کابینه‌روحانی چگونه باید باشد

حسن روحانی 69 ساله، استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از سال 1378، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴، عضو شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ ،
پنج دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم وپنجم ، دارای سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب، تحصیلات خارج از کشور، داشتن رفاقت دیرینه با مقام معظم رهبری و ازجمله یاران اولیه و مورد وثوق امام خمینی(ره) و رئیس جمهور دوره یازدهم قوی‌ترین و پربارترین رزومه را در بعد از
انقلاب دارد و مردی پخته و کارکشته است و کمترکسی پیدا می شود که چنین جایگاه محکمی در نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.
اکنون ایشان در مرحله بسیار سرنوشت سازی قرار گرفته است: انتخاب کابینه دوازدهم و آغاز ریاست جمهوری برای بار دوم. باید واقعیت ها را ببیند و بپذیرد:


واقعیت اول: کشور ما با بحران های مختلف از جمله نرخ بالای بیکاری، مشکلات بخش تولید، مشکلات زیست محیطی و کمبود آب، بحران های امنیتی منطقه، دشمنان خارجی که در برابر ما قرار‌گرفته اند، نابسمانی های داخلی مثل بوروکراسی فلج کننده اداری و روند کند پیشرفت امور، رتبه نامناسب ذر فضای کسب و کار، فساد مالی سیستماتیک نسبتا بالا، مشکلات صندوق های بازنشستگی و موسسه های قرض الحسنه و بانکها، و بداخلاقی های فضای مجازی و غیرمجازی و ده ها مشکل و بحران ریز و درشت دیگر.
واقعیت دوم: انتخاب روحانی با رای بالا و اعتماد و امید مردم به ایشان
واقعیت سوم: انتظارات مردم به طور عام و حامیان و رای دهندگان به طور خاص و نخبگان با دقت و اندیشمندی.
و همین واقعیت‌ها کار رئیس جمهور را سخت‌تر می‌کند؛ ایشان باید در دوره دوم ریاست جمهوری در قد و قواره «حسن روحانی» ظاهر شود. شاید مثل گاندی که برای انجام کارهای زیربنایی خودش پیشقدم شد و از نحوه زندگی تا حمایت از تولید داخلی تا برخورد با فساد تا حذف فامیل سالاری و رانت خواری و ...
آقای روحانی باید قبول کند که اکنون زندگی برای خیلی از هموطنان ما تلخ شده است و آنها امید و انتظار دارند با همت مردی در قد و قواره روحانی دوباره کامشان شیرین شود. بر این اساس اعضای کابینه و مجریان ارشد مثل استانداران و روسای سازمان‌ها و امثالهم که نقش بسیار مهمی در اجرای سیاست ها و برنامه های ایشان خواهند داشت باید بدون ملاحظات دوستی‌ها و سهم از سفره انقلاب و حمایت از ستاد وتوصیه این وآن انتخاب شوند. باید بپذیریم که در دولت کنونی آقای روحانی برخی از مسئولان ارشد نقش خود را بخوبی ایفا نکردند هم برای دولت هزینه ایجاد کردند و هم مردم در طول 4 سال با معضلات موجود کشور آشنا نساختند و اقداماتی که برای رفع این مشکلات انجام شد را بدرستی اطلاع‌رسانی نکردند و یا برخی کارها را آنطور که انتظار می‌رفت نتوانستند اجرا و عملی نمایند و دیدیم که از این خلاء کسانی که روزی با صدای بلند می گفتند ما تحریم ها را می پذیریم و تاوان آن هرچه باشد می‌پردازیم و از تورم بالا و مشکلات بوجود آمده هراسی نداریم، در انتخابات سوء استفاده کردند و در نقش مدعی ظاهر شدند و همه عوارض سیاست های نادرست گذشته را به دولت آقای روحانی ربط دادند و توانستند 16 میلیون نفر از مردم عزیزمان را با خود همراه سازند. در همراهی این تعداد از مردم با آنها مقصر اصلی برخی از مسئولان ارشد دولت بودند که در ارتباط نزدیک با مردم موفق نبودند و یا استاندارانی بودند که معضلات پیش روی کشور و تلاش دولت برای حل آنها را بدرستی به مردم تبیین نکردند.
با این اوصاف انتظار از آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری این است که کابینه ای متخصص، چابک، عاشق کار، بدون حاشیه، دارای ارتباط نزدیک و صمیمی با مردم، دلباخته وطن، معتقد و وفادار به انقلاب، پاسدار ارزش های نظام و پاک دست از نظر اقتصادی و حتی بری از فعالیت های بالای اقتصادی تشکیل دهد.
آقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوری خود و در تبلیغات انتخابات دور دوم مردم را امیدوار کرده اند مخصوصا 24 میلیون نفری که به ایشان رای داده اند اکنون امیدوار و وفادار و چشم انتظار هستند. نباید کاری کرد که این 24 میلیون نفر ناامید شوند و کسانی که عافیت طلبی پیشه می کردند دوباره با مشاهده لقمه حاضری بر مسند بنشینند و با تفاخر به مردم امر و نهی کنند و دلسوزان واقعی و شیفتگان خدمت و معتقدان به راه و رسم آقای روحانی و دارای تخصص و تعهد، مخصوصا جوانان، تماشاچی باقی بمانند.
ما در سالهای گذشته خیلی از فرصت ها را برای توسعه کشور و برآورده کردن مطالبات بحق مردم از دست داده ایم اما آقای روحانی با توصیفی که از ایشان شد مجاز به فرصت سوزی نیستند، روحانی یک رئیس تازه به دوران رسیده یا مدیر کم تجربه نیست و این را مردم بدرستی می دانند و باور کرده‌اند و به حق انتظار مردم از ایشان بسیار بالاست و دریای انتظارات و کوه مشکلات، برنامه ریز و فرماندهی کارکشته و پخته و نیروهایی آماده به خدمت، پرانرژی و همراه تمام قد لازم دارد و ما منتظر معرفی چنین کابینه و چنین مدیرانی از طرف آقای روحانی هستیم.
* استاد دانشگاه و نماینده دوره های هشتم ونهم مجلس