التهاب جنگ در شمال اسرائیل


داده‌های میدانی و سیاسی(دیپلماتیک) حاکی از احتمال حماقت و دیوانگی رژیم صهیونیستی در لبنان با توجه به شکست‌های زنجیره‌ای راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی این رژیم در جبهه شمال در روزهای اخیر است. دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی نیز به باراک راوید، گزارشگر آکسیوس گفتند که دولت بایدن در هفته‌های اخیر به اسرائیل درباره «جنگ محدود» در لبنان هشدار داده و گفته این مسئله ممکن است ایران را مجبور به ورود کند. اما در مسئله حمله به لبنان دو متغیر راهبردی، تصمیم‌گیری در
 تل آویو را به بن‌بست کشانده است: اول، حزب‌ا... تسلیحاتی و امکاناتی دارد که هنوز از آن‎ها رونمایی نکرده اما اسرائیل می‌داند که این تسلیحات در زرادخانه حزب‌ا... وجود دارد. تا این‎جا همه چیز عادی است اما مسئله این‎جاست که حزب‌ا... تسلیحاتِ رونمایی نشده‌ای دارد که حتی رژیم نیز از وجود آن‎ها آگاه نیست و از آن بدتر، تسلیحاتی است که هر روزه به مقصد می‌رسند و این کابوسی بزرگ برای تل‌آویو است. دوم، تصمیم‌گیران در رژیم صهیونیستی این سوال دائمی را پیش روی خود دارند؛ آیا آتش صرفا در یک عمق ۱۰ کیلومتری و عرض ۸۰ کیلومتری باشد یا آتش به عمق ۴۰۰ کیلومتری سرایت کند؟  این دو موضوع عملاً دشمن را به فضای ابهام و عدم تصمیم کشانده است.
تبادل آتش بین اسرائیل و حزب ا... که از زمان حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه ادامه داشته در دو هفته گذشته به طور چشمگیری تشدید شده و برخی از افراد در داخل ارتش و کابینه اسرائیل را بر آن داشته تا خواهان گسترش قابل توجه درگیری با حزب‌ا...  شوند.
مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که دولت بایدن به اسرائیل گفت که فکر نمی‌کند «جنگ محدود» در لبنان یا «جنگ منطقه‌ای کوچک» گزینه‌ای واقع‌بینانه باشد، زیرا کنترل تنش‌ها و جلوگیری از گسترش و خروج از آن دشوار خواهد بود.


دیروز نیز حزب ا... لبنان تصاویر دوربین موشک تاپ اتک (حمله از بالا) الماس را منتشر کرد که با دقت توانسته یک پرتابگر گنبد آهنین را که خشاب آن پر است ، شکار کند.