گرانی کرایه تاکسی برقی ممنوع!

جوان آنلاین: سالیان سال است معضل آلودگی هوا، گریبان شهر‌های مختلف را گرفته و آن را رها نمی‌کند. راهکار‌های زیادی برای حل این معضل از سوی کارشناسان پیشنهاد شده است، اما در نهایت مدیران شهری در پایتخت تصمیم گرفتند توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و همچنین برقی‌سازی تاکسی و اتوبوس‌های این کلانشهر را در دستور کار قرار دهند. به تازگی سازمان تاکسیرانی از هزار دستگاه تاکسی برقی رونمایی و ۲۰۰ دستگاه آن را جایگزین تاکسی‌های فرسوده کرده است، اما سرپرست این سازمان درباره نرخ کرایه تاکسی‌های برقی گفته که رانندگان این دسته از خودرو‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰‌درصد، نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند؛ موضوعی که یک سؤال بی‌جواب را در اذهان عمومی ایجاد کرده؛ اینکه اگر قرار است استفاده از تاکسی‌های برقی به منظور کاهش معضل آلودگی هوا تبدیل به فرهنگ شود، چه توجیحی برای تعیین چنین کرایه‌های گرانی برای تاکسی‌های برقی وجود دارد؟! اگر مدیریت شهری به دنبال فرهنگ‌سازی برای استفاده از تاکسی‌های برقی در شهر است، پس چرا با گران‌کردن نامتعارف کرایه این تاکسی‌ها خلاف آن عمل می‌کند؟ البته به تازگی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده است تاکسی‌های برقی موظفند نرخ کرایه‌های خود را همانند تاکسی‌های معمولی دریافت کنند. اواخر خرداد بود که شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها اظهار کرده بود: طبق مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی‌های برقی با توجه به آنکه خودروی لوکس به شمار می‌آیند، می‌تواند تا سقف ۸۰‌درصد افزایش داشته باشد. 
شادی مالکی گفته بود: برای رفاه حال شهروندان، اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودرو‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰درصد نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، کرایه خود را افزایش دهند. 
همین اظهارنظر موجی از انتقادات را ایجاد کرد و موجب گلایه شهروندان و برخی از مسئولان شهری شد، مثلاً در واکنش به اظهارنظر سرپرست سازمان تاکسیرانی، هفته گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد آقامیری، نایب رئیس کمیته عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: «هرگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی عادی یا برقی بدون مصوبه شورای شهر تهران غیرقانونی و خلاف مقررات است.» 
حجت‌الاسلام آقامیری با تأکید بر اینکه تاکسی برقی در فهرست خودرو‌های لوکس جایگاهی ندارد، افزود: «تاکسی برقی خودروی لوکس به شمار نمی‌آید و ارتباطی میان این دو وجود ندارد که بتوان نرخ کرایه را بر آن مبنا تعیین کرد.»


او تصریح کرد: «نرخ کرایه تاکسی برقی باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و نباید با تعرفه خودرو‌های لوکس مطابقت داده شود یا لحاظ شود.»  سازوکار تعیین نرخ کرایه‌ها
همچنین حجت‌الاسلام آقامیری درباره سازوکار تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های برقی گفت: «تعیین نرخ کرایه برای تاکسی‌های برقی، ابتدا باید در کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران مطرح و پس از تأیید نهایی به صحن شورا ارائه شود تا به تصویب برسد و پس از آن تاکسیرانی می‌تواند آن نرخ کرایه را به تاکسیرانان ابلاغ کند تا آنان در سطح شهر اعمال و از مسافر دریافت کنند.»
حجت‌الاسلام آقامیری در ادامه افزود: «اگر پیشنهادی در تفاوت نرخ کرایه تاکسی‌های برقی نسبت به تاکسی‌های عادی مطرح شود، ممکن است از سوی شورا پذیرفته شود، یعنی آنکه ممکن است بپذیریم رانندگان این قبیل تاکسی‌ها می‌توانند کرایه بیشتری از مردم دریافت کنند، این موضوعات باید به طور دقیق در شورا بررسی شود.».
