اخبار کوتاه


هشدار ترامپ نسبت
به وقوع جنگ‌جهانی سوم
دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سیاست‌های جو بایدن، مدعی شد که «تنش‌های فزاینده» میان ایران و رژیم صهیونیستی می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود. دو مقام آمریکایی روز جمعه به تلویزیون سی‌بی‌اس نیوز گفتند که انتظار می‌رود حمله بزرگ ایران به رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور ۷ تن از اعضای سپاه پاسداران ایران در جریان حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، با بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک علیه اهداف نظامی تل‌آویو انجام شود. طبق گزارش راشا تودی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور خطاب به خبرنگاران و با اشاره به رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده گفت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که قادر نیست دو جمله را کنار هم بگذارد. ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند پله‌های صحنه سخنرانی را پیدا کند. ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌داند چه غلطی می‌کند!» او که در لحظه سخنرانی‌اش در کنار «مایک جانسون» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا ایستاده بود، ادعا کرد: «تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود.» ترامپ در ادامه تاکید کرد که از امروز تا تاریخ پنجم نوامبر (۱۵ آبان)، زمان انتخابات آمریکا، اتفاقات زیادی به خصوص تحت ریاست رهبران «بی‌کفایت» آمریکا رخ خواهد داد.

رایزنی بلینکن با وزیران خارجه
مصر و اردن درباره ایران



همزمان با تاکید تهران مبنی بر تنبیه رژیم صهیونیستی بابت حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوهای تلفنی با همتایان خود از مصر و اردن درباره تحولات منطقه رایزنی کرد. آنتونی بلینکن و سامح الشکری وزیران امور خارجه آمریکا و مصر در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. بنابر اعلام وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف درباره تلاش‌های چندجانبه برای پیشبرد ثبات در منطقه و همچنین ایران گفت‌وگو و تبادل نظرکردند. آنها علاه‌ بر این، درباره تلاش‌های جاری برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و دستیابی به آتش‌بس فوری که آزادی همه اسرا را تضمین می‌کند، رایزنی کردند. آنتونی بلینکن با آیمن الصفدی، وزیر امورخارجه اردن نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو و درباره ایران و ادامه جنگ در غزه رایزنی کرد.

تاکید هیات رئیسه مجلس بر محفوظ بودن حق انتقام از صهیونیست‌ها
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انزجار و تنفری که نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد شده، دست و پای دولت‌های غربی را بسته و رژیم صهیونیستی را در یک انزوای تاریخی قرار داده است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، در همایش شورای وحدت اصولگرایان با منتخبان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ۴۵ سال اخیر مجالسی کارآمدتر بودند که در پیاده‌سازی و دنبال‌کردن اصول و آرمان‌ها موفق‌تر بودند، یادآور شد: در هر مجلسی که انحراف از اصول و پشت کردن به مبانی اتفاق افتاده، خسران و ناکارآمدی و هدر رفتن فرصت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. وی تصریح کرد: متاسفانه امروز در مجلس می‌بینیم وقتی درباره یک ماده قانونی، مخالف و موافق حرف می‌زنند و فرصت به نماینده می‌رسد، به جای صحبت درباره موضوع و دستور کار جلسه، مسائل منطقه‌ای و حوزه انتخابیه مطرح و در حقیقت وقت و فرصت مجلس تلف می‌شود. ذوالنوری گفت: هر مجلسی با طرح سوال یا استیضاح می‌تواند در هدایت دولت‌ها و وزرا اثرگذار باشد. امروز امنیت، اقتصاد و فرهنگ برهم اثرگذار هستند و هر حوزه‌ای متاثر از حوزه‌های دیگر است. باید در موضوع انتخابات اخیر، مسئولان پیام رای سفید مردم را دریافت کنند. البته با وجود همه تلاش‌های دشمنان برای ناامید کردن مردم و حضور نیافتن آنان پای صندوق‌های رأی، مشارکت مردم قابل توجه بود.

تاکید متکی بر «ریاست‌محور» نبودن مجلس
منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: جایگاه رئیس مجلس باید در حوزه نقش‌آفرینی محتوایی افزایش یابد که بدون تغییر سازوکارها ممکن نیست و ریاست‌محور شدن مجلس هم به معنای خارج شدن آن از صحن‌محوری است. منوچهر متکی در نشست شورای وحدت اصولگرایان با منتخبان مجلس دوازدهم، اظهار کرد: مقبولیت رمز تداوم کار یک دولت و حکومت است. اینکه آیا مجلس از مقبولیت در جامعه برخوردار است یک پرسش جدی است. نمایندگانی با مردم در ارتباط هستند و سخنان آنان را می‌شنوند، اما ارزیابی در افواه عمومی جامعه نشان می‌دهد مقبولیت لازم در مجلس وجود ندارد و باید تحولی در شکل و محتوای کار مجلس ایجاد شود.

باید مراقب تله نتانیاهو برای ایران بود
رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: ایران باید با تدبیر و تمامی ملاحظات به گونه‌ای عمل کند که در دام جنگ افروزی نتانیاهو نیافتد. محمدرضا عارف در جریان سفر به یزد در دیدار باجمعی از نخبگان، فعالان سیاسی و مدیران سابق این استان با تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان متعلق به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران گفت: دولت نتانیاهو به خاطر انبوه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، راهی برای خود جز جنگ افروزی در منطقه نمی‌بیند و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید با تدبیر و تمامی ملاحظات به گونه‌ای عمل کند که در دام جنگ افروزی نتانیاهو نیافتد.