آلمان به دنبال احیای سربازی اجباری

دویچه‌ولـه در گزارشی درباره جای خالی نسل جوان ارتش آلمان نوشت: پس از حمله روسیه به اوکراین توانایی دفاعی ارتش آلمان بار دیگر در کانون توجه عموم قرار گرفته است. وزارت دفاع آلمان می‌گوید، در سال گذشته حدود ۲۷هزار پست خدمتی در ارتش خالی مانده است.
در گزارش رسانه آلمانی دویچه‌وله خاطرنشان شده است که با استناد به پاسخ وزارت دفاع آلمان به پرسش «حزب آلترناتیو برای آلمان» (AfD) در سال گذشته از هر شش پست در ارتش این کشور یکی خالی مانده است. به عبارتی دیگر، در سال۲۰۲۲ از حدود ۱۶۴هزار پست در ارتش آلمان نزدیک ۲۷هزار پست خالی بوده است.
در حال حاضر تعداد کل سربازان پیمانی در نیرو‌های مسلح آلمان حدود ۱۸۳هزار نفر است که در سال‌های اخیر راکد مانده، در حالی که به خواست دولت آلمان، شمار سربازان باید تا سال ۲۰۳۱ به ۲۰۳هزار نفر برسد.
رودیگر لوکاسن، سخنگوی دفاعی حزب «آلترناتیو برای آلمان» این میزان سرباز را «فاجعه‌بار» نامیده و می‌گوید، حزب او درصدد ارائه درخواستی برای فعال‌سازی مجدد سربازی اجباری است. بحث لزوم اجباری ساختن مجدد سربازی به تازگی بعد از اظهارات بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان داغ شده است. او در گفتگو با روزنامه «زوددویچه» لغو سربازی اجباری در سال۲۰۱۱ را یک «اشتباه» نامید و گفت: سربازی اجباری عامل مهمی برای پیوند قوی جامعه با ارتش است.


«اتحادیه نیرو‌های ذخیره» ارتش آلمان اجباری کردن دوباره سربازی را اجتناب‌ناپذیر می‌داند. پاتریک زنسبورگ، رئیس این اتحادیه روز جمعه به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای بایرن گفته است: «ما بر این باوریم که آلمان بدون سربازی اجباری، در هر شکلی که باشد، فاقد توانایی دفاعی است.» به گفته او، ارتش آلمان باید به صورتی باورپذیر و قابل اعتماد به جهان خارج نشان دهد که می‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده عمل کند.
زنسبورگ می‌گوید: برای اینکه ارتش از پس این کار برآید، باید از نیرو‌هایی ورزیده و خوب، آموزش‌دیده، واحد‌هایی مجهز و همچنین نیرو‌های ذخیره‌ای با آموزش و تجهیزات خوب برخوردار باشد. به اعتقاد او، تنها در سربازی اجباری است که به تعداد کافی نیرو‌های ذخیره وجود دارد.