دنبال احیای سبک زندگی ایرانی بودیم

جوان آنلاین: پخش مجموعه طنز تلویزیونی «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی که به دلیل ایام سوگواری شهادت رئیس‌جمهور متوقف شده بود و براساس اعلام قبلی صداوسیما قرار بود از چند شب پیش مجدداً روی آنتن شبکه ۳ سیما برود با صدور اطلاعیه‌ای عجیب ادامه پخش آن به ماه‌ها بعد موکول شد. این در حالی است که فضای کلی جامعه نیازمند پخش سریال‌هایی امید آفرین، مفرح و خانوادگی است.
مجموعه طنز تلویزیونی ۲۶ قسمتی «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی و تهیه‌کنندگی رضا نصیری که پخش آن از ۲۷ اردیبهشت ماه از شبکه ۳ آغاز شده بود، به دلیل وقوع سانحه دلخراش سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش متوقف شد. روز گذشته و در حالی که مخاطبان تلویزیون منتظر ادامه پخش قسمت‌های بعدی این سریال بودند، اطلاعیه عجیب و غریب سیمافیلم پخش آن را به ماه‌های بعد موکول کرد. 
سیمافیلم در این اطلاعیه نوشت: «با توجه به محتوای طنز سریال و به احترام مخاطبان و ایام سوگواری شهدای خدمت و همچنین در پیش بودن ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، تلاقی ساعت پخش سریال با مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ در شبکه ۳ سیما و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، ادامه پخش این مجموعه تلویزیونی به زمانی مناسب در ماه‌های آینده موکول شد. زمان آتی پخش سریال به اطلاع مخاطبین محترم خواهد رسید.»  وقفه ناخوشایند
علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی در گفتگو با خبرنگار «جوان» ضمن تأیید موکول شدن ادامه پخش سریال «بدل» به چند ماه دیگر گفت: ما نمی‌خواهیم بین زمان پخش این سریال وقفه بیفتد و از ابتدا برای خوب کردن حال دل مردم جامعه آن را ساختیم. از ابتدا قرار بود این سریال در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز که امسال با هم تلاقی داشتند، پخش شود. فضای کار هم به همین دو مناسبت می‌خورد و در برخی قسمت‌های سریال به بحث ماه مبارک رمضان و سفره هفت‌سین و عید نوروز هم می‌پردازیم، اما مطلع شدیم که سریال «هفت سر اژدها» به کارگردانی آقای ابوالقاسم طالبی جایگزین بدل شده است. 


کارگردان سریال «بدل» در رابطه با علت توقف پخش آن تصریح کرد: پخش سریال «بدل» از بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه از شبکه ۳ آغاز شد و قسمت سوم آن هم پس از پایان پنج روز عزای عمومی روی آنتن شبکه رفت و پخش شد. با توجه به فضای طنز و موسیقی که این سریال داشت، قرار شد یک هفته دیگر هم پخش نشود. بعد از این یک هفته وقفه به تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد شهدای حادثه خونین ۱۵ خرداد‌ماه ۱۳۴۲ برمی‌خوردیم. ظاهراً یک هفته بعد از این دو مناسبت هم مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ شروع می‌شود. همچنین از آنجایی که بعد از این مسابقات ایام ماه محرم و سپس ماه صفر و مراسم اربعین سیدالشهدا را در پیش داریم، مدیران سیما تصمیم گرفتند ادامه پخش این سریال را به بعد از این ایام موکول کنند، چراکه اولین زمانی که می‌شود پخش سریال را شروع کنیم کرد این زمان است. البته این دوستان زمان دقیق پخش مجدد سریال بدل را مشخص نکرده‌اند که به نظرم این کار باید صورت گیرد. 
مسعودی در ادامه تأکید کرد: در تماس و صحبتی که دوشنبه شب با آقایان جبلی رئیس رسانه ملی، محسن برمهانی معاون سیما و همچنین نقویان داشتم، صرفاً بر این مسائل به عنوان دلایل تعویق پخش سریال بدل تأکید کردند و به هیچ نکته یا موضوع دیگری هم اشاره نشد و نکاتی که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شوند بیشتر حدس و گمانه‌زنی است، چون آن چیزی که به بنده اعلام شد همین مسائل بود، نه چیز دیگر. 
