زارع: برای خوشحالی مردم هر کاری می‌کنیم

روز گذشته قهرمانی تیم امریکا قبل از برگزاری دو وزن باقی مانده (۶۵ و ۹۷ کیلوگرم) مسجل شد و رحمان عموزاد تنها نماینده باقی‌مانده تیم آزاد نیز نمی‌توانست تغییری در واقعیت ایجاد کند. طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی، امریکا با کسب سه طلا، یک نقره و دو برنز همانند دوره گذشته مقام قهرمانی را از آن خود کرد و تیم کشورمان نیز تنها با یک طلا، دو نقره و یک برنز روی سکوی دومی جهان باقی ماند. البته دیشب تیم کشورمان در رده‌بندی وزن ۶۵ کیلو (عموزاد) و امریکا هم در رده‌بندی وزن ۹۷ کیلو (اسنایدر) نماینده داشتند، منتها اضافه شدن یک برنز به هر یک از تیم‌ها نیز تغییری در رده‌بندی نهایی مسابقات جهانی کشتی آزاد ۲۰۲۳ ایجاد نکرد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اتحادیه جهانی امتیازات تیم روسیه را در رده‌بندی لحاظ نکرد و کشتی‌گیران روس تنها به عنوان ورزشکار بی‌طرف مسابقه دادند.
باز هم نایب‌قهرمانی
براساس قوانین UWW، به هر مدال طلا ۲۵‌امتیاز، نقره ۲۰ امتیاز و برنز ۱۵ امتیاز تعلق گرفت. ناکامی چند ستاره تیم‌ملی در کسب مدال طلا بار دیگر حسرت سبقت گرفتن از امریکا و کسب عنوان قهرمانی را به دل کشتی ایران گذاشت. با وجود کشتی‌های دیدنی، هیجان‌انگیز و فنی که در این دوره شاهد بودیم، امیرحسین زارع تنها فینالیست ایران بود که موفق شد مقتدرانه حریفش را شکست دهد و روی سکوی قهرمانی بایستد. پیروزی ۱۱ بر صفر در فینال مقابل کشتی‌گیر گرجستانی جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشت. حسن یزدانی و امیرمحمد یزدانی، اما در عین ناباوری و در شرایطی که مدال طلا در مشت‌شان بود آن را با نقره عوض کردند. امیرمحمد یزدانی در فینال ۷۰ کیلو برابر رترفورد امریکایی کم آورد و یک طلا از دستمان پرید. طلای دوم را امید اول کشتی ایران از دست داد. یزدانی در ۸۶ کیلو دوباره مغلوب دیوید تیلور امریکایی شد تا تیم رقیب یک شبه، دو طلا را از چنگ ایران دربیاورد. برنز ۷۹ کیلوگرم هم نصیب نخودی شد.
بدون احتساب نتیجه رحمان عموزاد باید اذعان کرد عملکرد تیم‌ملی کشتی آزاد در قهرمانی جهان نسبت به سال گذشته با افت مواجه شده است. در جهانی ۲۰۲۲، شاگردان درستکار دو طلا، پنج نقره و سه برنز کسب کردند، اما امسال در اوزان ۵۷، ۶۱، ۷۴، ۹۲ و ۹۷ کیلو خبری از مدال نبود! اتفاقی که می‌تواند زنگ خطر جدی برای کشتی آزاد ایران باشد.


رؤیای المپیک
درخشش امیرحسین زارع در جهانی بلگراد توجه همه را به خود جلب کرده است. ملی‌پوش سنگین‌وزن کشتی آزاد ایران هم مدال طلای ۱۲۵‌کیلوگرم را برد و هم رفتار و منش پهلوانی را به حریف یاد داد. پتریاشویلی، کشتی‌گیر گرجستانی وقتی دید زورش به جوان مازندرانی نمی‌رسد به او سیلی زد، اما زارع با حفظ آرامش، حریف را ضربه فنی کرد تا رفتار حرفه‌ای را با توانایی‌های خود روی تشک به او دیکته کند. این ملی‌پوش در دیدار نیمه‌نهایی نیز بعد از گذشتن از سد آکگول ترکیه‌ای، دست حریفش را بالا برد و به او روحیه داد. رفتاری که بی‌شک از هر مدال و طلایی باارزش‌تر است.
