افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی کشور

سیستان و بلوچستان یکی از مهم‌ترین استان‌های دچار تنش آبی کشور امروز شاهد افتتاح دو طرح آبی مهم یعنی اجرای طرح جامع آبرسانی و آبگیری سد «شهری کور» است.
«تأمین آب برای اقصی‌نقاط استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی است»، این جمله‌ای است که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در بهمن‌ماه سال گذشته و در گفت‌و‌گوی زنده با بخش خبر شبکه یک عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: طرح احداث آب شیرین کن در فاصله ۸ ماه انجام و حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شد که آب مورد نیاز یک میلیون نفر را تامین می‌کند.
این در حالی است که از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، مسئله تأمین آب برای همه استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی و دچار تنش آبی مورد تأکید قرار گرفت. دولت سیزدهم با نگاه رفع محرومیت پس از سفر به سیستان و بلوچستان که شهریورماه ۱۴۰۰ انجام شد و همچنین دو سفر پس از آن، اجرای پروژه‌های صنعت آب را برای سیراب کردن سیستان تشنه کلید زد.



رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، مرداد سال گذشته در نشست ویژه اعضای شورای راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات برجسته‌ای که در طول دوران انقلاب اسلامی برای توسعه و آبادانی این استان صورت گرفته است، تأمین اعتبار برای طرح‌های آبرسانی استان سیستان و بلوچستان را مورد تأکید قرار داد.
وی همچنین در سفر اردیبهشت سال گذشته خود به سیستان و بلوچستان گفت که مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است، در نقشه وقتی نگاه می‌کنیم کاملاً مشخص است در سیستان و بلوچستان باید کار بیشتری نسبت به نقاط دیگر صورت گیرد، این جزو برنامه‌های دولت است، به میزانی پیگیر خواهیم بود که اطمینان حاصل شود آنچه نسبت به ضرورت توسعه‌یافتگی در استان گفتیم و جزو برنامه‌های دولت است، تحقق پیدا کرده و مردم هم این ادراک و احساس را نسبت به‌کار داشته باشند.
برهمین اساس در پایان هفته جاری در کنار آبگیری سد «شهری کور» شاهد اجرای طرح جامع آبرسانی، شامل افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی و خطوط انتقال، خواهیم بود.