پرواز سینمای دفاع مقدس در شب سیمرغ‌های بلورین

فیلم سینمایی غریب با وجود اینکه می‌توانست در بخش‌هایی مانند بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز صاحب سیمرغ شود، موفق‌ترین فیلم جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر شد.
اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان هم نمایشی از وحدت ملی و همدلی میان مردم دید و هم نمایشی از کیفیت برگزاری چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر که می‌توانست بهتر از این باشد.
در شبی که هیئت داوران جشنواره فیلم فجر، در اهدای جوایز آنقدر دست و دل باز عمل کردند که صدای مجری برنامه هم درآمد، اغلب هنرمندانی که جوایز اصلی جشنواره را گرفتند، آن‌قدر معرفت داشتند که به یاد شهدا و مردم زلزله‌زده باشند و از وحدت و همدلی بگویند.
حواشی اختتامیه جشنواره فیلم فجر در دوره چهل‌و‌یکم نه از جنس سوتی‌های کلامی و گاف‌های اعلام برندگان جوایز بود که اتفاقاً این شب در این بخش بسیار پرحاشیه بود، نه از جنس اعتراض‌ها و گلایه‌های روشنفکرانه که گاهی اختتامیه فجر را در حد بیانیه‌خوانی پایین می‌آورد. حاشیه شب پایانی جشنواره فیلم فجر، از نوع مردم بود، مردمی که به یاد شهیدان هستند و هنرمندان‌شان جوایز خود را با افتخار به شهدا تقدیم می‌کنند. در شبی که برنده جایزه جشنواره فیلم فجر جایزه‌اش را برای هزینه کمک به زلزله‌زدگان اهدا کرد و هنرمند دیگر خواستار این شد تا همه اخلاق حاج قاسم را داشته باشند.


درخشش غریب و شهید بروجردی
امسال پس از چند دوره جدا شدن بخش بین‌الملل از بخش ملی جشنواره بار دیگر ادغام صورت گرفت تا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مجدداً احیا شود. در اختتامیه این بخش، جایزه بهترین فیلم بخش مقاومت، از سوی داوران به فیلم سینمایی «غریب» اهدا شد. محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم غریب، پس از دریافت جایزه با اهدای آن به خانواده شهید بروجردی گفت: «من فقط مقاومت را به تصویر کشیدم و کار بزرگی نکردم. پس اگر جایزه‌ای هست قطعاً متعلق به شهدا و خانواده‌های‌شان است.»‌دختر شهید بروجردی نیز با تشکر از عوامل ساخت فیلم «غریب» گفت: «این فیلم بعد از ۴۰سال با شجاعت آقای لطیفی تولید شد. از تمام دوستان تشکر کرده و در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان، بازیگر نقش محمد بروجردی که بسیار زیبا درخشید، تندیس را به ایشان تقدیم می‌کنم.» محمد عسگری کارگردان فیلم «اتاقک گلی» هم پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مقاومت سیمرغ خود را به شهدای «اتاقک گلی» که شجاعانه جنگیدند، تقدیم کرد.
بغض رئیس سازمان سینمایی
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، در سخنانی که با قرائت سوره نصر آغاز کرد، از اینکه جشنواره فیلم فجر به بچه‌های انقلاب بازگشته ابراز خوشحالی کرد. خزاعی همچنین با اشاره به اینکه مردم سینما و جشنواره را تنها نگذاشته‌اند تا تحریم‌کنندگان به هدف خود برسند، از همه مردم ایران تشکر کرد. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به حضور نزدیک به ۱۰۰ میهمان خارجی در جشنواره آن را نشانه اهمیت سینمای ایران دانست و گفت: «امروز من در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد و سالیان سال به عنوان فیلمساز، تهیه‌کننده در جشنواره بودم و هر سال نگران برگزاری آن بودم، اما امسال من هیچ نگرانی ندارم.»
خزاعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «امروز من دست تک‌تک مردم را می‌بوسم که در راهپیمایی شرکت کردند و در سالن‌های نمایش حضور داشتند.» بغض رئیس سازمان سینمایی در بیان این جملات مورد توجه حضار جشنواره قرار گرفت و با تشویق ممتد خزاغی را همراهی کردند.
