سرخپوشان دوشادوش سیل‌زدگان گلستان

  [ مریم رضاخواه] در هفته گذشته 13 استان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند تا جایی که یک  نفر در شهرستان کلاله و یک نفر در گالیکش بر اثر سیل جان خود را از دست دادند و یک نفر دیگر در میامی مفقود شد. در این مدت 143 تیم امدادی به بیش از 2600 سیل‌زده  امدادرسانی کردند. سیلاب در 12 استان فروکش کرد، اما امدادرسانی همچنان در استان گلستان ادامه دارد.  وضعیت، دیگر قرمز نیست، عادی است، اما امدادگران هنوز در این استان به سیل‌زدگان مینودشت خدمات می‌دهند. ۴۴ تیم عملیاتی متشکل از ۱۶۸ امدادگر از غروب ۱۶ آبان‌ماه در پنج شهرستان گنبد کاووس، مینودشت، گالیکش، آزادشهر و کلاله  استان گلستان به صف شدند و تمام‌قد به آسیب‌دیدگان متاثر از سیلاب و آبگرفتگی امدادرسانی کردند.

 امدادگران در این مناطق شدند مرهم سیل‌زدگان
سیل و طغیان رودخانه‌ها، با استان گلستان گره خورده است. سیل مردادماه سال ۱۳۸۰ استان گلستان با بیش از ۵۰۰ کشته یکی از پُرتلفات‌ترین سیلاب‌های ایران بود. سیلاب بار دیگر در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸ به آق‌قلا و گمیشان یورش برد و با ۱۱ کشته،  ۴۸هزار میلیارد ریال خسارت مالی برجای گذاشت.

تکرار سیل در گلستان
بار دیگر اما در ۱۶ آبان‌ماه  باران‌های سیل‌آسا استان گلستان را غافلگیر کرد.
هواشناسی، باران را پیش‌بینی کرده و هشدارها داده شده بود. هلال‌احمر و دیگر تیم‌های امدادرسان هم در گلستان و دیگر استان‌ها به حالت آماده‌باش قرار گرفتند.



اما استان گلستان دارای اقلیم متنوع اعم از ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان است و اختلاف ارتفاع زیاد زمین‌های آن باعث پدیدآمدن شیب‌های تند و دره‌های عمیق شده که به تبع آن سیلاب‌های کوچک هم قدرت تخریب بالایی دارد.

جزئیات امدادرسانی در ۵ روز
امدادگران از همان ابتدا امدادرسانی را در شهرهای متاثر از سیل استان گلستان آغاز کردند. قاسم غریب‌آبادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان درباره خدمات امدادرسانی در این پنج روز به «شهروند» می‌‌گوید: «امدادرسانی در محور خوش ییلاق که به دلیل بارش شدید باران و ریزش کوه مسدود شده بود، به اتمام رسیده است و بازدید از روستاهای کاشیدار و نراب توسط امدادگران نیز انجام شد.»  در مینودشت نیروها جهت امدادرسانی به روستای ده‌چناشک و صفی‌آباد اعزام شدند و تخلیه آب خانه‌ها را انجام دادند. امدادگران همچنین به سرنشینان یک اتوبوس امدادرسانی کردند که در گل‌‌ولای گرفتار شده بود و به علت مسدودشدن محور امکان حرکت نداشت. سرنشینان حادثه‌دیده به محل امن انتقال پیدا کردند و اقلام  اضطراری میان مسافران توزیع شد. در حادثه ریزش پل علی برده گالیکش سه نفر دچار آسیب‌دیدگی شدند. در این میان، دو نفر نجات پیدا کردند، اما یکی از آسیب‌دیدگان جان باخت.
  در روستای عباس‌آباد هم به دلیل بالاآمدن آب رودخانه و نفوذ به منازل، خانه اهالی روستا توسط امدادگران تخلیه و در روستاهای اطراف اسکان داده‌ شدند. چادر اسکان اضطراری همراه اقلام امدادی هم توزیع شد.در حادثه دیگری جسد راننده مفقودشده در روستای تمر قره‌قوزی توسط نیروهای امدادی و مردمی پیدا شد. این حادثه تلخ هم به دلیل بارش شدید باران به وجود آمده بود. خودرو راننده پراید به دلیل بارش زیاد باران از محور اصلی خارج و داخل کانال آب افتاده بود که پیکر بی‌جان این مرد در روستای پایین‌دست (روستای دوجی) توسط نیروهای امدادی و مردمی پیدا شد.

امدادرسانی به ۱۳۶۳ سیل‌زده
غریب‌آبادی در ادامه از خدمات ارائه‌شده به سیل‌زدگان می‌گوید: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر به ۳۶۴ خانوار شامل ۱۳۶۳ نفر امدادرسانی کردند و ۱۱۶ نفر را اسکان اضطراری دادند. در این مدت زمان،  دو نفر از هموطنان در شهرستان‌های کلاله و گالیکش، جان خود را از دست دادند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان با اشاره به اینکه آب تجمیع‌شده در  ۱۲۷ واحد مسکونی، به کمک ۳۱ دستگاه‌پمپ آب و لجن‎‌کش تخلیه شد، افزود: «۴۴تیم امدادی شامل ۱۶۸ نفر در عملیات سیل و آبگرفتگی شرکت کردند.»غریب‌آبادی در ادامه به «شهروند» گفت: «۲۴ دستگاه چادر، ۹۴۵تخته پتو، ۵۳۷ تخته موکت، ۲۱۳ست ظروف، ۵۵کیلوگرم نایلون، ۲۷ بسته غذایی و ۳۹۰کیلوگرم برنج بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع شد.»او همچنین گفت: «عملیات امدادرسانی در  شهرستان‌های آزادشهر، گنبد کاووس و کلاله پایان یافته، اما خدمات امدادگران همچنان در شهرستان مینودشت ادامه دارد.»