ذبح حقوق بشر در غرب

  [ راضیه زرگری]  «فرار از تبعید»، مصیبت جدید پناهجویانی است که به خاک بریتانیا پناه آورده‌اند تا آرزوهایشان را در قاره سبز دنبال کنند؛ آنها مخفی می‌شوند تا به اجبار به کشور آفریقایی رواندا منتقل نشوند. گزارش‌های رسمی رسانه‌های انگلیسی نشان می‌دهد پناهندگانی که پیام انتقال به رواندا را دریافت کرده بودند، با شروع اجرای طرح، یا در خاک انگلیس مخفی می‌شوند یا از مرزهای بریتانیا به زحمت و سختی فرار می‌کنند، تا به رواندا تبعید نشوند. گاردین در گزارشی نوشته است وزارت کشور انگلیس حالا با پیامدهای جدی اجرای طرح انتقال پناهجویان به رواندا مواجه شده است. مؤسسات خیریه حامی پناهجویان نیز درباره «خطر فزاینده فقر و استثمار» پناهندگان در فرآیند فرار از تبعید هشدار داده‌اند. اکنون اتباع بسیاری از کشورهای آفریقایی، آسیایی و... که برای دهه‌ها قربانی استعمار انگلیس، دخالت‌های مخرب انگلیسی‌ها در کشورشان و غارت منابع خود توسط انگلیس و متحدانش بوده‌اند و بر اثر مشکلات کشور، عقب‌ماندگی، فقر و درماندگی به سمت قاره اروپا و کشور انگلیس سرازیر شده‌اند، با تبعیض و ظلم مجدد این کشور مواجه شده و باید راهی کشور فقیر رواندا در آفریقای مرکزی شوند.

جمع‌آوری و بازداشت برای انتقال به رواندا کلید خورده است
 به نوشته گاردین، وزارت کشور انگلیس با پیامدهای وخیم و فزاینده دستگیری پناهجویانی که می‌خواهد به رواندا بفرستد، مواجه است؛ زیرا برخی مخفی شده‌اند و برخی دیگر از مرز به ایرلند گریخته‌اند. تقریبا 10روز می‌شود که مقامات انگلیس، شروع به جمع‌آوری پناهجویان و بازداشت آنها برای انتقال به آفریقای مرکزی براساس طرح رواندا کرده‌اند؛ در این میان دست‌کم یک نفر از پناهجویان در اعتصاب غذاست و چند نفر تهدید به ‌خودکشی کرده‌اند.

دفاتر پناهندگی تا امروز اینقدر سوت و کور نبوده است
لو کالوی، مدیر مؤسسه خیریه امور پناهندگی، می‌گوید: «مؤسسات خیریه پناهندگی خط مقدم گزارش حال و روز افرادی هستند که برای جلوگیری از دستگیری محل اقامت خود را ترک می‌کنند. حتی پناهجویانی که به‌صورت منظم به جلسات گزارش‌دهی در مراکز امور پناهندگان در سراسر بریتانیا حضور پیدا می‌کنند، اعلام کرده‌اند هرگز این دفاتر اینقدر سوت‌وکور نبوده است.» یک پناهجوی سوری به گاردین گفت از دوستان پناهجویش که در معرض خطر فرستادن به رواندا هستند، می‌خواهد مخفی شوند: «من در سال 2020پناهنده شدم، زمانی که وزارت کشور تلاش می‌کرد تا حد امکان پناهجویان را به کشورهای اروپایی دیگر که قبل از شروع برگزیت از مرز آنها عبور کرده بودند، اخراج کند. برخی از پناهجویان در آن زمان از ترس اخراج، مخفی شدند و حالا به‌خاطر طرح رواندا دوباره این اتفاق می‌افتد.»