اما یکی از دغدغه‌های مهم رانندگان تاکسی این است که از عهده مبالغ هنگفت پیش‌پرداخت و همچنین اقساط برای جایگزین‌کردن تاکسی فرسوده خود با تاکسی برقی برآیند؛ موضوعی که عضو شورای شهر نیز به آن اشاره کرد و با بیان اینکه پیگیر آن هستیم تا تسهیلات بیشتری برای رانندگان تاکسی گرفته شود، گفت: «دنبال آن هستیم تا کمک کنیم رانندگان بتوانند بدون دغدغه خودرو‌های تاکسی خود را با تاکسی‌های برقی جایگزین کنند.»
 افزایش کرایه ممنوع!
جنجال‌ها بر سر تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های برقی به همین جا ختم نشد. روز یک‌شنبه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: «در ارتباط با تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های برقی، نرخی در مصوبه شورا تعیین نشده و این مسئله به سازمان تاکسیرانی واگذار شده است، البته ما از مدیرعامل این سازمان خواستیم فعلاً افزایش کرایه‌ها برای تاکسی‌ها پیش‌بینی نشود.»
او ادامه داد: «با این شرایط صاحبان تاکسی‌های برقی موظف هستند نرخ کرایه‌های خود را همانند تاکسی‌های معمولی دریافت کنند تا در آینده در خصوص نرخ آن‌ها تصمیم‌گیری شود.»
 شهروندان چه می‌گویند؟
افزایش ۵۰‌درصدی کرایه تاکسی‌های برقی مورد انتقاد شهروندان نیز قرار گرفته است. یکی از ساکنان تهران در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «حقوق کارگر و کارمند از ابتدای سال تا پایان آن ثابت است و برای آن دودوتا چهارتا کرده‌اند، بعید است کسی حاضر شود مسیر خانه تا محل کار را از تاکسی‌های برقی و به اصطلاح لوکس استفاده کند و هزینه‌های رفت‌وآمدش را افزایش دهد. بدون شک با چنین تصمیمی کمتر کسی حاضر است از این خودرو‌ها برای تردد در شهر استفاده کند.» 
یکی دیگر از شهروندان نیز در این رابطه می‌گوید: «اگر مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی و معضل آلودگی هوا برای مسئولان و مدیران شهری مهم است، باید همه تلاش‌شان را به کار بگیرند تا مردم به سمت استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به خصوص آن‌هایی که برقی هستند، بروند. با گران‌تربودن کرایه تاکسی‌های برقی نسبت به تاکسی‌های بنزینی اقبالی به استفاده از این خودرو‌های جدید وجود نخواهد داشت.»
 کرایه بیشتر را دولت بپردازد نه مردم
در همین رابطه مهرداد تقی‌زاده، کارشناس حمل‌و‌نقل و ترافیک به «جوان» می‌گوید: «منطقی نیست کرایه تاکسی برقی بیشتر از تاکسی بنزینی باشد، چراکه تاکسی برقی مزایای ملی به دنبال دارد و باید برای محقق‌شدن آن تلاش شود، مثلاً اینکه با استفاده از تاکسی‌های برقی در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود و آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد، بنابراین نباید کرایه بیشتری برای این دسته از تاکسی‌ها تعیین شود.»
او ادامه می‌دهد: «جایگزینی تاکسی‌های برقی با تاکسی‌های فرسوده بنزینی اتفاق خوبی تلقی می‌شود، اما اگر قرار باشد نرخ کرایه‌های این تاکسی‌ها گران‌تر باشد، مردم سعی می‌کنند از آن‌ها استفاده نکنند! طبیعی است این کرایه بیشتر را باید دولت و شهرداری بپردازند، نه مردم. مثلاً سازمان محیط زیست پای کار بیاید و بودجه‌ای را برای این کار اختصاص دهد تا بتواند مشوق‌های لازم را برای استفاده از تاکسی‌های برقی ایجاد کند.»