مبارزه قهرمان وطن‌پرست با دشمنان خانوادگی و خارجی!


مائده کاشیان- سریال «سنجرخان» با محوریت قهرمان کُرد «سنجرخان وزیری»، پس از طی کردن مسیر سخت و پر فراز و نشیب تولید، سرانجام امسال به آنتن رسید و پخش آن از 26 بهمن‌ماه آغاز شد. ابتدا قرار بود این مجموعه توسط ضیاءالدین دری جلوی دوربین برود، اما درگذشت این کارگردان باعث شد که محمدحسین لطیفی کارگردانی آن را برعهده بگیرد. «سنجرخان» چهاردهمین سریال تلویزیونی در کارنامه لطیفی است و به فداکاری این شخصیت در مقابل تجاوز نیروهای روس و انگلیس می‌پردازد. در ادامه مطلب، گزارشی می‌خوانید درباره حواشی تولید «سنجرخان» و کیفیت این مجموعه.

ادامه راه ضیاء‌الدین دری با لطیفی


سال 96 اعلام شد که سریال تاریخی «سنجرخان» درباره این قهرمان ملی ساخته خواهد شد و کارگردانی آن نیز به ضیاءالدین دری سپرده شد. این کارگردان فیلم‎نامه سریال را نوشته بود، اما پیش از این‎که تولید «سنجرخان» به جریان بیفتد، دار فانی را وداع گفت و پروژه سرنوشت نامعلومی پیدا کرد. سال 97 خبر رسید که محمدحسین لطیفی جایگزین دری شده است و این پروژه تولید خواهد شد. مشکلات مالی باعث شد که این کارگردان هم اواخر سال 97، از کارگردانی سریال انصراف بدهد. پس از دو سال وقفه و بلاتکلیفی، سرانجام سال 99 پیش‌تولید «سنجرخان» به کارگردانی لطیفی رسما آغاز شد، اما مشکلات مالی باز هم موانعی را بر سر راه این پروژه و لطیفی ایجاد کرد. تا جایی که این کارگردان شهریور 1401 در گفت‌وگویی که با خراسان داشت، درباره تولید «سنجرخان» گفت با هدف بر زمین نماندن پروژه، درخواست ضرغامی برای ساخت سریال را پذیرفت، اما با توجه به کم‌لطفی‌های مدیران در امور استان‌ها، محدودیت‌ها و سختی‌های تولید پروژه بیشتر شد و با توجه به شرایط او به این نتیجه رسیده بود که ای کاش پیشنهاد ساخت «سنجرخان» را نپذیرفته بود.

روایت جدید کارگردان تازه از «سنجرخان»
هرچند که ضیا‌ء‌الدین دری فیلم‎نامه «سنجرخان» را نوشته بود، اما محمدحسین لطیفی به دلیل زاویه نگاه متفاوتی که نسبت به این شخصیت و زندگی او داشته است، بار دیگر فیلم‎نامه «سنجرخان» را نوشت، بنابراین فیلم‎نامه این سریال طبق آن‎چه در تیتراژ آمده است، توسط محمدحسین لطیفی و بابک سبحانی‌نژاد، با «نگاهی به فیلم‎نامه زنده‌یاد ضیاء‌الدین دری» نوشته شده است. قطب‌الدین صادقی نیز که از بازیگران «سنجرخان» است، به عنوان ناظر کیفی هم در پروژه حضور داشته و تغییراتی در فیلم‎نامه ایجاد کرده است. او در گفت‌وگو با جام جم توضیح داده اشتباهات تاریخی فیلم‎نامه را اصلاح کرده و همچنین مواظب بوده است که ناخواسته به کُردها و اعتقادات‌شان اهانت نشود.

روایت زندگی شخصی موازی با مبارزات
«سنجرخان» در قسمت‌های اولیه شروع پرقدرتی نداشت، اما هرچه قصه پیش رفت و ابعاد بیشتری از شخصیت «سنجرخان» و روابط او با خانواده و خویشاوندانش روشن شد، سریال جذابیت بیشتری پیدا کرد. ابتدا به زندگی شخصی، ازدواج این کاراکتر، درگیری «سنجرخان» با پسرعمو و برادرش پرداخته شد و سپس حمله نیروهای روس و انگلیس به کردستان و مقابله «سنجرخان» و مردم با تجاوز دشمن نیز به قصه اضافه شد. ساخته لطیفی موفق شده کاراکتر «سنجرخان» را به عنوان شخصیتی جوانمرد، ایثارگر و عدالت‌جو به تصویر بکشد. سریال موازی با روایت مبارزه این قهرمان با دشمن خارجی، به مقابله او با دشمنانی که با این شخصیت نسبت خویشاوندی دارند، اما به دلیل کینه و حسادت دنبال از بین بردن «سنجرخان» هستند نیز می‌پردازد که جزو نقاط قوت سریال است. ماجرای کینه زنی به نام «سودابه» از «سنجرخان» که قبلا به او علاقه‎مند بوده است و حالا با «خلیل خان» برادر این شخصیت ازدواج کرده هم از جذابیت‌های روایت سریال است.

کُردهای بدون لهجه
یکی از نقاط ضعف مهم «سنجرخان» که به باورپذیری سریال لطمه زده، لهجه بازیگران سریال است. جز تک و توک شخصیت‌های فرعی، اکثر بازیگران «سنجرخان» لهجه کُردی ندارند و تنها لباس کُردی به تن دارند. با توجه به این‎که قصه سریال در کردستان می‌گذرد و همه شخصیت‌های سریال کُرد هستند و اتفاقا از بازیگران بومی نیز در «سنجرخان» استفاده شده، انتظار می‌رود بازیگران به ویژه فرشید گویلی در نقش «سنجرخان» لهجه داشته باشند. کاری که در سریال «سوران» به خوبی انجام شده بود. طبیعتا بازیگران بومی این مجموعه با تسلط بیشتر لهجه کُردی را ادا می‌کردند، اما دیگر بازیگران مانند مهدی نصرتی به عنوان نقش اصلی سریال نیز عملکرد موفق و قابل قبولی داشتند. دوبله صدای تعدادی از بازیگران فرعی «سنجرخان» نیز ضعیف است.

بازی بازیگران مشهور و بومی
پیام دهکردی، علی اوسیوند، قطب‌الدین صادقی، جلیل فرجاد، محمود پاک‌نیت، احمد نجفی و حمیدرضا نعیمی چهره‌های شناخته‌شده‌ در ترکیب بازیگران «سنجرخان» هستند و علاوه بر آن‌ها فرشید گویلی، لیلی سعیدی، شیما ملایی و زاهد زندی نیز چهره‌های جدید این مجموعه هستند. هنوز همه بازیگران مشهور وارد قصه نشده‌اند، اما فعلا می‌توان گفت کار پیام دهکردی در نقش «خلیل خان» که برخلاف برادرش خان عادل و درستکاری نیست، بیشتر به چشم می‌آید. فرشید گویلی نیز در نقش «سنجرخان» بازی خوبی دارد و ضعف خاصی در عملکرد او دیده نمی‌شود. به طور کلی گروه بازیگران «سنجرخان» بازی‌های قابل قبولی دارند.