روز متفاوت بورس با دوپینگ دلار

آرمان امروز- مجتبي کاوه – از همان ساعت شروع اولين روز معاملاتي هفته مشخص بود که اين شنبه با شنبه‌هاي ديگر بازار سرمايه متفاوت خواهد بود. دقايق اوليه بازار با رشد دسته جمعي نمادهاي بزرگ و کوچک سپري شد و هنوز ساعت به 10 و 30 دقيقه نرسيده بود که شاخص کل مرز 28هزار واحد را رد کرد. سرمايه گذاران خرد که شاهد افزايش قيمت بيشتر نمادها بودند در يک ساعت و نيم پاياني بازار ترس را کنار گذاشتند و حجم زيادي از تقاضا را وارد بازار کردند. نتيجه اين روند شکل گيري بزرگترين جهش شاخص کل بورس از بهمن 99 بود. شاخص هم وزن نيز يکي از بهترين عملکردهاي خود را در اين روز ثبت کرد. کارشناسان بازار سرمايه معتقدند روز متفاوت بورس تحت تاثير عوامل متعددي رقم خورده است که از آن جمله مي توان به نوسان هاي مثبت قيمت ها در بازار جهاني فلزات، بسته حمايتي 10 ماده اي که هفته گذشته از آن رونمايي شد و به کف رسيدن شاخص به لحاظ تکنيکال اشاره کرد اما به باور برخي از آنها، اگر دلار در روزهاي اخير رکورد شکني نمي کرد، زور تمام اين عوامل هم که کنار هم جمع مي شد، نماي اصلي بازار را به اندازه نصف جهش 44 هزار واحدي ديروز، افزايش نمي داد.
نگاهي کوتاه به وضعيت شاخص ها و گروه هاي بورس شاخص
در پايان معاملات روز گذشته شاخص کل جهش 44هزار و 782 واحدي داشت و کانال يک ميليون و 328 هزار را پس گرفت. سبز شدن نقشه بازار باز هم تا حد زيادي مديون بزرگان بورس بود و فولاد، فملي، شتران و فارس بيشترين نقش را در اين جهش ايفا کردند. البته شاخص هم وزن نيز حدودا 9هزار و 34 واحد افزايش را به همراه داشت تا شرکت هاي کوچک تر بورسي هم از قافله رشد عقب نمانند. فولاد با 65، شبندر با 56 و فملي با 46.5 ميليارد تومان بيشترين ورود و بپاس با 31.5، شستا با 22 و تاپيکو با 16.5 ميليارد تومان بيشترين خروج پول حقيقي را ثبت کردند. در ميان صنايع نيزگروه فلزات اساسي با 108 و گروه بيمه و صندوق بازنشستگي با 29 ميليارد تومان به ترتيب بيشترين ورود و بيشترين خروج پول حقيقي را به ثبت رساندند.
حمايت هايي که بالاخره موثر افتاد


همايون دارابي کارشناس بازار سرمايه در تحليل وضعيت اين روزهاي بورس و جهش 44 هزار واحدي روز گذشته بازار به «آرمان امروز» گفت: بازار سرمايه هفته گذشته مورد حمايت قرار گرفت و دستورالعمل 10 ماده اي که در آن موارد مثبتي به چشم مي خورد نقش مهمي در بازگشت اعتماد به بازار ايفا کرد. به عنوان مثال تضمين اصل سرمايه و سود 20 درصدي سالانه که در اين بسته حمايتي به آن اشاره شده بود يکي از آيتم هايي بود که مي تواند اطمينان نسبي به سهامداران خرد بدهد و آنها را به حفظ سهام خود ترغيب کند. افزايش موجودي صندوق حمايت از بازار سهام هم يکي ديگر از اين حمايت هايي بود که بازار به آن نياز داشت.
دلار و تورم زير بال بورس را گرفت
اين کارشناس بازار سرمايه ، تحرکات بازار جهاني را عامل ديگر رکوردشکني شنبه بورس دانست و گفت: افزايش قيمت کاموديتي ها در روزهاي گذشته در بازار جهاني اين انتظار را ايجاد کرده بود که سهام شرکت هاي گروه فلزات بورس تهران نيز واکنش مثبتي به اين موضوع داشته باشد. در کنار اين موارد بايد به افزايش هاي پي در پي قيمت دلار نيز اشاره کرد که اين امر خود را با تاخير در بازار سرمايه نشان داد. چنانچه دلار تا اين حد افزايش قيمت نداشت عوامل ديگري که برشمرديم به رشد بورس کمک مي کرد اما جهش بورس تا اين حد که شنبه شاهد آن بوديم قابل تصور نبود. دارابي با بيان اين که سهام براي بخش قابل توجهي از مردم به عنوان يک دارايي که نقش سپر تورمي را ايفا مي کند، مطرح است، افزود: اين بدان معناست که قيمت سهام هم مثل قيمت املاک و مستغلات و ساير دارايي هاي سرمايه اي خود را با شاخص تورم هماهنگ مي کند اما در حال حاضر قيمت سهام از شاخص تورم جا مانده است. قطعا در جهش اخير رد پاي جبران جاماندگي بازار سهام از شاخص هاي تورمي مثل قيمت دلار هم مي توان مشاهده کرد.
بازگشت پول حقيقي ها به بازار سهام
به هر شکل بورس اين روزها تقريبا ديگر نشاني از دو هفته قبل خود ندارد. همين دو هفته پيش بود که بورس تهران يکي از تاريک ترين هفته هاي خود را سپري کرد و در آن هفته بيش از 5درصد افت داشت ولي بلافاصله بعد از آن و البته با ابلاغ بسته حمايتي سازمان بورس ورق برگشت و پس از بدترين هفته بورس در سال جاري، يکي از بهترين هفته ها با بازدهي 3.4 درصدي شاخص کل به ثبت رسيد. امروز اما شاخص کل به سمت شکستن رکوردهاي روزانه رفت. قيمت دلار که در مسير صعود است، افزايش قيمت جهاني اکثر کاموديتي ها و بسته حمايتي سازمان بورس همگي دست به دست هم دادند تا سوخت شاخص کل تامين شود و بازار سراسر سبز. شاخص کل روز گذشته و تنها در يک روز معاملاتي حدود 3.5 درصد رشد داشت تا ثابت کند که گرچه در چندماه اخير حوصله همه را سر برده بود و هر پاييني،پايين ديگري را در پي داشت؛ نه تنها راه و رسم صعود را، بلکه راه جهش را نيز از بر است. رکوردزني بازار سهام به همين جا ختم نمي‌شود و با بررسي ارزش معاملات متوجه ثبت بيش از 3هزار و 645ميليارد تومان در معاملات خرد هستيم که بيشترين مقدار از تاريخ 2شهريور است.همچنين به نظر مي‌رسد پس از مدتها حقيقي ها با بازار آشتي کرده‌اند و روز شنبه به جاي خروج پول، شاهد ورود 285ميليارد تومان از سمت حقيقي ها به بازار بوديم.