کاهلی ما و کاهلی آنها؟!

سوئدی‌ها 99 درصد زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند و این میزان را کم می‌دانند. این در حالی است که میزان بازیافت زباله در کشور ما در حد خجالت‌آوری پایین است.
آنچه باعث می‌شود پویایی و فعالیت در کشورهای پیشرفته غربی بیشتر دیده شود، این است که آنها از صمیم قلب تنبلی را مادر تمامی رذایل می‌دانند.
قطعا در مورد چرایی موجودیت تنبلی در برخی کشورها باید انگشت اتهام را به‌سوی دولتمردان نیز دراز کرد چندان که جان اف کندی در سخنرانی مشهور خود برای مبارزه با جمود و کاهلی مردم آمریکا و وارد عرصه‌کردن ایشان عبارت معروف «اینقدر نگویید آمریکا برای شما چه کرده است؟ بگویید شما برای مردم آمریکا چه کرده‌اید؟» را بر زبان آورد.
متاسفانه در کشور ما بسیاری از داوطلبان ریاست‌جمهوری برای رای‌آوری برای تنبلی مردم ارزش و احترام خاصی قائل شده و ضمن بیان «همه کار برایتان می‌کنیم» عبارت «نمی‌گذاریم آب توی دلتان تکان بخورد» را گوشزد می‌سازند.


بعضی از واقعیت‌ها بیانگر آن است که برخلاف آنچه بیان شد غربی‌ها و اروپایی‌ها برای تنبلی و راحت‌طلبی خویش بیش از ما شرقی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند. به‌عنوان مثال، در همان زمان‌ها که در کشور ما ظروف و رخت و لباس‌ها را با دست می‌شستند در برخی نقاط دنیا ماشین‌ها و دستگاه‌هایی اختراع شد که کار شست‌وشوی ظرف‌ها و لباس‌ها را بی‌دخالت دست و بدون آنکه مردم را به زحمت بیندازند، انجام می‌دادند.
جهت پاسخگویی به چرایی وجود این تناقض بد نیست اشاره کنیم که ساخت ماشین‌ها،‌ ابزار و وسایلی که کارها را راحت می‌کند هرگز در جهت احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن بر تنبلی نبوده است.
در واقع در دنیای امروز که چند بُعدی بودن انسان بیشتر به چشم می‌آید و خیلی‌ها دوست دارند در فرصت محدود شبانه‌روز به کارهای بیشتری برسند اختراعات و ابداعات می‌توانند کمک حال آنها بوده و به ایشان کمک کنند که همه کارهای خود را سر و سامان دهند.
از طرف دیگر ارزش افزوده حاصل از فناوری باعث می‌شود که مردم در قیاس با سابق هزینه کمتری داشته باشند و درآمدی بیشتر عایدشان شود.
به زبان ساده فناوری‌ها با کاستن از مدت و هزینه انجام کار به مردم یاری می‌رسانند که زندگی‌های بهتری داشته باشند.
در کشور ما طریقه برخورد با پیشرفت‌ها و فناوری‌ها اینگونه نیست، زیرا نه تنها خیلی‌ها در این باب به‌صورت «می‌دانی چه تعداد کارگر از کار بیکار می‌شوند؟» موضع اختیار می‌کنند بلکه شمار زیادی از افراد «پذیرنده» تنها بابت اینکه در شبانه‌روز ساعات بیشتری را به خواب و استراحت اختصاص خواهند داد به اختراعات و اکتشافات به دیده مثبت نگریسته و درباره آنها «فکرش را بکن! اگر نبودند چه کار باید می‌کردیم؟» می‌گویند؟!