نگرانی‌های قرعه ساده 

مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسد. شاید به همین دلیل است که درست بعد از مشخص شدن قرعه تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی ازبکستان، برخی کارشناسان و دوستداران این رشته ابراز نگرانی کردند، خصوصاً که بسیاری با شادمانی از ساده بودن مسیر ایران در مرحله گروهی گفتند و کار نه‌چندان دشوار شاگردان شمسایی برای صعود به عنوان صدرنشین از گروه F. 
در نگاه نخست جای هیچ نگرانی نیست و می‌توان حق را به آن‌هایی داد که قرعه ایران در مرحله گروهی را آسان و حتی شیرین می‌خوانند و بر این باورند که سه بازی نخست برای شمسایی و شاگردانش به چند بازی تدارکاتی جهت آماده‌سازی برای مراحل بعدی می‌ماند، اما آنچه موجب نگرانی برخی دیگر شده دقیقاً همین مورد است. قرعه آسانی که می‌تواند موجب دست‌کم گرفتن حریفان شود، این اصلی‌ترین دلیل دغدغه فوتسال‌دوستان است، چراکه دست‌کم گرفتن هر تیمی می‌تواند داستان‌ساز شود، به‌خصوص امروز که شاهد پیشرفت چشمگیر کشور‌های مختلف در فوتسال هستیم و گواه این مدعا نیز حضور افغانستان به عنوان تیم پنجم آسیا در جام‌جهانی است. اتفاقی که پیشرفت کشور‌های مختلف در فوتسال را به رخ می‌کشد و آن را ثابت می‌کند. 
از سوی دیگر بی‌تردید هر تیمی که در جام جهانی حضور دارد علاوه بر پیشرفت قابل توجه، برنامه‌ریزی حساب شده‌ای نیز جهت کسب موفقیت در این رقابت‌ها انجام داده است، به‌طوری‌که نمی‌توان هیچ تیمی را از پیش‌برنده دانست و تمام پیش‌بینی‌ها صرفاً با در نظر گرفتن احتمالات است که می‌تواند درست از آب درنیاید. 
فرانسه بی‌تردید رقیب اصلی ایران در گروه F است. تیمی نوظهور که طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و ترکیب آن را بازیکنانی از تیم‌های درجه یکی، چون بارسلونا تشکیل می‌دهند و چندی پیش در دیداری تدارکاتی موفق به عبور از سد برزیل شد. نتیجه‌ای که نشان از پیشرفت چشمگیر لاجوردی‌پوشان داشت. صعود ونزوئلا به عنوان تیم سوم از منطقه امریکای جنوبی به جام جهانی، آن‌هم با حذف تیم قدرتمند کلمبیا نیز نشان از سرمایه‌گذاری قابل توجه و برنامه‌ریزی حساب شده این تیم در فوتسال دارد و ثابت می‌کند که هیچ تیمی را نمی‌توان دست‌کم گرفت و با نتایج قبلی و عملکردی که در گذشته داشته‌اند سنجید، چراکه فوتسال با پیشرفت چشمگیری در کشور‌های مختلف دنیا مواجه شده است. مسئله‌ای که لزوم و اهمیت توجه ویژه به تدارکات وسیع و گسترده برای تیم‌ملی جهت حضوری موفق در جام‌جهانی را به رخ می‌کشد. 
تیم‌های حاضر در جام‌جهانی از مدت‌ها قبل برای حضور موفق در این رقابت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند، به‌طوری‌که برگزاری بازی‌های تدارکاتی آن‌ها تنها به فیفا‌دی‌ها خلاصه نمی‌شود. با این حساب نمی‌توان صرفاً روی توانایی‌های فردی و دانش شمسایی حساب کرد و متکی به تاکتیک تیمی بود. در واقع تیم‌ملی فوتسال برای حضوری موفق در جام‌جهانی و تکرار موفقیت‌های آسیایی خود در دنیا نیازمند تدارکاتی اصولی و سفت و سخت است، از اردو‌های منظم تمرینی گرفته تا برگزاری بازی‌های تدارکاتی که می‌تواند شرایط ایده‌آلی را برای کسب نتیجه دلخواه در ازبکستان فراهم کند. البته به شرط آنکه مسئولان و در رأس آن‌ها مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اندکی از هوش و حواس خود را متوجه فوتسال و فراهم کردن نیاز‌های قهرمان آسیا کند، چراکه مهیا بودن شرایط و امکانات اصلی‌ترین دلیل موفقیت است و صرف تکیه کردن به توانایی‌های کادرفنی و تکنیک فردی بازیکنان نمی‌توان انتظار کسب موفقیت در جام‌جهانی ازبکستان را داشت. موفقیتی که دستیابی بدان دور از دسترس نیست، به شرط آنکه از همین امروز برای مهیا کردن تیم‌ملی فوتسال برنامه‌ریزی و تلاش شود تا فرداروز حسرت زمان از دست رفته و موفقیت‌هایی را که می‌توانستیم از ازبکستان به ارمغان آوریم، نخوریم.