این اظهارات در حالی است که دو روز بعد از شروع پخش سریال بدل، سریال ۲۸ قسمتی «پشت پرده» از ۲۹ اردیبهشت‌ماه حدود ساعت ۲۱:۱۵ در شبکه ۲ سیما آغاز شد. این سریال که با حضور بازیگرانی از جمله رضا شفیعی‌جم، میرطاهر مظلومی، حسین سلیمانی، مریم کاویانی، آزیتا ترکاشوند، حدیثه تهرانی و برخی هنرمندان یزدی تولید شده است، به مسائل اجتماعی با رگه‌هایی از اتفاقات طنز می‌پردازد. اگرچه پخش این سریال هم مانند سریال بدل به دلیل وقوع سانحه دلخراش سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش متوقف شده بود، اما پخش مجدد قسمت‌های باقیمانده آن از پنجم خردادماه از سر گرفته شده است.   طرح ۲۰ ساله بدل
علی مشهدی با اشاره به اینکه طرح این قصه را حدود ۲۰ سال پیش نوشتم، درباره آن اظهار داشت: قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رخ می‌دهد و درباره خانواده شخصی به اسم «مُکرَم عطاران» با بازی شهرام قائدی است که در واقع نقش پدر خانواده عطاران را بازی می‌کند که نسل اندر نسل عطار بودند. 
نویسنده و کارگردان سریال «بدل» در مورد فیلمنامه سریال و ممیزی‌های احتمالی آن بیان کرد: من سال‌هاست که با تلویزیون همکاری می‌کنم و تقریباً از خط‌قرمز‌های آن اطلاع دارم، برای همین در این کار به مشکلی برنخوردیم. برای پخش چند قسمتی از سریال که روی آنتن رفت ما حتی یک دقیقه هم ممیزی یا حذف و تغییر نداشتیم و همانطور که گفتم علت آن آشنایی با فضای کاری و خط‌قرمز‌های سازمان است. واقعیت این است که من این سریال را برای یادآوری روزگار نه‌چندان دور دهه ۵۰ و ۶۰ جامعه‌مان ساختم و در آن به موضوعاتی مثل همسایه‌داری و نقش مسجد و امام جماعت در حل گرفتاری‌های اهالی هر محله پرداختم. 
وی عنوان کرد: این سریال هم از موقعیت‌های کمدی و هم از کمدی کلامی برخوردار است. شخصیت‌ها در سریال بدل فانتزی نیستند. شخصیت‌هایی که برای این سریال انتخاب کرده‌ام به‌گونه‌ای هستند که مردم با آن‌ها همذات‌پنداری می‌کنند و ما‌به‌ازای آن‌ها را می‌بینند. پیش از این هم سال‌ها تلاش کرده‌ام که مردم با شخصیت‌های آثارم ارتباط بگیرند و کاراکتر‌ها و شخصیت‌ها را اطراف خود دیده باشند.   دلیل، بهانه یا فشار؟!
در ایامی که فضای کلی جامعه همچنان در شوک و غم از دست دادن رئیس‌جمهور شهید و همراهانش به‌سر می‌برد، پخش برنامه‌ها و سریال‌هایی که بتوانند امید‌آفرینی و انگیزه‌بخشی در لایه‌های مختلف جامعه را تقویت کنند، حتماً مورد تأیید و تصدیق همه دلسوزان و دغدغه‌مندان است. سریال «بدل» به دلایلی از جمله ارجاع به خانواده، رواداری با همسایه‌ها و پیگیری مشکلات هم‌محله‌ای‌ها، تقویت جایگاه امام جماعت و معرفی مسجد به عنوان قرارگاهی برای رفع و رجوع مسائل و مشکلات با لحنی طنازانه گزینه خوبی برای پخش از تلویزیون بود، اما متأسفانه مسئولان سیمافیلم به دلایل عجیب و غریبی جلوی ادامه پخش این سریال را می‌گیرند. در واقع طنز موضوعات مطرح شده در اطلاعیه سیمافیلم به عنوان دلایل عدم پخش بدل از طنز این سریال هم بیشتر است و بیش از آنکه دلیل عقلی و منطقی به نظر بیایند به بهانه و نتیجه فشار از سوی افراد یا جریان‌های خاص شبیه است.