1420نفر در یک هفته در قایق‌های کوچک وارد کانال انگلیس شده‌اند
به نوشته گاردین، طرح جمع‌آوری پناهجویان برای «انتقال به رواندا» -که دولت به‌عنوان عامل بازدارنده در مقابل عبور قایق‌های کوچک پناهندگی به آب‌های بریتانیا- آن را به تصویب رساند، با عبور یک‌هزار و 420نفر در هفته اخیر، دولت سوناک را به اهدافش نزدیک هم نکرده است؛ این رقم شامل بالاترین مجموع ورود روزانه پناهجو با ورود 711نفر، در سال‌جاری بوده است. در همین حال، در ایرلند، تنها چند روز پس از اینکه مقامات شهری چادر پناهجویان را در قلب دوبلین و از محوطه مرکز خدمات اسکان حفاظت بین‌المللی جمع کرده بودند، چادرها دوباره نزدیک به محل قبلی خود بازگشته‌اند. دو طرف کانال بزرگ شهر با حدود 70چادر برزنتی آبی پوشیده شده است که توسط خیریه‌ها برای پناهجویان کشورهایی ازجمله نیجریه و افغانستان تهیه شده است.

نخست‌وزیر ایرلند: اجازه پیشرفت حلبی‌نشین‌ها را نمی‌دهیم



هفته گذشته سیمون هریس، نخست‌وزیر جدید ایرلند، به نشریه دیل گفت: «ما نمی‌خواهیم در کشوری زندگی کنیم که در آن حلبی‌نشین‌های موقت، اجازه پیشرفت داشته باشند.» به نوشته گاردین انتظار می‌رود مقامات دوبلین برای مقابله با سیل بی‌سابقه ورود پناهجویان به ایرلند که به‌دنبال حمایت بین‌المللی هستند، محل اقامت بیشتری فراهم کنند. هلن مک‌انتی، وزیر دادگستری ایرلند، تخمین زده 80درصد از این افراد جدیدالورود، از ایرلند شمالی وارد شده‌اند. دیگر مقامات دوبلین این رقم را حدود 90درصد تخمین زده‌اند.

چگونه می‌توانید مرا به رواندا بفرستید؟ من نمی‌خواهم به رواندا بروم
یک مرد کُرد عراقی که 14سال پیش به بریتانیا آمده، این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان پناهندگان را به کشوری فرستاد که از آن نیامده‌اند. وی می‌گوید: «من از رواندا نمی‌آیم. چگونه می‌توانید مرا به رواندا بفرستید؟ من نمی‌خواهم به رواندا بروم.» سخنگوی وزارت کشور در این شرایط با اشاره به اینکه عبور تعداد غیرقابل‌قبول افراد از کانال ادامه دارد، تأکید می‌کند «همین دلیل موجهی است که نشان می‌دهد چرا ما باید هر چه سریع‌تر پروازهای رواندا را شروع کنیم.»

پناهجویانی که با اخراج به رواندا روبه‌رو هستند، امنیت ندارند
 به گزارش بی‌بی‌سی، پناهجویان می‌گویند زندگی آنها «امن» نیست. وزارت کشور انگلیس اعلام کرد بازداشت «مهاجران غیرقانونی» را برای آماده شدن برای نخستین پرواز به رواندا در طول 9تا 11هفته آتی آغاز کرده است. سر ادوارد لی، نماینده گینزبورو، مدعی است این اقدام مهاجران را ایمن نگه می‌دارد. یکی از 16پناهجو که در مؤسسه خیریه «هال» زندگی می‌کرد، به بی‌بی‌سی می‌گوید همراه با یکی از دوستانش در بازداشتگاهی در نزدیکی هیترو نگهداری می‌شوند و هر دو در معرض اخراج به این کشور آفریقای مرکزی بودند. این پناهجو که می‌خواست نامش فاش نشود، تعریف می‌کند وقتی به او گفته شد که پس از سپری کردن «مصایب آمدن به این کشور» او را با هواپیما از خاک بریتانیا بیرون خواهند برد، به‌شدت گریه کرده است. او گفته است: «احساس امنیت نمی‌کنم؛ آنها به من نمی‌گویند که چه زمانی مرا به رواندا می‌فرستند.»

