جنایت و مکافات صلح غزه برای نتانیاهو


گروه جهان: نتانیاهو تحت فشارهای خارجی و داخلی شدید برای توقف جنگ و پذیرش صلح در غزه قرار دارد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جنگ را آسان آغاز کرد اما پایان دادن به جنگ برای او ممکن نیست. نتانیاهو از یک سو برای حفظ وحدت در کابینه نیازمند به ادامه دادن جنایت و جنگ است و از سوی دیگر با مکافات توقف جنگ مواجه است.
به گزارش «تجارت»، این وضعیت در شرایطی است که وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه دیروز سه‌شنبه با انتشار آمار روزانه شهدا و زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تعداد قربانیان این جنگ باز هم افزایش یافت. به گزارش این وزارتخانه، رژیم اشغالگر در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن پیکرهای ۲۵ شهید همراه با ۸۱ زخمی دیگر به بیمارستان‌های این منطقه منتقل شدند. این وزارتخانه در ادامه نیز تاکید کرد که هنوز تعداد زیادی از قربانیان زیر آوارهای حاصل از حملات مدفون هستند و یا در مسیرها رها شده‌اند و نیروهای امدادرسان و کادر دفاع مدنی امکان دسترسی به آنها را ندارند. طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، به این ترتیب شمار کلی شهدای حملات رژیم صهیونیستی به ۳۷ هزار و ۹۲۵ تن و تعداد زخمی‌ها به ۸۷ هزار و ۱۴۱ تن رسید.

درخواست ویژه ژنرال‌های اسرائیلی برای صلح در غزه
ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی خواهان آغاز آتش‌بس در غزه هستند، حتی اگر این کار سبب شود حماس قدرت خود را حفظ کند و شکاف بین ارتش و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را که مخالف آتش‌بسی است که به «حماس اجازه می‌دهد از جنگ جان سالم به در ببرد»، تشدید کند. ۶ مقام امنیتی سابق و کنونی رژیم صهیونیستی گفتند ژنرال‌های اسرائیلی بر این باورند که آتش‌بس بهترین راه برای بازگرداندن ۱۲۰ اسیری است که هم‌اکنون در غزه، چه زنده و چه مرده نگهداری می‌شوند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آن‌ها تصریح کردند این ژنرال‌ها برای نبردی دیگر پس از طولانی‌ترین جنگ خود در غزه در طول تاریخ آماده نیستند. همچنین معنقدند که نیروهایشان به زمان نیاز دارند تا در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله لبنان بتوانند خود را بازیابی کنند. به گفته این مقامات امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود، آتش‌بس با حماس همچنین می‌تواند دستیابی به توافق با حزب‌الله را آسان‌تر کند، زیرا حزب‌الله گفته است تا زمانی که اسرائیل نبرد در نوار غزه را متوقف نکند به حملات خود به شمال سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد داد. رویکرد کنونی ارتش رژیم صهیونیستی به آتش‌بس نشان‌دهنده تغییر عمده در تفکر آن در ماه‌های گذشته است، زیرا بیش از گذشته مشخص شد که نتانیاهو از بیان یا تعهد به یک طرح برای دوران پساجنگ امتناع می‌کرد. مشخص نیست که رهبری نظامی رژیم صهیونیستی، متشکل از ۳۰ ژنرال ارشد چگونه به‌طور مستقیم در محافل خصوصی نظرات خود را به نتانیاهو بیان کرده است، اما نشانه‌هایی از ناامیدی آن و همچنین از ناامیدی نخست‌وزیر از ژنرال‌ها دیده می‌شود.

واهمه شدید نتانیاهو از توقف جنگ
نتانیاهو نگران آتش‌بسی است که حماس را در قدرت نگه می‌دارد، زیرا این نتیجه می‌تواند منجر به فروپاشی ائتلاف او شود. بخش‌هایی از این ائتلاف گفته‌اند در صورت پایان جنگ با شکست‌ناپذیری حماس، از آن خارج خواهند شد. تا همین اواخر، ارتش علناً می‌گفت که امکان دستیابی همزمان به ۲ هدف اصلی جنگی دولت وجود دارد: شکست حماس و نجات اسرایی که از هفتم اکتبر تاکنون در غزه هستند. اکنون، چند ماه پس از شروع تردید ژنرال‌ها، فرماندهان ارشد نظامی به این نتیجه رسیده‌اند که این ۲ هدف با یکدیگر ناسازگار هستند. فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل پس از ۹ ماه جنگ به این نتیجه رسیده‌اند که شکست حماس و نجات اسرا با یکدیگر ناسازگار هستند. فرماندهان ارشد همچنین بیم آن دارند که اقدام نظامی بیشتر برای آزادی اسرا ممکن است خطر کشتن سایرین را به دنبال داشته باشد. نیویورک تایمز ادامه داد: پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز جنگ غزه که اسرائیل برای آن برنامه‌ریزی نکرده بود، ارتش آن با کمبود قطعات یدکی، مهمات، انگیزه و حتی نیرو مواجه است. این جنگ شدیدترین نبردی است که اسرائیل حداقل در چهار دهه گذشته انجام داده و طولانی‌ترین جنگی است که تا به حال در غزه انجام داده است. در ارتشی که عمدتاً به نیروهای ذخیره خود متکی است، برخی از نیروها در سومین دوره خدمت خود از اکتبر هستند و برای متعادل کردن جنگ با تعهدات حرفه‌ای و خانوادگی‌شان به سختی تلاش می‌کنند.