اهدای جایزه به خانواده شهید آرمان علی‌وردی
حمید رسولیان، سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را از جشنواره فیلم فجر کسب کرد. او پس از دریافت جایزه در سخنانی جایزه خود را به خانواده شهید آرمان علی وردی، از شهدای اغتشاشات اخیر تقدیم کرد.
امسال از میدان مین گذشتیم
محمدعلی باشه‌آهنگر که برای کارگردانی فیلم «سینما متروپل» جایزه بهترین کارگردانی را از جشواره چهل‌ویکم فیلم فجر گرفت، پس از دریافت جایزه، در سخنانی گفت: «خاطره کوچکی می‌گویم امیدوارم برداشت ناصواب از آن نشود. در زمان جنگ گاهی گردانی می‌خواست به عملیات برود میدان مینی در برابرش دیده می‌شد که با وجود شناسایی قبلاً دیده نشده بود. بچه‌ها آن موقع نمی‌دانستند با این میدان مین چه کنند؟ از این اتفاقات زیاد افتاده است. خدا رحمت کند شهید پازوکی را که می‌گفت گاهی میدان مین درست می‌کنیم و بعد نقشه در اختیار نداریم که آن را خنثی کنیم. میدان‌های مینی که عراقی‌ها می‌گذاشتند نقشه خاصی داشت که بچه‌های تخریبچی می‌دانستند.»
وی ادامه داد: «ما امسال دچار این میدان‌های مین شده بودیم. گاهی متوجه آن نشده بودیم گاهی خودمان چیده بودیم و گاهی دشمن زرنگی کرده بود و از آن استفاده می‌کرد. امسال با حادثه متروپل شروع شد که نماد بی‌توجهی به ساخت و ساز بود که ماه‌ها آبادان گرفتارش شد. بی‌توجهی در بزنگاه‌ها دردسرساز است. بچه‌های ما در خیابان گرفتار شدند. گاهی می‌شد جلوی آن را گرفت، با دلجویی و با عذرخواهی. بالاخره باید به یکی اقتدا کنیم. سردار سلیمانی می‌گوید همه این‌ها بچه‌های ما هستند. ایرانی و مسلمان هستند. دیر بشود فایده‌ای ندارد. معلوم است سرویس‌های بیگانه استفاده می‌کنند.»
غریب موفق‌ترین فیلم جشنواره
اگرچه جشنواره فیلم فجر ترجیح داد سه سیمرغ مهم خود را به تولیدات بنیاد فارابی بدهد، اما فیلم سینمایی غریب توانست با کسب پنج سیمرغ بلورین، عنوان موفق‌ترین فیلم حاضر در جشنواره را از آن خود کند. پس از این فیلم، «شماره ۱۰» و «اتاقک گلی» با چهار سیمرغ و «سیما متروپل» با سه سیمرغ قرار گرفتند. همه این آثار جزو سینمای دفاع مقدس به شمار می‌رود و به این ترتیب می‌توان گفت که سینمای دفاع مقدس برنده اصلی جشنواره فیلم فجر بود.
نگاه کوتاه به فهرست برندگان جوایز فیلم فجر
سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر به این ترتیب اهدا شدند: بهترین فیلم به «سینما متروپل»، بهترین فیلمنامه به بابک خواجه پاشا برای فیلم «درآغوش درخت»، بهترین بازیگر نقش اول مرد، مجید صالحی برای فیلم «شماره ۱۰» و علی نصیریان برای بازی در فیلم «هفت بهار نارنج»، بهترین بازیگر نقش اول زن، پردیس میرعابدینی برای فیلم «غریب»، بهترین انیمیشن «بچه زرنگ»، بهترین بازیگر مکمل مرد، سجاد بابایی برای فیلم «استاد»، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، سارا حاتمی برای فیلم «کت چرمی»، بهترین کارگردانی فیلم اول به محمد عسگری برای فیلم «اتاقک گلی»، بهترین فیلمبرداری، علیرضا زرین دست، برای فیلم «سینما متروپل»، بهترین موسیقی متن، مسعود سخاوت دوست برای فیلم‌های «عطر آلود» و «شماره ۱۰»، بهترین تدوین، میثم مولایی، برای فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟»