سیدحسن نصرالله: سید شهید ما، به عنوان یک اسوه و الگو مطرح است

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و همراهان که در ضاحیه بیروت برگزار شد با تسلیت این واقعه به رهبر انقلاب، مقامات دولتی، مردم و خانواده شهدا عنوان کرد: «سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران و شهادت این دولتمردان وفادار حادثه دردناکی هم در ایران و هم در خارج از این کشور بود و ما نیز دچار اندوه بزرگی شدیم و عزیزان و مجاهدان خوب و بزرگی را در این مرحله حساس جنگ ضد‌استکبار جهانی و تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه از دست دادیم.»

اسوه و الگو بودن شهید رئیسی
وی با اشاره به شناخت دورادور از آیت‌‎الله آل هاشم و بزرگداشت یاد ایشان -و تاکید بر اینکه بخش عمده سخنان خود را به شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان به سبب ارتباط آنان با مسائل منطقه اختصاص می دهد- افزود: «ما نیاز به شناخت این افراد و شناساندن آنها به نسل جوان داریم، اما آنها نیازی به تعریف‌های ما ندارند، بلکه ما نیاز داریم که از آنها مطلب یاد بگیریم. الگو تنها مربوط به پیامبر و امام نیست، بلکه در مواردی، رئیس‌جمهور و شهردار و مادر و همسر و حتی یک کارگر نیز الگو اطلاق می‌شود. بدون این الگوبرداری‌ها انسان فقط می‌تواند از نظریه‌ها و تئوری‌ها صحبت کند، اما این اسوه‌ها و الگوها هستند که می‌توانند آرمان‌ها را به ما بشناسانند.» نصرالله در ادامه با ذکر یاد شهید رئیسی و منش وی عنوان کرد: «امروز سید شهید ما به عنوان یک اسوه و الگو مطرح است. البته ایشان تاریخ بلندبالایی داشته و ما نسبتا ایشان را به ویژه در سال‌های اخیر در سه مقطع شناختیم. مورد اول زمانی بود که ایشان مسئولیت آستان قدس رضوی در مشهد مقدس را بر عهده گرفت، مورد دوم وقتی بود که ایشان ریاست قوه قضاییه را بر عهده گرفتند و مرحله سوم زمانی بود که ریاست‌جمهوری ایران را پذیرفتند. ایشان خادم‌الرضا بودند و این لقبی شریف و بزرگ است. مدیریت حرم امام رضا بسیار گسترده و وسیع است.»

ذکر مردمی بودن و خدمات درخشان رئیس‌جمهور شهید
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه توصیفات خود از شهید رئیسی افزود: «یکی از مهم‌ترین اقدامات ایشان رهایی از بوروکراسی‌های طولانی مدت بود و باعث شد از تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها جلوگیری کند. ایشان شبانه‌روز تلاش و کار می‌کرد و خود را خادم ملت و در خدمت مردم می‌دانست. او در همه‌جا حضور داشت و به صورت ویژه در مناطق مستضعف و دوردست حاضر می‌شد. ایشان بسیار شجاع بود و به مقاومت ایمان و اعتقاد داشت و در برابر طاغوت‌های زمان ایستادگی می‌کرد. ایشان عالم با عمل بود و در طول این سه سال تقریباً هیچ تعطیلی نداشت و به همه استان‌ها و شهرها می‌رفت و با وجود تمام این اقدامات مطیع امام خامنه‌ای بود.» نصرالله در ادامه با اشاره به سختی‌های سمت رئیس‌جمهور در ایران بیان کرد: «در ایران رئیس‌جمهور با دو چالش مواجه است که چالش اول عامل اقتصادی یعنی تحریم‌ها است و چالش دوم سیاست خارجی است. ایران از زمان انقلاب اسلامی در برابر این دو چالش قرار داشته و در برابر تمامی سختی‌ها ایستادگی کرده است.» دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به خدمات عمرانی درخشان شهید رئیسی و تلاش وی برای کاهش مشکلات کشور عنوان کرد: «شهید رئیسی تلاش می‌کرد به حرف‌های محرومان جامعه گوش کند و در خدمت آنها باشد و به همین علت به شهدای حادثه اخیر سیدالشهدای خدمت گفته می‌شود.»

