همه علیه لوپن


احزاب در فرانسه به دنبال دستاوردهای تاریخی حزب اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن در دور نخست انتخابات پارلمان فرانسه، برای تشکیل جبهه‌ای متحد برای مقابله با راست افراطی به تکاپو افتاده اند.
خبرگزاری رویترز با اشاره به کسب ۳۳ درصد آرا توسط حزب اجتماع ملی در مرحله اول انتخابات پارلمان فرانسه نوشت، در حالی که این نتیجه خیال بازارهای مالی را درباره این که آمار حزب اجتماع ملی بالاتر از این نیست، آسوده کرد این دستاورد حزب راست افراطی در فرانسه همچنین شکست بزرگی برای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود که بعد از شکست درمقابل اجتماع ملی در انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. این گزارش با اشاره به نگرانی ها از قدرت گرفتن حزب اجتماع ملی و برنامه های ناسیونالیستی آن در ایجاد تنش فزاینده در جامعه فرانسه نوشت: موفقیت حزب اروپاستیز و ضد مهاجرت اجتماع ملی برای اداره کشور به میزان موفقیت سایر احزاب برای ادغام شدن و ناکام گذاشتن حزب لوپن با استفاده از نامزدهای رقیب در صدها حوزه انتخابیه سراسر فرانسه بستگی دارد.
حزب اجتماع ملی برای کسب اکثریت به دستکم ۲۸۹ کرسی در پارلمان نیاز دارد و نظرسنجی‌ها برآورد می کنند که دور نخست انتخابات پارلمان این حزب را درمسیر کسب ۲۵۰ تا ۳۰۰ کرسی قرار داده است هر چند که این براورد قبل از احتمال تغییر نظر رای دهندگان در دور دوم انتخابات است. رهبران ائتلاف چپ جبهه مردمی جدید و ائتلاف میانه‌روی مکرون پیشتر اعلام کردند که نامزدهای خود را در مناطقی که وجود نامزد دیگری برای شکست دادن نامزدهای اجتماع ملی در دور دوم انتخابات یکشنبه آینده کمک کننده است، کنار می‌کشند. به گفته یک مقام شرکت کننده در نشت پشت درهای بسته الیزه، مکرون روز دوشنبه به وزیران خود گفت که جلوگیری از کسب اکثریت توسط حزب اجتماع ملی اولویت اصلی او را تشکیل می دهد.
این مقام آگاه گفت که مکرون نشست خود را با درخواست برای «حمله» پایان داد. رویترز نوشت: در حالی که به اصطلاح «جبهه جمهوری خواه» در گذشته به طور گسترده ای علیه راست افراطی کار کرده است، تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که آیا رای دهندگان فرانسوی همچنان آماده هستند تا در دور دوم انتخابات نیز طبق دستور رهبران سیاسی شان شرکت کنند. حزب اجتماع ملی که مدتها برای بسیاری در فرانسه حزبی منفور بوده است، اکنون بیش از همیشه به قدرت نزدیک شده است. لوپن به دنبال پاکسازی وجهه حزبی است که به نژادپرستی و یهودستیزی شهرت یافته است؛ تاکتیکی که در بحبوحه خشم رای دهندگان نسبت به مکرون کارساز بوده است. بسیاری از رای دهندگان بر این باورند که مکرون با نگرانی های روزمره آنها بی ارتباط بوده است. دستاوردهای حزب اجتماع ملی با استقبال ملی گراها و گروه های راست افراطی در سراسر اروپا از جمله جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا و حزب ووکس اسپانیا مواجه شده است. علاوه بر این، پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا گفته است که احزاب چپ‌گرا همچنان می‌توانند مانع از پیروزی آشکار اجتماع ملی شوند. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، از ظهور «حزبی که اروپا را مشکل -و نه راه‌حل- می‌داند» ابراز نگرانی کرد و به تشریح نقاط تشابه حزب اجتماع ملی با حمایت فزاینده از راست افراطی در آلمان موسوم به «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) پرداخت. قدرت گرفتن راست افراطی نگرانی هایی را درباره مسیر آینده اتحادیه اروپا برانگیخته است رویترز در ادامه تحلیل خود آورده است: گروه های حقوق بشر نگرانند که حزبی که سیاست هایش مبنی بر «اول فرانسه» است، چگونه خواهد توانست به حقوق اقلیت های قومی احترام بگذارد و اقتصاد دانان دغدغه تامین مالی طرح های هنگفت سرمایه گذاری خود را دارند.



سناریوی اصلی جایگزین برای روی کار آمدن دولتی تحت رهبری حزب اجتماع ملی، وجود پارلمانی معلق و بلاتکلیف است که به طور بالقوه می تواند فرانسه را در دوران باقی مانده تا ریاست جمهور مکرون تا سال ۲۰۲۷ غیر قابل کنترل کند. قانونگذاران حزب اجتماع ملی از سیاستمداران راست میانه در حزب جمهوری خواهان - که کمتر از ۷ درصد از آرا را در دور اول انتخابات پارلمان فرانسه کسب کردند-، خواسته اند از رقابت در برخی مناطقی که می تواند به نفع اجتماع ملی باشد، کنار بکشند. حزب جمهوریخواهان که در آستانه انتخابات دچار تفرقه شده و تعداد اندکی از قانونگذاران آن به حزب اجتماع ملی محلق شدند، تاکنون مواضع روشنی ارائه نکرده است. جوردن باردلا که می تواند گزینه حزب اجتماع ملی برای نخست وزیری در صورت کسب اکثریت از سوی این حزب باشد، بر حملات خود علیه احزاب چپ متمرکز است و آنها را تهدیدی علیه موجودیت فرانسه توصیف می کند.