همه این نکات باعث شد سایت رسمی المپیک (Olympics. com) گفت‌وگویی اختصاصی با قهرمان کشتی جهان داشته باشد. این سایت در گزارشی تفضیلی از عملکرد درخشان زارع، علاقه ایرانی‌ها به کشتی و رقابت همیشگی کشتی ایران و امریکا نوشت: «وقتی مدال طلای ۱۲۵ کیلو به امیرحسین زارع اهدا شد، صدای تشویق تماشاگران سالن را پر کرده بود. هواداران ایرانی با شعار‌های ایران‌ایران و اهتزاز پرچم کشورشان، قهرمان خود را تشویق کردند.» زارع در گفتگو با سایت المپیک تشویق هواداران را در قهرمانی‌اش تأثیرگذار خواند: «هر لحظه از بازی حمایت مردم را حس می‌کردم. آن‌ها به من انرژی زیادی دادند. به‌عقیده من ورزش و سیاست دو معقوله جدا از هم هستند. ورزشکاری که بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد تماشاگران هم قدر تلاش‌هایش را می‌دانند.» زارع در این گفتگو تأکید کرد کشتی در خون مردم ایران است: «کشتی ورزش ملی ماست و مردم عاشقش هستند. کشتی یکی از سخت‌ترین ورزش‌هاست و اگر سختی‌های مسابقات را تحمل کنید، مشکلی نخواهید داشت. وقتی مسابقه کشتی شروع می‌شود، ایرانی‌ها مشکلات زندگی‌شان را فراموش می‌کنند، به همین‌خاطر نسبت به عشق و علاقه آن‌ها مسئولیم و برای خوشحالی‌شان هرکاری انجام می‌دهیم.»
قهرمان کشتی جهان از نقش نظم و انضباط در زندگی حرفه‌ای و اهداف بزرگش گفت: «دیسیپلین برای من حرف اول را می‌زند. هیچ وقت خودم را با حریفانم مقایسه نمی‌کنم. با ۲۲ سال سن برای رسیدن به این جایگاه تلاش زیادی کرده‌ام. انتخاب الگو‌های درست نیز یکی از دلایل موفقیتم است؛ حسن یزدانی و عبدالرشید سعداله‌یف در کشتی، برخی چهره‌های UFC و استفن کری بسکتبالیست امریکایی. قهرمانی در المپیک بالاترین و سخت‌ترین هدف هر ورزشکاری است. برای رسیدن به این آرزو تا المپیک پاریس تمام لحظه‌های زندگی‌ام را فدای المپیک خواهم کرد.»
ضعف در خاک
کارشناس کشتی تأکید کرد بعد از بررسی عملکرد تیم‌ملی باید مشخص شود سهم هر کس در ثبت این نتیجه چقدر بوده است. علیرضا حیدری، پیشکسوت کشتی آزاد که شش مدال جهانی و المپیک و سه طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد در خصوص شکست یزدانی در فینال جهانی صربستان گفت: «از شکست حسن یزدانی ناراحت شدم، در تمرینات تیم‌ملی نبودم و از شرایط مطلع نیستم، اما حتماً یک‌سری اتفاقات افتاده که به شکست قهرمان ما منجر شده است. موضوعی که باید بررسی شود این است که یزدانی به چه دلیل به تیلور امتیاز داد و آیا به دلیل ضعف آمادگی جسمانی بود یا ضعف فنی. اگر این مورد آنالیز شود شرایط در آینده فرق خواهد کرد. یزدانی به دلیل تعداد مدال‌هایی که کسب کرده کشتی‌گیر قابل احترامی است و در آینده هم می‌تواند افتخاراتش را تکمیل‌تر کند، البته به شرط آنکه تغییراتی را ایجاد کند. حسن یزدانی و سایر بچه‌ها در خاک ضعیف هستند که باید روی این موضوع کار کرد. وقتی کشتی سال گذشته یزدانی با امسال چندان تفاوتی نکرده، به‌طور حتم حریف راحت‌تر می‌تواند با اتخاذ یک استراتژی و برنامه مشخص پیروز میدان شود. باید اتفاقات رخ داده را با جدیت بررسی کرد تا مشخص شود سهم هر کسی در این شکست چقدر بوده و پس از آن با رفع نقاط ضعف به فکر پیروزی در میدان‌های بعدی بود.»