نقش شهید امیرعبداللهیان در سیاست خارجی ایران
وی در ادامه با یادآوری سیاست درست همسایگی و شرق‌گرایی در دولت شهید رئیسی به اهمیت این سیاست و نقش شهید دکتر امیرعبداللهیان در این دوره پرداخت و گفت: «شهید امیرعبداللهیان تنها بر مبنای پایبندی به آرمان‌های انقلاب سیاست خارجی خود را دنبال می‌کرد و در طول این سه سال حرکت و تلاش ایشان در همین راستا دنبال شد. همچنین در این دوره سفرهای زیادی بر اساس همین اولویت‌ها صورت گرفت و در عین حال ایران به روابط با غرب نیز پایبند بود. عضویت در شانگهای و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های ایران در این مدت بود.» نصرالله با اشاره به باور و حمایت جدی شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان از مقاومت فلسطین و مبارزه آنان با صهیونیست افزود: «وزیر خارجه شهید ایران ایمان قوی به این آرمان[فلسطین] داشت و عاشق مقاومت بود. ما از مدت‌ها پیش ایشان را می‌شناختیم. ایشان پیش از این معاون بخش عربی- آفریقایی وزارت خارجه ایران بود و در نهایت وزیر امور خارجه شد. دکتر امیرعبداللهیان سفرهای زیادی به لبنان داشت و در طول این هفته نیز قرار بود به لبنان سفر کند که اجل مهلت نداد. شخص شهید امیرعبداللهیان عمیقاً به حمایت از مقاومت اعتقاد داشت. ما در این مدت جز خوبی و نیکی و پشتیبانی از این بزرگواران چیزی ندیدم و از آنها تشکر می‌کنیم و از خداوند منان می‌خواهیم که به ایشان پاداش نیک بدهد.»

سومین تشییع بزرگ تاریخ و اعلام وفاداری مردم به نظام



نصرالله همچنین به یادآوری سخنان قاطع شهید رئیسی علیه صهیونیست‌ها در اجلاس اخیر سران کشورهای اسلامی و انتقاد از پشت کردن برخی اعراب به فلسطین پرداخت. نصرالله در ادامه با اشاره به سخنان دروغین معاندان نظام درباره فاصله و جدایی مردم و مسئولان در ایران عنوان کرد: «حضور مردم ایران در مراسم شهدا واقعاً گسترده و میلیونی بود و پیامی بسیار قوی داشت. این سومین مراسم تشییع بزرگ در کل تاریخ بشریت بود. اولین مورد برای تشییع پیکر امام خمینی (ره) بود و دومین مورد در تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی اتفاق افتاد و این بار در مورد رئیس‌جمهور فقید ایران شاهد آن بودیم. واقعا در کجای دنیا تشییع پیکر شخصیت‌های سیاسی با این عظمت و به صورت میلیونی انجام می‌شود؟ دیدیم که مردم ساعت‌های طولانی ایستاده بودند و منتظر تشییع پیکر بودند. آیا اینها با اجبار به خیابان‌ها آمده بودند؟ روشن است که آنها با عشق خود به خیابان‌ها آمدند و ادعاهای تمامی ابلهان را به چالش کشیدند. در تاریخ بشریت اگر می‌توانید یک مورد از این تشییع پیکرها به من نشان دهید. این یک اعلام بیعت و وفاداری به خط نظام جمهوری اسلامی ایران و پایداری به مبانی امام راحل است.»

تمجید نصرالله از ثبات سیاسی ایران
نصرالله در ادامه با اشاره به ثبات سیاسی ایران و عدم ایجاد بحران داخلی با شهادت رئیس‌جمهور عنوان کرد: «باید قبول کنیم که ایران کشور جهان سومی نیست و کشوری باصلابت و قوی است. این حادثه نشان‌دهنده پیام برای دوست و دشمن است. قانون اساسی ایران برای هر شرایطی پیش‌بینی کرده و به کار خود ادامه می‌دهد و دیدیم که مجلس خبرگان در این دوره رئیس خود را انتخاب کرد. درست است که همه مشغول تشییع پیکر شهدا بودند، اما روند فعالیت‌ها متوقف نشد.»

نقش رهبری در ایجاد آرامش و امنیت در ایران
سیدحسن نصرالله با اشاره به نقش رهبری در مدیریت شرایط، علاوه بر وجود قانون اساسی خوب، خاطرنشان کرد: «بسیاری از کشورها قانون اساسی دارند اما چون رهبری حکیمانه و حمایت مردمی از نظام خود ندارند نمی‌تواند از آن بهره‌برداری کنند. پیش از این دشمنان به علت فوت ناگوار یک دختر جوان در ایران چه فتنه‌هایی به پا کردند و تصور می‌کردند که با شهادت آیت‌الله رئیسی این فتنه بار دیگر ایجاد خواهد شد، اما تصور آنها غلط بود و دولت ایران با قدرت و قوی به راه خود خود ادامه می دهد. لذا دشمن باید ناامید باشد و دوستان امیدوار باشند.»

عدم تغییر سیاست‌‎های منطقه‌ای ایران با شهادت رئیس‌جمهور
نصرالله در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به عدم تغییر سیاست‌های آینده ایران در منطقه عنوان کرد: «خیلی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که تاثیر غیبت این دولتمردان بر حزب‌الله و گروه‌های مقاومت چگونه خواهد بود؟ چیزی که ما باید تکرار کنیم این است که این موضوع برای ایران یک سیاست ثابت است. این بخشی از حقیقت جمهوری اسلامی ایران و هویت و ریشه آن است و با رفتن یک مسئول یا خدمتگزار یا شهید، تغییر نخواهد کرد... عقب‌نشینی و تزلزل ایران در سیاست‌های عمومی خود در حمایت از فلسطین و مقاومت منطقه، یک توهم است. جمهوری‌اسلامی از گذشته بزرگ‌ترین حامی محور مقاومت بوده و هست و خواهد بود.»/ به نقل از خبرگزاری تسنیم