استعفا‌های جنگی در «کابینه جنگ» اسرائیل

جوان آنلاین: در بحبوحه تشدید جنگ در غزه، شکاف‌ها بین صهیونیست‌ها نیز اوج گرفته است و در تازه‌ترین اقدام، بنی گانتس و دو تن از وزرا از کابینه جنگ اسرائیل استعفا داده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند؛ اقدامی که نتانیاهو و دوستانش را در وضعیت سختی قرار داده و همزمان با اعتراضات فزاینده علیه کابینه، می‌تواند پیامد‌های غیرقابل پیش‌بینی برای تندرو‌ها داشته باشد.  درحالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ادامه نبرد با گروه‌های مقاومت در غزه، به اتحاد و انسجام در داخل نیاز دارد تا بتواند برنامه‌های خود را به پیش ببرد، برخی مقامات این رژیم علیه کابینه سر به شورش برداشته‌اند. 
بنی‌گانتس، از رهبران اپوزیسیون یک‌شنبه شب با تأکید بر اینکه شخص نتانیاهو مانع پیشرفت به سوی پیروزی است از کابینه نخست‌وزیر اسرائیل جدا شد. به گزارش یورونیوز، بنی‌گانتس ضمن «دردآور» توصیف کردن این اقدام خود خواستار برگزاری انتخابات فوری در اسرائیل شده است. نظرات وی بیشتر به نظرات کاخ سفید نزدیک و خواستار اجرای طرح مبادله اسرا و اعمال آتش‌بس است. نتانیاهو ضمن «نابجا» خواندن این تصمیم گانتس گفت که اکنون زمان وحدت است نه استعفا. او همزمان گانتس را به «کم‌کاری» و «مانع‌تراشی» در برابر اقدامات نظامی علیه حماس متهم کرد. نتانیاهو افزود: «ما تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در ر‌أس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.» علاوه بر گانتس، «گادی آیزنکوت»، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل و «هیلی تراپر» از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کردند.
 به گزارش الجزیره، آیزنکوت ضمن اعلام استعفای خود گفت: «کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت.» به این ترتیب تاکنون سه عضو اصلی کابینه جنگ و کابینه نتانیاهو کنار رفته‌اند. اختلاف بین یوآو گالانت، وزیر جنگ با نتانیاهو هم بالا گرفته است و او هشدار داده که اگر نتانیاهو بخواهد رویکرد اشغال مجدد غزه را در پیش بگیرد، از کابینه استعفا خواهد داد.   استقبال رهبران اپوزیسیون
خروج بنی‌گانتس از کابینه جنگ، از سوی رهبران اپوزیسیون با استقبال همراه شد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تصمیم گانتس و گادی آیزنکوت برای خروج از دولت شکست‌خورده مهم و عادلانه است. زمان آن فرارسیده است که یک دولت عاقل جایگزین این دولت افراطی شود. حکومتی که موجب بازگشت امنیت به شهروندان اسرائیل، بازگشت گروگان‌ها، احیای اقتصاد و موقعیت بین‌المللی اسرائیل خواهد شد.» آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» نیز در مورد استعفای گانتس گفت: «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است، زمان تشکیل ائتلاف صهیونیستی فرا رسیده است.» در سوی دیگر، وزرای تندرو کابینه اسرائیل از استعفای گانتس به‌شدت انتقاد کردند. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی رژیم‌صهیونیستی که به داشتن دیدگاه‌های افراطی شهرت دارد در پی استعفای گانتس از نتانیاهو خواست در‌های کابینه جنگ را به روی اعضای جدید از جمله خودش بگشاید. بن‌گویر در نامه به نخست وزیر اسرائیل تأکید کرده است که «ترکیب کابینه تاکنون فقط شامل وزرایی می‌شد که از خرد مفهومی پذیرفته‌شده ارتش پیروی می‌کردند، در حالی که بقیه افراد نادیده گرفته می‌شدند.» وی تأکید کرد: «زمان آن فرارسیده که وزیرانی به کار گرفته شوند که در لحظه نسبت به تصور و دیدگاهی که همه اشتباه بودن آن را قبول دارند، هشدار داده بودند.» همچنین، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به تندی به بنی گانتس تاخت و تصمیم او را در راستای خواسته‌های حماس، حزب‌الله و ایران توصیف کرد. وی ابتدا با اشاره به حضور بنی گانتس در مراسم رژه برانکارد که چند ماه پیش برای بزرگداشت سربازان اسیر شده در غزه برگزار شده بود نوشت: «بنی! وقتی هشت ماه پیش زیر برانکارد رفتی، کار شجاعانه و درستی انجام دادی و به همین دلیل شایسته قدردانی هستی. اقدام امروز شما، اما در جهت برچیدن این انسجام که به دلایل سیاسی صورت گرفته، غیرمسئولانه است.» 
با استعفای سریالی وزرا از کابینه جنگ، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این اقدام احتمالاً تنش‌های آشکار را در روابط تل‌آویو با ایالات متحده افزایش می‌دهد و فشار‌های مردمی را در داخل تشدید می‌کند، زیرا کارزار نظامی چند ماهه از اهداف اعلام‌شده برای نابودی حماس و بازگرداندن بیش از ۱۰۰ اسیر باقی‌مانده در غزه تاکنون نتیجه‌ای نداشته و این مسئله خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است. صد‌ها نفر از خانواده‌های اسرای اسرائیلی روز دوشنبه راهپیمایی با خودرو‌های خود را آغاز کردند. طبق گزارش رسانه‌های عبری، خانواده‌های اسرا در این راهپیمایی بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به سرنوشت فرزندان‌شان را محکوم کردند. ازاین‌رو، موج مخالفت‌ها با کابینه نتانیاهو در هفته‌های آینده روند ادامه جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطین را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و ممکن است تمرد در بین سربازان ارتش نیز شدت بگیرد.