رقابت جلیلی و پزشکیان برای جذب آرای خاکستری


گروه سیاسی: مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در فاصله تنها سه روز مانده تا روز رای‌گیری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تلاش‌ دارند آرای خاکستری را به سوی خود جلب کنند. آن‌ها می‌دادند برای پیروزی باید بر روی 60 درصد مردمی که رای ندادند سرمایه‌گذاری کنند.
به گزارش «تجارت»، اولین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دوشنبه شب (۱۱ تیر) برگزار شد. موضوع این مناظره فرهنگ و سیاست بود. نکته قابل توجه این بود که این مناظره، اولین مناظره دونفره نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما پس از ۱۵ سال بود.

در مناظره نخست چه گذشت؟
در جریان مناظره اول رودررو، یکی از نقاط قابل توجه تایید بخش بزرگی از مواضع طرف مقابل از سوی پزشکیان و جلیلی بود. دو طرف بار‌ها رویکرد و دیدگاه‌های یکدیگر را تایید کردند. آنها با تایید اظهارات طرف مقابل خود به بیان مواضع خود پرداختند. به روایتی میان دو طرف همزمان با رقابت رفتاری از احترام متقابل به وضوح قابل مشاهده بود. با این وجود، شروع بحث مسعود پزشکیان در مناظره با موضوع بنزین از نکات بسیار قابل توجه بود. در دو روز گذشته ستاد و رسانه‌های نزدیک به سعید جلیلی به طور گسترده این موضوع را بازنشر کردند که تیم پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند. این موضوع را در همان ابتدا پزشکیان با قاطعیت تکذیب کرد. جلیلی نیز در همان ابتدای حرف‌هایش مساله عدم برنامه محور بودن اظهارات مسعود پزشکیان را مورد انتقاد قرار داد. او تاکید کرد باید مردم در اقشار مختلف ببینند که در باب فلان یا بهمان مساله چه برنامه‌ای دارید، برنامه ارائه داد. این اظهارات او کنایه مستقیم به رویکرد پزشکیان در مناظره‌های قبلی بود که هیچ برنامه‌ای را در باب مسائل مختلف به طور رسمی اعلام نکرد.
همچنین، پزشکیان در اظهارات خود بر خلاف پنج مناظره قبلی، تمرکز خود را بر روی اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی گذاشت. او بار‌ها بر حقوق اهل سنت، کرد و بلوچ اشاره کرد. به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان در مناظره جدید استراتژی خود را در طرح بحث‌ها تغییر داده بود. در سوی مقابل، طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ و فضای مجازی یکی از نکات قابل توجه مناظره امروز بود. سعید جلیلی در خصوص سوالی درباره فیلترنیگ فضای مجازی گفت: سرعت اینترنت را زیاد می‌کنم ولی همان طور که در اتوبان هم محدودیت داریم که اینجا حداکثر سرعت این است و فلان محدودیت را داریم، در فضای مجازی هم این استاندارد‌ها را داریم. در سطحی دیگرف جلیلی در بخش سیاسی مناظره به صورت بسیار آشکار از پاسخ به این پرسش که با بر برجام و FATF چه خواهد کرد؟ طفره رفت. او سعی کرد هیچ پاسخ مشخصی به این پرسش ندهد. در مقابل مسعود پزشکیان نیز در مقابل این پرسش که چه برنامه‌ای دارد، به وضوح طفره رفت و هیچ پاسخ واضحی نداد.

تاکید پزشکیان بر شنیدن صدای 60 درصدی که رای ندادند



مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ظهر دیروز سه‌شنبه - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - در جمع کسبه و بازاریان میدان شوش با بیان اینکه «این قول را می‌دهم که هیچ وقت دروغ نخواهم گفت و هیچ وعده‌ای که عمل نکنم را نخواهم داد»، اظهار کرد: معتقدم سفره خودمان و دولت را از سفره مردم جدا نخواهم کرد و با تمام وجود تلاش خواهم کرد که مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را برطرف کنم. وی با تأکید بر اینکه با پشتوانه مردم عزیز خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را حل کنیم، گفت: ما باید برای اینکه رونق اقتصادی به وجود بیاید و بتوانیم بازار و صنعت‌مان را رشد دهیم، دروازه‌های کشور را به روی همه باز و بستر را به گونه‌ای فراهم کنیم که تاجران، خریداران و فروشندگان ما بتوانند با دنیا ارتباط داشته باشند؛ چرا که نمی‌شود با دست‌های بسته و در درون یک قفس توسعه و اشتغال ایجاد کرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما کاری خواهیم کرد که ان شاءالله از طبقه‌ای که قدرت پرداخت مالیات ندارند و از آنهایی که زندگی‌شان با این روند نمی‌چرخد، مالیات گرفته نشود؛ همچنین تلاش خواهیم کرد که با کمک کارشناسان و خود بازاریان و مردم راهی را در پیش بگیریم که موجب سربلندی کشورمان شود.

حمایت ائتلاف امنا از جلیلی
در سوی مقابل پزشکیان تنها اتفاق مهم برای سعید جلیلی حمایت ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) از او بود. این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای از سعید جلیلی حمایت کرد. در متن این بیانیه تاکید شده که ائتلاف امناء برادر اندیشمند و انقلابی و تحولخواه، جانباز سرافراز اسلام آقای دکتر سعید جلیلی را کاندیدای اصلح می‌داند و از عموم مردم ایران اسلامی دعوت می‌کند تا در انتخابات ۱۵تیرماه با رای به دکتر جلیلی زمینه شکل گیری دولتی توانمند، انقلابی و خدمتگزار با گفتمان شهید رئیسی را فراهم آورند. به حول و قوه الهی، ستادهای انتخاباتی ائتلاف امناء در سراسر کشور نیز با تمام ظرفیت ضمن تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور، در حمایت از کاندیدای اصلح، آقای دکتر جلیلی فعال خواهند بود.

جلیلی و پزشکیان در اندیشه جذب آرای خاکستری
تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارند که جلیلی و پزشکیان به عنوان دو نامزد اصولگرا و اصلاح طلب بار دیگر فرصت دارند تا مردم را با ارائه دیدگاه و برنامه های خود متقاعد کنند که به آنان رأی دهند و قشر خاکستری اکنون برای آنان جایگاه مهمی دارد و برخی رأی خاکستری را اسب تروایی توصیف کردند که هر نامزد بتواند آن را یا بخشی از آن را تحریک کند، احتمال پیروزی‌اش را افزایش خواهد داد، اما در پایان دومناظره دوجانبه چه کسی موفق خواهد شد؟ حال پرسش این است که چه کسی در نهایت پیروز خواهد شد؟ جریان اصلاح‌طلب که در دور نخست انتخابات در بسیج پایگاه رأی مردمی خود شکست خورد یا جریان اصولگرا که بعد از پراکندگی آراء رأی دهندگانشان، اکنون با قدرت پشت سعید جلیلی ایستاده است؟