ابر «متان» از «بهشت» دیده نشد!

محمد درویش در گفت‌وگو با «آرمان امروز»: صورت مساله ابر متان با فرافکنی‌ و درغگو خواندن ناسا پاک نمی‌شود! حميد رضا خادمي
آرمان امروز: گزارش ناسا از آلايندگي مجتمع آرادکوه و تشکيل ابر 5 کيلومتري بر فراز اين کوه زباله، جنجال برانگيز شده است. با وجود اينکه ايران يکي از 10 کشور توليد کننده گازهاي گلخانه‌اي است و گاز متان از گوشت و گياه فاسد (که بيشترين حجم زباله هاي «تر» ايران را تشکيل مي دهد، امري طبيعي به حساب مي آيد. پس از اينکه مسئولان محيط زيست و مديران مياني شهرداري و مجتمع دفع زباله آراد کوه، منکر دخالت فعاليت آراد کوه در توليد گاز متان و تشکيل ابر متاني در بالاي شهر تهران شدند، شهردار پايتخت نيز اين گزارش ها را دروغي از سوي ناسا معرفي کرد. روز گذشته عليرضا زاکاني در ارتباط با گزارش ناسا پيرامون انتشار تصوير 5 کيلومتري گاز متان در آسمان جنوب شهر تهران در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرد: «در اين ارتباط هيچ گزارشي دريافت نشده که البته همه چيز ناسا دروغ است و اين موضوع نيز دروغ خواهد بود.» اين اظهار نظر عجيب آقاي شهردار! بدون مستندات علمي يا تحقيقي، شايد از نگاه بدبينانه او به غرب سرچشمه مي‌گيرد. اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود. اين در حالي است که واکنش‌ها به نقش مجتمع آراد کوه در تشکيل اين ابر همچنان ادامه دارد. در يکي از آخرين اظهار نظرها در اين زمينه دبير شبکه‌هاي مردم نهاد محيط زيست کشور و متخصص حوزه پسماند بااشاره به ردپاي اقتصاد سياه مافياي زباله در توده گاز متان جنوب تهران گفته است: «نقطه‌اي که شهرداري بايد به آن نگاه کند پيش از آنکه آرادکوه باشد، در درون خود شهرداري‌ها است.
مشکل درون مراوداتي است که بين بخش‌هايي از اين نهاد و مجموعه‌هاي مديريت پسماند خارج از شهرداري وجود دارد و بايد شناسايي شود.» به عبارتي همان گلوگاه‌هايي که از اين مسير ثروت اندوزي مي‌کنند اجازه نمي‌دهند سيستم اجرايي درست کار کند.
تعجب از تکذيب آقاي شهردار


محمد الموتي در گفت و گو با ايسنا، در واکنش به گزارش ناسا گفته است: «يکي از مسائلي بسيار عجيب درباره اين گزارش، تکذيب شهرداري تهران است. شهرداري گفته است که اگر قرار بود چنين پديده‌اي وجود داشته باشد چرا پيش‌ از اين درباره اين موضوع صحبت نشده است؟ اين در حاليست که پاسخ به اين سوال بسيار ساده است. در تمام دنيا اعلام شده که سيستم طيف‌سنج جديدي که راه‌اندازي و استفاده شده از يک تا دو ماهه گذشته شروع به کار کرده و مربوط به سال 2022 است. اين قابليت طبيعتا حتي سال گذشته وجود نداشته است چه رسد به سال‌هاي قبل از آن. بدين جهت اين ابزار، سيستم و فناوري جديد با تمرکز بر پيدا کردن نقاط داغ متان توانسته چنين کشفي را به جهانيان ارايه دهد. شهرداري تهران در اين حوزه به يک استيصال رسيده  اما نقطه‌اي که شهرداري تهران بايد به آن نگاه کند پيش از آنکه آرادکوه باشد، در درون خود شهرداري‌ها است. مشکل درون مراوداتي است که بين بخش‌هايي از اين نهاد و مجموعه‌هاي مديريت پسماند خارج از شهرداري وجود دارد و بايد شناسايي شود.»
چرا محيط زيست سکوت کرده؟ 
اما محمد درويش ، کارشناس محيط زيست از منظر ديگري به اين ماجرا نگاه مي‌کند. وي در اين زمينه به خبرنگار «آرمان امروز» گفته است: «در اينکه مجتمع آراد‌کوه به‌عنوان بزرگترين لنفيل (محل دفن زباله) ايران، يکي از اصلي ترين توليد کنندگان گاز متان در پايتخت است و در اين موضوع شکي نيست، ولي تعجب من از اين است که چرا سازمان محيط زيست در اين زمينه سکوت کرده است؟! محيط زيست مي تواند با امکاناتي که دارد به‌راحتي‌، ادعاي ناسا را راستي آزمايي کند ولي اينکه هيچ واکنش موثق و معتبري در اين زمينه ارايه نمي‌دهد و چرا تا الان در اين زمينه هشدار نداده است، خودش جاي تامل است. اين کارشناس محيط زيست تصريح کرد: از سويي نبايد اين سوال را نيز ناديده گرفت که چرا ناسا در اين برهه از زمان و در شرايطي که ايران درگير برخي ناآرامي‌ها و نارضايتي هاست، اقدام به انتشار چنين گزارشي کرده است! درويش با بيان اينکه محيط زيست بايد گزارش معتبري در اين زمينه و اينکه ايا ميزان گاز متان در طول ماه گذشته افزايش داشته يا خير؟ ارائه کند گفت: «محيط زيست بايد اعلام کند که چه اتفاقي باعث افزايش گاز متان و تشکيل اين ابر 5 کيلومتري شده است؟ نه اينکه سکوتي معنادار را اختيار کند. آن‌هم سازمان محيط زيستي که تاکنون چندين بار با شهرداري در مورد آلايندگي همين آراد کوه درگيرشده است.
از آقاي شهردار بعيد است!
وي همچنين در خصوص سخنان شهردار تهران که ناسا را  دروغگو خوانده است نيز گفت: «اين سخنان از سوي شهردارتهران که حکم يک وزير را دارد، بعيد بود! چرا‌که چه بخواهيم و چه نخواهيم، ناسا چهره‌اي انکار پذير در عامل علم و پژوهش جهان دارد. به نظرم بهتر است شهردار تهران به‌جاي به‌کار بردن چنين الفاظي گزارشي از آمار متان مهر و آبان امسال در تهران  و مقايسه آن با مدت مشابه سال گذشته ارائه کند تا ابهامات مطرح شده در اين زمينه برطرف شود نه اينکه با چنين فرافکني‌هايي بخواهد صورت مساله را پاک کند!