حرف‌های همدلانه در اختتامیه‌ای گرم

اگر حرف‌ها و شیطنت‌های شهیدی‌فرد، مجری سال‌های گذشته تلویزیون را جزو اتمسفر و جو غالب مراسم اختتامیه جشنواره فجر بدانیم صحبت‌های برخی از برگزیدگان و برندگان سیمرغ‌های بلورین فیلم فجر از نقاط مثبت و تأمل‌برانگیز این مراسم بود.
بابک خواجه‌پاشا، کارگردان فیلم «در آغوش درخت» به عنوان یکی از کارگردانان موفق فیلم اولی جشنواره امسال که فیلمش مورد تعریف و تمجید طیف‌های متنوعی از منتقدان و سینمایی‌نویسان قرار گرفت، موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای این اثر دریافت کند. این کارگردان جوان از کسانی بود که پس از دریافت جایزه‌اش حرف‌های شنیدی را پشت تریبون به زبان آورد.
کارگردان فیلم «در آغوش درخت» پس از دریافت جایزه‌اش گفت: با افتخار این سیمرغ را بر طاقچه خانه خواهم گذاشت؛ سیمرغی که مجید مجیدی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، رضا میرکریمی و خسرو شکیبایی به خانه برده‌اند. آن‌ها فرهنگ ما را به جهان معرفی کردند، اگر اعتراضی دارید سینما و تئاتر بهترین ابزار مدنی برای اعتراض است. نباید سینما را تحریم کرد. هنر تحریم کردنی نیست. من در خدمت مردم ایران، خانواده شهدا به ویژه خانواده عشقم یعنی شهید باکری هستم.
آن‌ها که نیامدند ان‌شاءالله سال بعد


یکی دیگر از حواشی جذاب این مراسم صحبت‌های بازیگر نوستالژیک نسل‌های دهه شصتی سینما، ابوالفضل پورعرب بود که بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری سخت چند وقتی است بهبودی نسبی کسب کرده و در محافل فرهنگی و هنری حضور پیدا می‌کند.
این سوپر استار روز‌های گذشته فیلم و سینما خطاب به حاضران در مراسم گفت: خوشحالم از اینکه یک همدلی در سطح جامعه می‌بینم و انرژی آن به مردم عزیزم و هنرمندانی که داوری کردند و مسئولانی که سعی کردند دشمنان به ما نخندند تزریق شد. بچه‌هایی که به هر دلیلی نیامدند، باید بگویم آن‌ها جوان هستند و ما هم اشتباهاتی کرده بودیم، باید ببخشیم. باید ببخشیم تا آن‌ها هم یاد بگیرند. ممنونم که تشریف آوردید. آن‌هایی که نیامدند ان‌شاءالله سال بعد آن‌ها را می‌بینیم.
حرف‌های متفاوت و خاص مجید صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون که موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره را برای بازی در فیلم «شماره ۱۰» کسب کند از جمله اتفاقات نکته‌دار مراسم اختتامیه بود.
صالحی: آزادی زندانیان را تبریک می‌گویم
صالحی پس از دریافت جایزه‌اش پشت تریبون آمد و گفت: به مردم خوی، سوریه، ترکیه و همه مردم داغدار این روز‌ها و این سال تسلیت می‌گویم و آزادی زندانیان را تبریک می‌گویم و‌ای کاش همه از زندان آزاد شوند. گله‌ای هم داشتم یکی از مدیران که بچه باخدایی است، گفت هر کسی به جشنواره نیامده دیگر فیلم نسازد! اما آقای امینی دبیر جشنواره که اتفاقاً نسبت به او همیشه موضع داشتم گفت این یک دموکراسی است که یکی دوست دارد بیاید یکی دوست ندارد نیاید.
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ادامه با تأکید بر اینکه برخی روز‌ها حالمان خوب نیست و قرار نیست از ریشه یکدیگر را بزنیم، افزود: قرار است همدل باشیم. خودمان را مالک ندانیم و نگوییم هر کس نمی‌خواهد جمع کند و برود. ما هموطن هستیم. من ماشین ندارم چراکه ماشینم را در دوران کرونا فروختم. مثل همه هنرمندان شریف که امروز برخی نیستند. من آمدم و احترام گذاشتم. جایزه مالی‌ام (خودروی ایرانی تارا و جایزه نقدی جشنواره) را به دوست خوبم هادی حجازی‌فر می‌دهم تا آن را بفروشد و به مردم زلزله زده خوی بدهد. جایزه معنوی را به دخترم و همه دختران سرزمین و همه مادران و خواهران این سرزمین تقدیم می‌کنم.
چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید؛ درخشش فیلم اولی‌ها در این دوره نویدبخش روز‌های درخشان‌تری برای سینمای کشورمان است. قطعاً اظهارات همدلانه مسئولان و دعوت از هنرمندانی که به هر دلیلی دچار اشتباه محاسباتی یا احساسی شده‌اند و خودشان را کنار کشیده‌اند، می‌تواند به پیشرفت سینمای انقلاب اسلامی و تولید آثاری که نشان‌دهنده واقعیات جامعه ایران هستند، بینجامد.