فضای سیاسی کشور انتخاباتی شد


گروه سیاسی: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه (11 اسفند) در سراسر کشور برگزار خواهد شد. برگزاری انتخابات در شرایطی است که طی روزهای گذشته مسئولان و جریان‌های سیاسی مختلف نسبت به مشارکت پرشور در انتخابات تاکید کرده‌اند.
به گزارش «تجارت» تمامی شواهد و قراین از حضور و رقابت سخت جریان اصول‌گرا برای کسب کرسی‌های مجلس، به ویژه در شهر تهران حکایت دارد. بر خلاف جریان محافظه‌کار، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در آرایش سیاسی و ارائه لیست‌های انتخاباتی نتوانستند توفیق چندانی داشته باشند. با این وجود آن‌چه مشهود است تمامی مسئولان و شخصیت‌های سیاسی بر ضرورت مشارکت پرشور حکایت دارند.

آماده شدن بستر برگزاری انتخابات باشکوه
در مهم‌ترین سطح، سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت برگزاری ۳۷ دوره انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و انتخاب همه نهادها و بخش‌های حکومت و حتی نوع نظام سیاسی و قانون اساسی با مراجعه به آرای عمومی را یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران توصیف و تصریح کرد: همه زیرساخت‌ها و مقدمات برای برگزاری پرشور و باشکوه سی و هشتمین دوره انتخابات در کشور فراهم و آماده است. رئیس جمهور مراجعه به آرای عمومی در مسائل مهم و افزایش مشارکت مردم در انتخابات را راهبرد نظام و موجب افزایش سرمایه اجتماعی دانست و با اشاره به راهبرد دشمن برای ایجاد یاس و تردید میان مردم و کاهش مشارکت، ابراز امیدواری کرد مردم با مشارکت گسترده در انتخابات یکبار دیگر دشمنان نظام را ناامید و امید دوست‌داران جمهوری اسلامی ایران را مضاعف کنند. آیت الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر پشتوانه مردمی خود، کشوری مستقل، آزاد و مبتنی بر آرای مردم است، به ایجاد زمینه مناسب و عادلانه برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات از جمله در رسانه ملی اشاره و از همه آحاد ملت دعوت کرد به شکل پرشور در انتخابات حضور یابند.

انتخابات پرشور موجب خشنودی دوستان ملت ایران می‌شود
در سطحی دیگر، معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: انتخابات پرشور می تواند موجب خشنودی دوستان ملت ایران و ناامیدی دشمنان شود. محمد دهقان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اهمیت مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: بحث انتخابات، بحث امنیت و آبروی کشور است و بحث الگو شدن کشور در جهان است. مخصوصا با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، انتخابات پرشور می تواند موجب خشنودی دوستان ملت ایران و ناامیدی دشمنان شود. وی افزود: فضای انتخابات نسبتا خوب است و 52 نامزد برای هر کرسی وجود دارد و فضای نسبتا بهتری در کشور ایجاد و نامزهای زیادی تایید صلاحیت شده اند. ان شاءالله انتخابات پرشوری خواهیم داشت تا موجب پایه سازی برای پیشرفت و ارتقای امنیت کشور خواهد شد.

حضور مردم در انتخابات اقتدارآفرین و نماد عینی قدرت ملی است



رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفت که در ۱۱ اسفند باید عناصر و نیروهایی را انتخاب کنیم که به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اسلام مومن باشند و خلاقانه و مدبرانه با راه‌حل‌های کارآمد و سازگار با اهداف ملی کمک کنند مشکلات کشور برطرف و موانع از پیش رو برداشته شود تا کشور مسیر خود را قاطعانه‌تر و سریع‌تر طی کند. «محمد اسلامی» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند و تاثیر مشارکت حداکثری در این انتخابات بر اقتدار ملی و منطقه‌ای و پیشبرد منافع ملی کشور با دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری، گفت: لطف الهی همیشه شامل حال ملت ایران بوده است که در صحنه‌های گوناگون توانسته‌اند با حضور هوشمندانه و آگاهانه خود برگ زرینی برای تاریخ کشور ایجاد و ثبت کنند. نکته بارز و اساسی پس از انقلاب در ۴۵ سال گذشته این است که در همه عرصه‌هایی که ملت حضور بهنگام پیدا کردند، موفقیت‌های ژرف به یادگار گذاشتند. کشور ما از بدو پیروزی انقلاب تا کنون همواره مسیری را انتخاب کرده که استکبار آن را نمی‌خواهد و تصمیم ملت ایران را نمی‌پسندد. وی ادامه داد: اگر که بر ملت ایران سخت گذشته و هزینه داده و شهدای بسیار والامقامی را تقدیم کرده است، اما روی حرف خود ایستاده و آن حرف این است که زیر بار سلطه نمی‌رود و سرنوشت خود را خودش رقم زده و می‌زند.

انتخابات عینی‌ترین و ملموس‌ترین صحنه مشارکت مردم در اداره کشور است
در سطحی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری ضمن دعوت از تمام اقشار مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو و با اشاره به اینکه مردم همواره نسبت به آینده کشورشان حساس و دغدغه‌مندند، گفت: خوشبختانه به‌رغم عملیات رسانه‌ای سنگین دشمنان و بدخواهان علیه نهاد انتخابات اما باعنایت الهی و بصیرت سیاسی و زمان‌شناسی مردم شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور خواهیم بود. رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در حاشیه نشست ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش به تماس‌های مردمی با تاکید بر اینکه مردم فهیم ایران با انتخابی آگاهانه نقش خود در پیشبرد اهداف کشور را ایفا خواهند کرد، ادامه داد: انتخابات عینی‌ترین و ملموس‌ترین صحنه مشارکت مستقیم مردم در اداره امور کشور است و برای حال و سرنوشت آینده‌ ملت و میهن عزیزمان تعیین‌کننده خواهد بود.