهیه مسکن، ارائه تسهیلات بانکی با بهره بانکی پایین، تهیه فولاد و مصالح ساختمانی و... دارد اما دولت هنوز در گام نخست آن یعنی تهیه زمین مناسب مانده است، به طورمثال در حوزه انتخابیه فقط برای 4 هزار نفر زمین تهیه شده است در حالی که 20 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه ایجاد کارگروهی ویژه متشکل از دولت و مجلس با هدف پیگیری کارها به صورت مستمر ضروری است، اظهار کرد: معتقدم با کارهای جزیره‌ای راه به جایی نخواهیم برد، ضمن آنکه وزرای مربوطه باید معضل مسکن را جدی‌تر بگیرند.

اهمیت رسیدگی به وضعیت مسکن
یک نماینده دیگر مجلس نیز با انتقاد از وضعیت بازار مسکن و اجاره بها گفت: رسیدگی به وضعیت مسکن برای دولت از نان شب واجب تر است. محمدمهدی فروردین در گفتگو با خانه ملت با انتقاد از وضعیت بازار مسکن و اجاره بها، عنوان کرد: با توجه به بازدیدهایی که در روزهای سرکشی به حوزه انتخابیه داشتیم، وضعیت مسکن و اجاره بها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مردم نسبت به این موضوع شدیداً گلایه مند هستند. این نماینده مجلس با بیان اینکه قیمت مسکن و اجاره بها به شدت به مردم فشار آورده است، افزود: متأسفانه این افزایش قیمت‌ها منجر به حاشیه نشینی شده که تبعات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی بسیاری به دنبال خواهد داشت. وی یادآور شد: بسیاری از مردم در شرایطی که در فصل بازگشایی مدارس قرار داریم، با مشکل تأمین مسکن خود مواجه شده‌اند و حل معضل مسکن نیاز به ورود جدی دولت دارد.

کارشکنی برخی بانک ها در حوزه مسکن
از طرف دیگر محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در همین ارتباط می گوید: برخی دستگاه های اجرایی نیز برای عرضه زمین هایی که متعلق به دولت بوده و باید بر اساس قانون جهش تولید مسکن برای ساخت مسکن عرضه می کردند، همکاری لازم را ندارند. ایرادی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد این است که این وزارتخانه به جای اینکه نقش سیاست گذاری و تسهیل کننده برای ساخت مسکن داشته باشد امروز یک نقش پیمانکاری به خود گرفته است. این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: جای انبوه سازان و بخش خصوصی در ساخت مسکن به شدت خالی است، این حوزه ها باید به میدان بیایند و ساخت مسکن را انجام دهند اما متاسفانه ما همکاری این بخش ها را نداریم.