هشدار بزرگ تهران به ماجراجویی تل‌آویو


گروه سیاسی: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفت‌وگویی با یک رسانه انگلیسی مواضع ایران را درباره تحولات اخیر منطقه، مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران و روابط تهران- مسکو تشریح کرد. در پی افزایش تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی اراضی اشغالی که نگرانی‌ متحدان این رژیم را درباره گشوده شدن جبهه‌ای جدید مقابل آن افزایش داده است، «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی هشدار داد که اگر رژیم اشغالگر حمله‌ای تمام‌عیار علیه حزب‌الله انجام دهد، با خطر بروز جنگی منطقه‌ای روبه‌رو خواهد شد که در آن تهران و «محور مقاومت» با «تمام امکانات» از حزب‌الله حمایت خواهد کرد.
به گزارش «تجارت»، حزب‌الله لبنان در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوار غزه که تا کنون به کشته شدن نزدیک به ۲۸ هزار نفر از آن‌ها منجر شده و جمعیت این منطقه را بر اثر محاصره انسانی، حملات کورکورانه و کند شدن روند تحویل کمک‌های انسانی به شهر غزه در معرض قحطی و گرسنگی گسترده قرار داده است، حملات موشکی گسترده‌ای را علیه نقاطی در اراضی اشغالی انجام داده است. مقامات ایران با دفاع از آرمان آزادی‌بخش نیروهای مقاومت منطقه و رد کردن ادعای غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت نظامی و تسلیحاتی از این نیروها و گفتن این که ارتباط ایران با آن‌ها به شکل نوعی اتحاد است و ایران هیچ‌گونه نیروی نیابتی در منطقه ندارد، بارها از زمان در گرفتن جنگ غزه نسبت به گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داده‌اند.

درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان
روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که خرازی در گفت‌‎وگو با این روزنامه مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران تمایلی به وقوع جنگی منطقه‌ای ندارد و از آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی خواست که به آن برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فشار بیاورد. او در پاسخ به این که آیا ایران در صورت در گرفتن جنگی تمام‌عیار، به حمایت نظامی از حزب‌الله لبنان خواهد پرداخت، گفت: «تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در مقابل اسرائیل حمایت خواهند کرد.گسترش جنگ به نفع هچ‌کسی نیست اما در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان حمایت خواهند کرد.» خرازی در این گفت‌وگو بیان کرد: «احتمال گسترش این جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که تمامی کشورهای آن، از جمله ایران درگیر آن خواهند شد. در چنین وضعیتی، ما هیچ انتخابی جز حمایت از حزب‌الله با تمامی امکانات نخواهیم داشت». او افزود: «گسترش جنگ به نفع هیچ کسی، نه ایران و نه آمریکا نیست». نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک، پیشتر، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: «اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است». نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند.

مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت که جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن منجر به بازگشت دوباره آن به توافق هسته‌ای شود، حاضر به برگزاری این مذاکرات خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده آمریکا و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، به تدریج، به عنوان اقداماتی جبرانی، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را ذیل این توافق کاهش داد. برجام محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های ایجاد کرده بود.