در زمان انتظار برای گزارش وضعیت پناهندگی، بی‌خبر از همه جا بازداشت شدند
به نوشته بی‌بی‌سی بسیاری از پناهجویان در اعتراض به وضعیت مبهم و ترس از آینده، دست به اعتصاب غذا زده‌اند: «وقتی همه به این فکر می‌کنند که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، فردا چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه می‌توانیم غذا بخوریم.» شرلی هارت، از Welcome House، یک مؤسسه خیریه که از پناهندگان در هال حمایت می‌کند، می‌گوید: «16مرد جوان ازجمله سه فوتبالیست که برای Acorn FC، تیمی متشکل از پناهجویان و پناهندگان ساکن هال، بازی می‌کردند، دستگیر شده‌اند. آنها برای ثبت وضعیت در ایستگاه پلیس بودند، یک کار روتین و همیشگی؛ اما در زمان انتظار آنها را به‌معنای واقعی کلمه بازداشت کردند، داخل یک ون بردند و به یک مرکز بازداشت فرستادند. آنها نمی‌دانستند چه اتفاقی دارد می‌افتد؛ اما اجازه نداشتند بیرون بیایند و به کسی چیزی بگویند.» او عنوان کرده است که مؤسسه خیریه به‌طور رسمی از طریق تماس تلفنی آخر شب با یک پناهجوی دیگر از وضعیت بد آنها مطلع شد.

راه‌های ارتباطی با 3هزار و 500پناهجو قطع شده است
به گزارش بی‌بی‌سی، اسناد رسمی هفته گذشته نشان داد که راه‌های ارتباطی با 3‌هزار و 557نفر از 5‌هزار و 700پناهجو در نخستین گروه از مهاجرانی که برای انتقال به رواندا شناسایی شده بودند، قطع شده است. وزارت کشور انگلیس در مورد بازداشت‌های جاری اظهارنظر نمی‌کند. با این حال، یک سخنگوی این وزارتخانه عنوان می‌کند: «اولین مهاجران غیرقانونی که قرار است به رواندا منتقل شوند، به‌دنبال یک‌سری عملیات در سراسر کشور بازداشت شده‌اند. ما طی 9تا 11هفته آینده پروازهایی به مقصد رواندا را انجام خواهیم داد این طرح اثر بازدارنده‌ای برای کمک به شکستن مدل تجاری قاچاق افراد و به‌دنبالش توقف قایق‌ها ایجاد خواهد کرد.»
بر اساس این طرح ،ممکن است درخواست پناهندگی مهاجرانی که بین ژانویه ۲۰۲۲ و ژوئن سال گذشته وارد بریتانیا شده‌اند، غیرقابل قبول تلقی شود و به رواندا منتقل شوند. طبق آمار رسمی، در این بازه زمانی بیش از ۵۷ هزار نفر با قایق‌های کوچک خود را از کانال مانش به بریتانیا رسانده‌اند. بر اساس این طرح قرار است درخواست پناهندگی این افراد که اغلب آنها مردان مجرد زیر 40 سال هستند،در کیگالی مورد بررسی قرار گیرد.

رواندا: تضمین نمی‌کنیم که چند پناهجو را می‌پذیریم

در شرایط فعلی رواندا به‌عنوان کشور مقصد، اعتراف کرده که نمی‌تواند تضمین کند براساس طرح اخراج ریشی سوناک، چند نفر را از بریتانیا پذیرا شود. به گزارش گاردین این کشور آفریقای مرکزی تضمینی نداده که حدود 52هزار پناهجو در بریتانیا که واجد شرایط اعزام به کیگالی(پایتخت رواندا) هستند، پذیرفته شوند، در عوض گفته که پذیرفته‌شدگان «هزاران نفر» خواهند بود. یولانده ماکولو، سخنگوی دولت رواندا، می‌گوید: «ما می‌توانیم از مهاجرانی که بریتانیا در طول این همکاری می‌فرستد، استقبال کنیم. چیزی که نمی‌توانم به شما بگویم این است که ما در سال اول یا دوم چند هزار نفر را می‌گیریم. این حجم پذیرش به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که هم‌اکنون در حال بررسی هستند.»
گفتنی است براساس این طرح افرادی که به رواندا فرستاده می‌شوند، درخواست پناهندگی آنها در آنجا بررسی می‌شود و درصورت موفقیت، وضعیت پناهندگی در همان کشور به آنها اعطا می‌شود. درصورت عدم‌موفقیت، آنها می‌توانند در «کشور ثالث امن» دیگری درخواست پناهندگی کنند. بی‌بی‌سی نوشت تخمین زده می‌شود که طرح رواندا هم‌اکنون حداقل 300میلیون پوند هزینه داشته است.